Enguany el Servei de Biblioteques ha participat per primera vegada en la International Open Access Week que ha celebrat la seva vuitena edició del 20 al 26 d’octubre.

Universitats, centres i institucions de tot el món, edició rere edició, organitzen diverses accions encaminades a sensibilitzar els diferents agents implicats en la producció científica sobre les repercussions i beneficis que comporta per a tota la societat tenir accés públic i gratuït als resultats de la recerca. L’accés obert maximitza la inversió feta en recerca i n’incrementa el seu ús.

Durant aquesta setmana totes les biblioteques de la UAB han portat a terme la sessió: Producció científica: la visibilitat de la recerca adreçada al personal docent i investigador i als estudiants de doctorat de la UAB. El seu objectiu era donar a conèixer què és l’accés obert a la informació, els beneficis que comporta per l’investigador i la societat i com publicar al Dipòsit Digital de Documents de la UAB ¹ la  seva producció científica o la del seu grup de recerca.

L’organització d’aquestes xerrades va suscitar interès i van comptar amb un centenar d’inscripcions. La principal novetat tractada va ser la posada en funcionament dels formularis d’autoarxiu, a través d’Ein@ o del propi DDD, per tal que el PDI pugui publicar fàcilment al DDD. Les xerrades van esdevenir, a més a més, un espai de participació on els assistents van poder intercanviar informació i compartir dubtes en relació a la recerca portada a terme a la nostra universitat. Podem concloure que les sessions van valorar-se molt positivament i en pocs dies les peticions d’incorporació de documents i de creació de nous portals pels grups de recerca o instituts al DDD es van veure incrementades amb escreix.

Paral·lelament el Servei de Biblioteques va impulsar i va treballar en la creació d’una pàgina web dedicada a l’accés obert que es va inaugurar a mitjans d’octubre. El portal pretén ser una eina per estar al dia de les novetats i de les actuacions que es porten a terme a la UAB.

num4402openaccesl1jpg

En la Ley 14/2011, de 1 de junio, de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación i en la Política Institucional d’Accés Obert de la UAB  tenim els marcs legals que garanteixen l’accés permanent, gratuït i lliure de restriccions als continguts científics i acadèmics amb l’objectiu d’afavorir l’accessibilitat, la visibilitat i l’impacte de la recerca científica. En aquest context la Universitat ha creat una Comissió d’Accés Obert liderada pel Vicerectorat d’Investigació que té com a missió l’establiment i assoliment d’un Pla d’Actuacions per l’Accés Obert a la Universitat.

Esperem que aquest petit homenatge a l’accés obert sigui la primera d’un seguit d’actuacions encaminades a reforçar el nostre compromís pel que fa al retiment de la recerca a la societat.

Carme Besson
Gestora de Suport a la Docència i la Recerca
Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General

¹1r repositori d’Espanya, 4t d’Europa i 11è del món d’un total de 1.983 repositoris avaluats segons el darrer informe del Laboratori de Cibermetría del CSIC de juliol de 2014.