El Pla estratègic 2011-2014 del Servei de Biblioteques, amb el lema La biblioteca, el teu aliat digital ha marcat les línies estratègiques a partir de les quals les biblioteques UAB han anat ampliant l’oferta de serveis, han dut a terme millores en els espais i han posat a disposició dels usuaris noves eines de cerca d’informació al llarg dels darrers 4 anys.

Una de les línies estratègiques d’aquest pla era “Innovar i comunicar els serveis d’acord amb les necessitats de les diferents tipologies d’usuaris”. Des de l’inici, la voluntat del Servei de Biblioteques va ser incloure les tecnologies mòbils com un element d’innovació i de fer present les biblioteques i els seus serveis a les “butxaques” dels usuaris, assumint que l’ús de serveis mòbils està completament integrat en la vida dels estudiants.

En paral·lel amb aquesta voluntat del Servei de Biblioteques, des de l’Àrea de Planificació de Serveis d’Informació (APSI) es va convocar el Concurs SmartUAB per tal que els estudiants fessin propostes de quines aplicacions de l’àmbit UAB els agradaria poder consultar per mòbil. Una de les dues propostes guanyadores va ser la consulta del catàleg de les biblioteques.

num4401mobil1

Aquesta sinèrgia entre els dos àmbits ha fet possible el disseny de l’aplicació de consulta del catàleg. El 2013 es va posar en funcionament una primera versió de l’aplicació i el primer trimestre de 2014, una segona versió més completa, que inclou la identificació de l’usuari i la interacció directa amb el catàleg.

Les funcionalitats que inclou l’APP són:

• Fer una cerca al catàleg per paraula clau i veure els 50 primers resultats ordenats per rellevància.
• Desar la referència bibliogràfica (títol, localització i topogràfic) i veure la disponibilitat dels exemplars
• Llegir el codi QR dels registres del catàleg
• Accedir a “El meu compte” i consultar les reserves o préstecs
• Fer reserves de documents
• Renovar els préstecs
• Consultar els llibres de préstec consorciat (PUC) prestats per l’usuari

L’aplicació és gratuïta, i inicialment s’ha desenvolupat en català i està disponible per al sistema operatiu Android.

L’adreça de descàrrega és https://play.google.com/stor/app/details?id=com.uab

A octubre de 2014, el nombre de descàrregues de l’aplicació supera les 1.600 i té una valoració de 3,5 sobre 5.

També relacionat amb la tecnologia mòbil, des de l’APSI i en col·laboració amb Google, s’ha desenvolupat un projecte per tal de que l’usuari pugui visualitzar la seva posició dins els edificis de la Universitat. L’usuari té la posibilitat de consultar els mapes interiors, podent ubicar d’aquesta manera espais del seu interés.Cal dir que la UAB va ser una de les 5 primeres universitats mundials en disposar d’aquest Servei, extès a altres entorns com aeroports o centres comercials.

Vegeu exemple:

num4303mobil2

El proper pas en la mobilització de serveis a les biblioteques és la consulta de la web del Servei. Hem de destacar que les estadístíques de consulta indiquen que un percentatge significatiu de les visites que rep la pàgina web es fan des d’aplicatius mòbils (tauletes o telèfons), percentatge que s’incrementa anualment, tot i que a l’actualitat el contingut de la web no està adaptat a aquesta navegació ni a la visualització en pantalles petites.

Biblioteques americanes xifren les visites que reben per mòbil en un 30%, amb la qual cosa queda clar que és una tendència que anirà en augment i que cal ser-hi present.

Vegeu gràfic d’evolució de consultes i sistemes operatius de mòbil 2012-2014:

num4303mobil3

Des del Servei de Biblioteques estem treballant per poder disposar d’una web mòbil que inclogui els principals serveis que oferim als usuaris.

Juan Antonio Martínez
Àrea de Planificació de Sistemes d’Informació