El 25 de març del 2021 es va inaugurar l’espai COMTEC Centre a la segona planta de la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General (BCHG). Enrere van quedar prop de dos anys de treballs que van implicar, entre moltes altres actuacions, la transformació de 265m2 en tres zones experiències diferents (reflexió, experimentació i cau-creació) i el trasllat dels més de 600 metres lineals que ocupava el fons de l’Hemeroteca General allà ubicat.
El COMTEC Centre és un espai de confluències des de la seva pròpia conceptualització inicial. El projecte l’impulsen la pròpia BCHG i la Facultat de Ciències de la Comunicació que, en el marc de la seva estratègia per a la dècada del 2020, aposta per la convergència entre el talent digital i els elements comunicatius; per això el lema triat per al COMTEC va ser “On la Comunicació es troba amb la Tecnologia”. En aquest context de confluències, la Facultat i el Servei de Biblioteques transformen part d’una biblioteca de la UAB en un espai d’innovació.
Al COMTEC Centre també hi conflueixen algunes de les preguntes que sobrevolen els debats actuals a l’àmbit bibliotecari sobre el moment de transformació profunda que estem experimentant tota mena de biblioteques. Quins nous rols professionals estan emergint en un context en què els processos de gestió de les col·leccions estan cada cop més automatitzats? Quin paper hi juga la re configuració dels espais en aquest repensar i redefinir la biblioteca? Com treballar conjuntament amb les comunitats que transiten la biblioteca des d’instàncies col·laborat ives, obertes i flexibles? Com articular des de la biblioteca pràctiques innovadores de cau-disseny, co-creació i prototipat?
Inspirats pel concepte del l’arnin by doing, entre l’abril i el juliol del 2021 vàrem posar en marxa una fase pilot amb l’objectiu d’experimentar amb l’espai i aprendre d’aquesta experimentació. El Deganat va fer una crida a la participació per tal de que el professorat de la Facultat proposés activitats a fer al COMTEC, amb l’únic requisit que fossin sessions d’innovació docent.
Si bé els procediments interns s’han optimitzat notablement entre aquesta fase pilot i l’actualitat, el rol d’alguns agents continua sent el mateix. Així, el Deganat continua fent una funció de curació de continguts, el professorat que així ho desitja segueix comptant amb el suport d’una persona de la BCHG especialitzada en metodologies d’innovació i el gestor de l’Hemeroteca General continua sent aquesta persona designada per la Biblioteca per a col·laborar amb els aspectes conceptuals i metodològics del projecte.
Durant les dotze setmanes que va durar la fase pilot, es van dur a terme 14 sessions docents, vinculades a dos graus i tres màsters, que van implicar 275 estudiants, 18 professors i tres persones externes a la UAB. En finalitzar la fase pilot s’havien fet al COMTEC Centre 47 hores d’innovació docent.
Totes les sessions es van documentar en forma de fitxa d’activitat i també es va passar un qüestionari d’avaluació al professorat, que va donar les dades següents: 1) de les tres zones on es conceptualitza el COMTEC (reflexió, experimentació i cau-creació), la zona de cau-creació va ser la més utilitzada (50%); 2) les sessions van ser altament interactives i es va treballar més en petits grups (62%), que en forma de sessió plenària amb el grup-classe (38%); 3) el 75% de les sessions es van dissenyar per tal que l’estudiant fes servir els seus propis dispositius mòbils; 4) més del 60% de les sessions van generar algun producte audiovisual; 5) el grau de satisfacció global del professorat amb l’espai va ser molt alt.
Després de l’anàlisi d’aquestes dades, van emergir dues preguntes que orientarien la fase de desenvolupament: què volem que passi a les sessions que es duguin a terme al COMTEC?, i com fer-ho?
Les meves contribucions al debat, des de la perspectiva de la innovació en l’àmbit de les biblioteques, es van estructurar al voltant de tres idees. La primera és que l’adequació de nous espais dins de les biblioteques no comporta necessàriament una transformació en les pràctiques de les comunitats que transiten la biblioteca. En segon lloc, tampoc la pròpia biblioteca s’obre a la participació automàticament pel fet de crear nous espais, per més que els dotem de mobiliari flexible i adaptable. I, per últim, ni tan sols la tecnologia desencadena en si mateixa noves pràctiques més obertes o col·laborat ives, encara que equipem l’espai amb una certa infraestructura tecnològica. En definitiva, i des del meu punt de vista, els espais en si mateixos no són transformadors: cal connotar-los i que la comunitat que els habita els senti com a propis.
Durant la fase de desenvolupament del COMTEC Centre, que es va estendre durant el curs 2021-2022, vam enfortir la idea de connotar l’espai al voltant de tres eixos: la realització d’activitats d’innovació, des de perspectives participatives i emprant metodologies de codis seny i cocreació.
El gruix de les sessions celebrades el curs 2021-2022 van ser activitats d’innovació docent de la Facultat de Ciències de la Comunicació, però també altres entitats de dins i fora de la UAB van dur a terme sessions d’innovació al COMTEC: el mateix Servei de Biblioteques, el Gabinet de Projectes Institucionals del Rectorat, la Fundació Autònoma Solidària, o el projecte educatiu contra la desinformació Lean to Check, entre d’altres.
La Biblioteca, a través del gestor de l’Hemeroteca General, proporciona suport a tots aquests agents (professorat de la Facultat i entitats externes) i els assessora pel que fa als tres eixos anteriorment esmentats. Aquest assessorament es concreta en sessions de cau-creació on treballem els aspectes següents: a) com introduir elements d’interacció que trenquin la verticalitat descendent clàssica de l’acció docent; b) com aconseguir que l’alumnat adquireixi coneixements significatius i aplicables; c) com treballar des de l’alteritat i el reconeixement dels sabers que té la pròpia persona sobre allò que coneix, té experiència o la concerneix. També en aquestes sessions de concreció, la persona promotora i el gestor de l’Hemeroteca cau-dissenyem l’activitat introduint tècniques participatives i metodologies de designa thinking que potencien les habilitats creatives de l’alumnat i el predisposen a tenir una actitud oberta cap a l’aprenentatge experiència.
El COMTEC Centre és un assemblatge de conceptualitzacions, persones, interaccions, metodologies, procediments, espais, tecnologies: aquesta densa xarxa d’actors i actants, cadascú amb una mirada pròpia, concreta i parcial, possibilita que el COMTEC funcioni i també permet entendre’n complexitat. L’article que acabes de llegir és la mirada parcial d’un dels molts agents que estem involucrats al COMTEC: una narrativa situada i construïda des de les posicions i els llocs que ocupa aquest agent en els diferents espais socials pels que transita.
Oskar Hernández-Pérez
Gestor de l’Hemeroteca General
Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General