Durant més de 20 anys les exposicions virtuals han esdevingut un producte de difusió plenament integrat a la nostra estratègia comunicativa.

Tot i estar molt relacionades amb les exposicions físiques que es creen a les Biblioteques, és important destacar que les exposicions virtuals no son una rèplica o un subproducte d’aquestes, sinó que tenen una entitat pròpia i unes característiques diferents. L’impacte visual que han de tenir les exposicions virtuals ha de copsar l’interès immediat del visitant, i ha d’anar acompanyat d’un equilibri narratiu que ha de ser flexible, emulant la llibertat de moviment.

Fins ara Drupal, el gestor de continguts utilitzat per editar pàgines web a la UAB, ens havia permès editar amb molts bon resultats en les nostres exposicions virtuals sense haver de tenir coneixements avançats de programació web. Malauradament, la rigidesa estructural de les plantilles dissenyades originalment començava a fer difícil publicar certes creacions una mica més dinàmiques si no es dominava molt l’eina. Necessitàvem un canvi, i després d’avaluar la possibilitat de continuar utilitzant Drupal amb plantilles noves o traslladar-nos al servei de WordPress de la UAB (blogs.uab.cat), va aparèixer una tercera opció: Omeka.

Omeka es un programari lliure desenvolupat amb PHP pel Roy Rosenzweig Center for History and New Media de la George Mason University (també creadors del gestor de citacions Zotero) i està orientat a la publicació de continguts digitals en accés obert. Internament, Omeka està format per nucli de programari -nadiu web- que gestiona una base de dades MySql d’objectes digitals agrupats per col·leccions. A aquest nucli bàsic se li superposa una segona capa de mòduls (plugins) que es poden activar en funció de les necessitats de cada projecte i que confereixen a Omeka una enorme potencialitat, des de fer exportacions i importacions de milers de registres o ser recol·lectats per OAI-PMH, fins a crear vocabularis controlats, cercadors facetats, o editar pòsters a partir d’imatges i textos de la nostra col·lecció.

Una de les característiques més important d’Omeka és que incorpora d’origen un mòdul específicament dissenyat per crear exposicions en línia, dotat d’una senzillesa i efectivitat que ha fet que se’l conegui com “el WordPress per a les exposicions”.

La nova plataforma per crear exposicions virtuals de les Biblioteques de la UAB va començar a funcionar en mode test l’abril de 2019. El model escollit per implementar la plataforma va ser el d’una base de dades compartida gestionada per un core d’Omeka en la seva versió Classic, i complementada amb els plugins necessaris per crear exposicions (Omeka Exhibits, Universal Viewer, PEF Embed, CSS Editor i Connected Carousel).

Aquesta instal·lació permet que cada Biblioteca pugui gestionar les seves exposicions de forma independent, ja que el sistema crea per cada projecte un lloc web propi amb la seva URL. Les biblioteques -gràcies al desenvolupament d’un formulari que controla els fulls d’estil- poden personalitzar els elements de les pàgines de sortida -com els colors, tipus de lletra, capçaleres i estil de navegació-, i crear per a les exposicions models que s’ajustin a l’estil gràfic emprat en la seva versió física.

El juny de 2019 es va obrir la primera exposició virtual amb OmekaEntre línies. Viatge, Desig, i fantasia Il.lustrada,  i li han seguit les exposicions de Bruno Dente Honoris causa per la UAB, la de Premsa clandestina catalana i la dedicada a Joan Fontcuberta, tots els colors del camaleó

De tots els reptes que teníem en posar en marxa el projecte, el més laboriós però també el més interessant, va ser la creació del formulari que permet configurar els fulls d’estil i la nostra plantilla d’exposicions pròpia (el que a l’entorn Omeka es coneix com a Theme). Fer aquest desenvolupament ens va permetre conèixer millor l’eina per dins, i també obrir una via que volem seguir explorant, incorporant en els propers mesos noves plantilles i layouts que millorin els nostres dissenys. Si el 2019 ens vam proposar fer-ho fàcil, el 2020 ens proposem fer-ho encara més bonic.

Beatriu Piera
Unitat Tècnica i de Projectes