El nombre de recursos cartogràfics accessibles gratuïtament a Internet creix de manera continuada, oferint no només la cartografia en sí mateixa, si no també diversos serveis addicionals que ens permeten realitzar anàlisis diversos del territori. En el conjunt d’aquests recursos, el territori català s’hi troba especialment ben representat a través, entre d’altres, de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, del qual us presentem dues iniciatives recents: Cartocat, el portal de mapes antics (fins el 2010) digitalitzats de Catalunya i el Beta Portal ICGC, on es recullen serveis en fase de desenvolupament o primeres versions dels mateixos.

Cartocat

Cartocat es un geoportal, basat en l’estructura IDE (Infraestructura de Dades Espacials), que permet cercar mapes antics digitalitzats de l’àmbit territorial català. Es tracta d’una iniciativa de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, la Biblioteca de Catalunya i l’Àrea de Biblioteques, Informació i Documentació del CSUC, que recull col·leccions digitalitzades de la Biblioteca de Catalunya, la Biblioteca Museu Víctor Balaguer, el Centre Excursionista de Catalunya i l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya. En total, més de 3.300 mapes, dels quals 295 estan georeferenciats.

num4403cartocat1

La cerca es pot realitzar sota dos conceptes, el lloc i la temàtica, a la caixa superior. La línia cronològica serveix per delimitar els anys de cerca. Els resultats d’aquests paràmetres apareixen llistats a la banda esquerra i al mapa de la part dreta apareix l’abast territorial del registre escollit. La visualització i descàrrega del mapa es realitza a través de l’enllaç del títol, que porta al repositori on es troba allotjat el document.

Per aquells mapes georeferenciats, el registre incorpora un enllaç que permet visualitzar-los damunt del mapa actual i veure’ls en 3D sobre Google Earth.

Podeu consultar Cartocat a la següent adreça: http://www.cartocat.cat

Beta Portal ICGC

El Beta Portal ICGC recull diversos prototips i projectes en fase de desenvolupament que duu a terme el grup GeoStarters (@GeoStarters). GeoStarters és el “grup de desenvolupament de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya focalitzat en la innovació i prototipatge de productes i serveis sobre geoinformació”, com ells mateixos es defineixen. En el portal trobareu múltiples aplicacions, aquí us esmentarem dues d’elles:

num4403cartocat4Visor de canvis urbanístics:
el visor de canvis urbanístic permet comparar simultàniament l’evolució urbanística d’un lloc a través dels ortofotomapes de diferents anys, i també amb el mapa topogràfic i amb el de planejament urbanístic. El topònim es localitza a partir d’un cercador i és pot configurar el nombre de finestres de la visualització amb aquells elements que siguin de més interès. També existeix la possibilitat d’incorporar altres capes a partir de serveis WMS.

num4403cartocat3Instamaps:
Instamaps és una senzilla aplicació que permet crear mapes a partir de geoinformació pròpia, dibuixant directament les dades o important dades obertes externes, provinents d’altres organismes o institucions. Permet escollir entre diversos tipus de cartografia de base, de simbolització, etc. Finalment, el mapa obtingut es pot compartir (opcionalment) a la galeria de mapes del propi Instamaps.

Podeu consultar el Beta Portal ICGC a la següent adreça: http://betaportal.icgc.cat/

Com podeu comprovar, les novetats en cartografia digital es produeixen tant en cartografia antiga com en nous serveis d’informació geogràfica. Si necessiteu més informació sobre algun aspecte concret dels recursos comentats, sobre d’altres dels que desconeixeu el funcionament, o cerqueu nous recursos cartogràfics a la xarxa i necessiteu ajuda, no dubteu a contactar amb la Cartoteca General i fer-nos arribar els vostres dubtes.

Marta Gil
Cartoteca General