El passat dijous 28 de novembre de 2019 va tenir lloc la quarta edició dels Premis Amics de les Biblioteques, dins el marc de la Festa Anual dels Amics de la UAB. Els premis van recaure en:

• Miquel de Moragas i Spà. Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General
  • Martí Olaya Galceran. Biblioteca d’Humanitats
  • José Manuel Blecua Perdices. Vicerectorat de Relacions Institucionals i de Cultura

L’acte es va celebrar al Recinte Modernista de Sant Pau a Barcelona, precedit per les paraules de la Dra. Margarita Arboix, Rectora Magnífica de la UAB.

BIBLIOTECA DE COMUNICACIÓ I HEMEROTECA GENERAL

Miquel de Moragas i Spà és catedràtic honorari del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Doctor en Filosofia per la Universitat de Barcelona (1974), ha estat director del Departament de Teoria de la Comunicació (1976-1978), degà de la Facultat de Ciències de la Comunicació (1978-1980 i 1982-1984) i vicerector de Recerca de la UAB (1985-1989). També ha estat president de la Societat Catalana de Comunicació (SCC-IEC) i de l’Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AE-IC).

Fou el fundador i primer director del Centre d’Estudis Olímpics (CEO-UAB, 1988-2009) i de l’Institut de la Comunicació (InCom-UAB, 1997-2009).

Com a investigador ha publicat diverses obres sobre teoria i sociologia de la comunicació, polítiques culturals i de comunicació, noves tecnologies de la informació, esport i jocs olímpics. El seu darrer llibre és Barcelona, ciutat simbòlica (2016).

L’any 1971, en néixer la Facultat de Ciències de la Informació de la UAB, va ser el responsable de crear-ne la Biblioteca.

El doctor Moragas ha cedit a la Universitat la seva biblioteca particular, que s’integrarà a les col·leccions de la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General. Es tracta d’un fons d’aproximadament 3.000 llibres i revistes de comunicació, filosofia, crítica literària, història, política i jocs olímpics. Actualment s’està procedint a la seva catalogació.

Pàgina personal: https://miqueldemoragas.wordpress.com/

BIBLIOTECA D’HUMANITATS

Martí Olaya Galceran (1927-2014) neix a Barcelona l’any 1927. Estudia comerç i desenvolupa una activitat professional diversa a la banca i al món empresarial. Paral·lelament realitza una tasca cultural rellevant, sobretot en la promoció del teatre i la literatura infantils i juvenils en català.

Molt vinculat a la revista Cavall Fort, en forma part del consell de redacció des de la seva creació. A partir de 1967 Cavall Fort organitza, de manera periòdica, el Cicle de Teatre per a nois i noies Cavall Fort sota la direcció de Martí Olaya, unes sessions matinals celebrades, majoritàriament, al Teatre Romea de Barcelona. Dirigeix les col·leccions Taller de teatre i Teatre: joc d’equip editades per La Galera. De 1992 a 1993 coordina la revista de literatura infantil Faristol.

Escriptor de narracions infantils i juvenils, també fa algunes traduccions del francès al català. Entre les seves narracions destaquen A la vora del mar, Terra endins, Contes tendres, Una sargantana prenent el sol. Col·labora habitualment en diaris i revistes, com l’Avui, La Vanguardia, Diari de Sant Cugat, Serra d’Or, Revista de Sants, etc.

De la seva activitat cultural també cal ressaltar la seva tasca al capdavant d’entitats diverses: Patró de la Fundació Universal de la Sardana, President de la Fundació Orfeó de Sants i de la Fundació Folch i Torres, membre del Secretariat d’Entitats de Sants, Hostafrancs i La Bordeta, membre fundador de la secció local d’Òmnium Cultural de Sant Cugat del Vallès.

L’any 1986 rep el premi Jaume I d’Actuació Cívica de la Fundació Lluis Carulla i l’any 1976 rep el Premi Crítica Serra d’Or de Teatre i el Premi de l’Agrupació Dramàtica de Barcelona.

El seu fons personal es troba dipositat a la Biblioteca d’Humanitats que està procedint a la seva catalogació i classificació per tal de poder posar-lo a l’abast del públic a través de la pàgina web: https://www.bib.uab.cat/human/fonspersonals/olaya/.

VICERECTORAT DE RELACIONS INSTITUCIONALS I DE CULTURA

José Manuel Blecua Perdices (Saragossa, 1939) és filòleg, fill i germà dels també filòlegs José Manuel Blecua Teijeiro (1913-2003) i Alberto Blecua Perdices.

Doctorat en Filologia Romànica, ha estat vinculat a la UAB des del 1968. A més a més de catedràtic de Llengua Espanyola, ha exercit com a vicerector, director del Servei de Publicacions i va ser fundador i director del primer Seminari de Filologia i Informàtica.

Ha estat professor convidat de la Ohio State University (1970) i al Centre d’Estudis Lingüístics i Literaris del Col·legi de Mèxic (1986-1987). També ha estat director acadèmic de l’Instituto Cervantes (1994-1995). El 2005 va presidir la Comissió Estatal per a la commemoració del IV centenari de la publicació de El Quijote.

Ha dirigit el Diccionario general de sinónimos y antónimos, actualització del repertori de Samuel Gili Gaya (1892-1976), i ha dut a terme nombrosos treballs de lexicografia i d’història de les idees lingüístiques a Espanya, l’aplicació de les noves tecnologies a l’estudi del castellà i l’estudi del castellà com a llengua estrangera. Així mateix, juntament amb Juan Alcina Franch (1917-1998), va escriure la coneguda Gramática española.

És membre de la Real Academia Española, de la qual ha estat director (2010-2014).

El Dr. Blecua fa donació a la UAB de la seva biblioteca que també incorpora fons del seu pare, José Manuel Blecua Teijeiro, i de Juan Alcina Franch. Aquest important donatiu es depositarà a la Biblioteca d’Humanitats.

Olga Cano