L’evolució dels espais i equipaments a la Biblioteca de Ciències Socials

La Universitat Autònoma de Barcelona es va crear l’any 1968, però no va ser fins a principis dels 70 que es va poder començar a impartir les classes als nous campus de Bellaterra i Sabadell al ritme de la construcció dels nous edificis. La història de les Biblioteques UAB corre paral·lela a la creació de les noves facultats i estudis.

La política en aquest sentit ha estat des del primer moment la creació de biblioteques per centre enlloc petites biblioteques departamentals com existien en altres universitats. Al llarg dels anys la tendència ha estat cap a la concentració de les biblioteques preexistents en grans edificis, la qual cosa ha suposat la modernització d’espais i serveis i l’optimització de recursos.

La Biblioteca de Ciències Socials es va inaugurar a finals de l’any 1988, com a resultat de la integració dels fons bibliogràfics procedents de les antigues biblioteques de les Facultats de Dret, Econòmiques i Empresarials i Ciències Polítiques i Sociologia.

Construcció de la biblioteca. Taulell de revistes
Taulell de la sala de revistes

Al llarg de la seva història, la biblioteca ha sofert diverses transformacions i ampliacions. L’any 1989 es va afegir una nova planta, la planta -1, on es va instal·lar el fons d’estadístiques. Però la gran transformació va tenir lloc el desembre de 1996 quan es va ampliar amb dues plantes, espais procedents de l’antic bar d’econòmiques amb un increment de 1.800 m2 i 400 places de lectura. Les noves plantes afegides, les plantes -2 i -3, van esdevenir sala d’estudi per a tot el campus i oberta les 24 hores els 7 dies de de la setmana i 365 dies de l’any. Però també fou biblioteca perquè es van habilitar unes prestatgeries amb tots els manuals i la bibliografia bàsica de les tres facultats adscrites per tal que els estudiants hi tinguessin sempre accés. A més de les grans sales comunes d’estudi es van condicionar 4 petites sales per al treball en grup a la planta -2.

Sala d'estudis 24 hores

Al llarg dels anys s’han anat remodelant diferents espais, atenent sempre les noves demandes de serveis i espais dels usuaris:

• L’any 1997 es va crear, a la zona de revistes de la planta 0, la Sala de Personal Investigador amb cabines individuals per a aquest col·lectiu.
  • L’any 1999 es va crear una sala de formació a la planta -1 per cobrir la necessitat d’impartir cursos tant interns com externs.
  • Durant l’estiu de 2009 es va remodelar l’espai de treball intern i la zona d’atenció o acollida a l’usuari de la planta 0 amb la creació d’un taulell únic per atendre tant el servei d’informació i referència com el servei de préstec.
Tauler únic planta 0
  • L’any 2011 la planta -1 es va reconvertir: el fons d’estadístiques va ser traslladat a la planta 0, a la sala de revistes, i en el seu lloc es va crear una gran sala sala per treballar en grups i també es van afegir 3 sales per treballar en petits grups. També la sala de formació es va reconvertir en sala d’ordinadors oberta a tota la comunitat universitària.
  • El 2021 a la planta -1 va tenir lloc una altra remodelació, aquest cop afegint 4 sales més per treballar en grups, atenent l’alta demanda d’aquest tipus d’espais per part dels usuaris.
Noves sales de treball en grup a la planta -1
  • A principis del 2022 el Centre de Documentació Europea (CDE), que ja formava part funcionalment de la nostra biblioteca però es trobava a l’edifici de l’antic Institut d’Estudis Europeus, s’hi ha integrat físicament, ocupant l’espai remodelat de la Sala de Personal Investigador, que tenia poc ús.
Accés al nou CDE. Planta 0

A finals del 2023 hem celebrat els 35 anys d’inauguració de la biblioteca i ara, tenim el repte de crear nous espais polivalents on sigui possible la convivència de l’estudi amb nous usos més lúdics. En aquesta línia està ja en marxa el condicionament d’un espai de jocs i lectura relaxada a la planta 0 que esperem ja estigui en ple rendiment durant aquest any 2024.

Gemma Estrugas
Biblioteca de Ciències Socials