El 5 de març passat, la sala de graus de la Facultat de Lletres va acollir la jornada «Recursos educatius en obert: comparteix per educar». L’esdeveniment, programat en el marc de l’Open Education Week, tenia un doble objectiu: per una banda se cercava sensibilitzar al PDI de la UAB sobre els avantatges de realitzar una pràctica educativa en obert; per l’altra, es va donar a conèixer la Viquipèdia i els seus projectes germans com un exemple de recurs educatiu en obert, així com les seves possibilitats en el context de l’educació universitària.

Cartell de la jornada. Tot el material gràfic i audiovisual està disponible al DDD de la UAB i a Wikimedia Commons. Imatge: CC-BY-SA Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Biblioteques, via Dipòsit Digital de Documents UAB

Des del Servei de Biblioteques de la UAB, Cristina Azorín i Marina Carbonell van centrar l’abast conceptual de la jornada tot detallant les característiques definitòries tant de la ciència oberta com de l’accés obert. Ambdós conceptes, així com l’ús de repositoris institucionals –com el DDD de la UAB–, són molt vius a la quotidianitat universitària, per bé que el conjunt es dilueix i sorgeixen les confusions quan es gira la vista cap als materials d’ensenyament-aprenentatge, la ventafocs de molts d’aquests repositoris.

Des d’Amical Wikimedia, Esther Solé i Xavier Dengra van fer una presentació a quatre mans sobre el valor de les polítiques d’accés obert més enllà del context purament acadèmic i de recerca, ja que la seva incidència en projectes com la Viquipèdia és primordial. La Viquipèdia és un escenari clau per a la transferència i democratització del coneixement, de tal manera que és un aliat natural dels recursos educatius i les publicacions en accés obert. Tanmateix, el rol d’aquesta enciclopèdia en línia, lliure i col·laborativa com a amplificador del coneixement posat a l’abast del públic pren una nova dimensió quan s’observa a través del prisma de l’educació, ja que l’ús i aprofitament de la Viquipèdia pot esdevenir una acció d’ensenyament-aprenentatge altament valuosa.

En aquest sentit, Amical Wikimedia ha impulsat el programa d’educació, popularment conegut com el programa #Eduwiki. Aquesta iniciativa, que fomenta que l’aprofitament i l’edició de la Viquipèdia i els seus projectes germans esdevinguin una activitat habitual a les aules, suposa un benefici per a tots els actors del procés: alumnes, professorat i institucions que acullen aquesta mena d’iniciatives, que en tot moment són acompanyats pels voluntaris que fan possible l’enciclopèdia en línia més consultada del planeta.

Des de la seva creació, el programa #eduwiki s’ha fet present al 81% de les universitats de la Xarxa Vives. Imatge: CC-BY-SA Xavier Dengra, via Dipòsit Digital de Documents UAB

Des del curs 2009-2019 s’han dut a terme més de 170 projectes amb 18 de les 22 universitats de la Xarxa Vives d’universitats dels territoris de parla catalana, però aquests no constitueixen l’única tipologia de projecte eduwiki a l’abast del sector educatiu: durant la jornada es van donar a conèixer quatre experiències d’ús de la Viquipèdia com a eina i plataforma d’ensenyament-aprenentatge en diversos contextos d’educació superior. Teresa Gea i Màrius Montón van presentar llums i ombres de la seva experiència des del punt de vista del professorat que ha decidit embrancar-se en l’edició de la Viquipèdia com a part de la metodologia docent de les assignatures que imparteixen a la UAB –biotecnologia alimentària i prototipatge de sistemes encastats, respectivament–. Seguidament, Anna Costal i Enric Guaus van explicar el cas de l’Escola Superior de Música de Catalunya, que ha incorporat el treball a la Viquipèdia i a Wikimedia Commons com un eix fonamental de la planificació docent del centre any rere any des del curs 2013-2014. A continuació, Lluís Madurell va presentar el projecte WikiArs, una iniciativa desenvolupada entre els anys 2011 i 2014 on alumnes d’escoles d’art i disseny realitzaren treballs d’il·lustració amb l’objectiu de proveir de materials visuals tant la Viquipèdia com altres projectes de cultura lliure. Tot seguit, en Xavier Dengra va prendre la paraula de nou per explicar la seva experiència personal en l’elaboració del seu treball de Final de Grau, que va prendre la forma d’un article a la Viquipèdia que va superar el procés d’avaluació i actualment ostenta la distinció d’article de qualitat.

La jornada va finalitzar amb una breu taula rodona, on els ponents que havien compartit les seves experiències van coincidir en diversos punts. Per una banda, es va subratllar la importància de preparar bé i fer una programació realista dels projectes, considerant la possibilitat que els alumnes adquireixin progressivament i amb un acompanyament proper les competències necessàries per dur a terme el projecte de manera satisfactòria. Per l’altra, la necessitat que el professorat que decideix submergir-se en aquestes iniciatives realitzi un aprenentatge previ al dels alumnes i la conveniència de limitar el lliure albir d’aquests, car una alta optativitat sovint resulta contraproduent per al bon desenvolupament d’aquests projectes en contextos docents. Finalment, també es va constatar la gran disponibilitat de repositoris amb material susceptible d’ésser aprofitat per millorar els continguts de la Viquipèdia i els seus projectes germans i es va animar vivament als assistents a participar activament d’una experiència innovadora i beneficiosa no només en l’àmbit de l’educació formal i adquisició de competències, sinó també i molt especialment en l’àmbit de retorn social i de transferència de coneixement.

U:
La jornada va finalitzar amb una taula rodona. Imatge: CC-BY-SA Anna Lopo i Vicenç Allué, via Dipòsit Digital de Documents UAB

Llegiu també aquest article al blog Amical Wikimedia

Esther Solé i Martí