Vist que l’Equip de Govern ha fet públic, mitjançant un correu enviat a tot el PAS el 19 de febrer, el resultat del treball fet fins ara a la Comissió Tècnica de Carrera Professional, no ens podem estar de fer algunes apreciacions al respecte:

Des de CCOO de la UAB veiem positiva la voluntat de desenvolupar la carrera professional per al PAS, però també tenim molt clar que aquesta només serà útil i establirà un marc de progrés professional i de reconeixement laboral si reuneix unes característiques que, ara per ara, no estan reflectides ni a la documentació proporcionada ni en la voluntat política que se’n desprèn de la mateixa.

Primer de tot, pensem que la carrera professional ha de diferenciar clarament entre l’anomenada carrera vertical, que correspon a la promoció interna del treballador, que està regulada pels convenis, acords i legislacions corresponents, i la carrera horitzontal, que correspon al reconeixement de la professionalització i el progrés dels treballadors en el seu lloc de treball i en la seva feina diària.

La carrera professional, a més, ha de ser universal i voluntària, i cap treballador ha d’estar obligat a participar-ne per tal de poder-se presentar a noves places, és a dir, a fer carrera vertical.

D’altra banda, no tindrà sentit dur a terme la implementació de la carrera professional si abans no es posa ordre a la Relació de llocs de treball i es resolen les desigualtats que, actualment, afecten a diversos col·lectius de treballadors laborals i funcionaris.

I, per últim, la carrera professional ha de comptar amb la participació dels agents socials, com a representants dels treballadors, i de treballadors de tots els estaments, per tal de desenvolupar un sistema de carrera clar, just i amb futur.

Si entrem a analitzar la documentació que s’ha fet arribar a tots els treballadors, veurem que la proposta està molt lluny d’allò que seria desitjable. Que el document sobre el model de carrera professional pel PAS se subtituli “Una eina de gestió per al PAS de la UAB” ja ens situa perfectament. Tot el document està orientat a l’organització de l’empresa, dels llocs de treball, dels processos de selecció i a la gestió del personal, i deixa de banda l’element central, que és el treballador.

També se’ns diu que s’ha decidit fer un projecte molt participatiu, quan la realitat és que una sèrie de primers nivells han triat qui participava dels grups de treball. Sense menystenir la feina de les companyes i companys que han participat en aquest grups, considerem que la manera de cridar a la participació ha de ser una altra, més oberta i transparent. Quan els agents socials  hem estat cridats a participar se’ns reclama que participem com a “treballadors en actiu”, negant-nos la condició de representants dels treballadors. Finalment, creiem que convidar en aquest moment a participar als treballadors posant una bústia de correu per enviar suggeriments no és el que s’entén per projecte participatiu.

El document ens resumeix la feina dels quatre grups de treball en diagrames DAFO (Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats) i propostes de millora.

El grup d’avaluació de l’acompliment i acreditació considera una amenaça als agents socials i proposa la definició d’un pla estratègic per a la gestió de les persones, avaluar tothom, no només qui participa a la carrera professional, per reforçar la direcció per objectius i la gestió de persones, i definir els criteris de promoció horitzontal i vertical, obviant que la direcció per objectius és una decisió organitzativa i no de carrera professional, i passant per sobre de la legislació vigent, al voler definir criteris de promoció vertical.

El grup de racionalització de llocs de treball i competències també veu una amenaça en els agents socials, i l’oportunitat de crear llocs polivalents i dur a terme noves polítiques d’innovació de la gestió de les persones. De nou es parla de com han de ser els llocs, de com crear-los, i de com gestionar les persones. En l’apartat de propostes es tornen a tractar temes que haurien de ser fora de l’àmbit de la carrera professional, com ara la flexibilització de l’estructura, la creació d’un mapa de llocs de treball i l’adequació de la Relació de llocs de treball a aquest mapa.

Del grup d’itineraris de carrera i sistemes de provisió volem destacar que considera una debilitat la normativa vigent i la necessitat de consens. Per si no és suficient i no ha quedat clar, proposa modificar la normativa de sistemes de provisió per adaptar-la a la carrera professional, revisar el concepte d’antiguitat en els processos de selecció, així com la permanència i la consolidació de nivells, conceptes tots aquests que corresponen a altres àmbits i que ja estan regulats per llei.

En definitiva, sembla que la carrera professional, en comptes de ser concisa, pragmàtica i orientada al treballador, s’està convertint en l’excusa per propiciar canvis que afecten a aspectes tan importants com l’RLT, la selecció o la promoció vertical que, insistim, tenen el seu propi àmbit de negociació i els seus mecanismes legals de regulació.

Així, instem a l’Equip de Govern a reorientar alguns dels aspectes que s’hi estan treballant i a prendre en consideració les apreciacions que hem aportat, amb la voluntat d’arribar a la mesa de negociació  de Comitè i Junta amb una proposta que sigui un bon punt de partida per negociar un model de carrera professional satisfactori per al PAS de la UAB.

Des de CCOO us convidem a tots a fer us de la bústia de suggeriments de la carrera professional així com a  fer-nos arribar qualsevol dubte o aportació que tingueu.