Companyes i companys,
Ara fa tot just dos anys de la signatura de l’acord entre Gerència i Comitè d’empresa per la regulació del nou ingrés de personal tècnic de suport a la recerca (TSR).
Aquest acord fixa la participació d’un membre designat pel Comitè com a membre dels tribunals dels concursos de selecció de TSR. Malauradament, d’entre totes les forces sindicals que conformen el Comitè d’Empresa, tant sols CCOO va assumir la seva responsabilitat en formar part d’aquests tribunals per tal de vetllar per regular les convocatòries públiques segons els principis constitucionals d’igualtat, mèrit i capacitat, als que s’afegeixen també el de publicitat de les convocatòries i transparència de tot el procés.
Garantir que la contractació temporal de Personal d’Administració i Serveis de finançament específic de la UAB es realitzi de la forma correcta, és l’única manera d’assegurar que no tornarem a tenir una bombolla de falsos contractes de Capítol VI que vegin perpetuada una precarietat que fa molts anys que combatem.
En aquests dos anys de moltíssima feina, CCOO, en sinergia activa amb l’equip de la Unitat de Persones i a un nivell tècnic, ha participat en un total de 412 convocatòries com a membres de tribunals a les convocatòries de TSR (238 al 2019 i 174 al 2020).
Fruit de tot aquest esforç, CCOO ha aconseguit una sèrie de millores en el procés de selecció. Una mostra del que hem aconseguit és:
- Extingir el grup LG4 (Auxiliar de suport a la recerca) de les convocatòries, garantint que el grup mínim és LG3.
- Reduir el marge discrecional que té l’investigador principal a l’hora de dissenyar a mida el perfil del lloc a cobrir, acotant la possibilitat d’opcions valorables/obligatòries (sobretot valorables) en la convocatòria i incidint en les puntuacions d’altres aspectes com ara els anys d’experiència, etc…, que impliquin invalidar de facto, que entre el primer i el segon candidat hi hagi una distància insalvable.
- Assignar el complement de lloc de treball L com a mínim per al personal LG2 i LG3 de laboratori (abans tenien el Q).
- Diferenciar les places pròpiament tècniques (PAS) de les de recerca (PDI).
- Normalitzar la nota de tall a 50% com a mínim (dels 100 punts màxims totals) per poder passar de fase.
Malgrat els èxits obtinguts, no tot han estat flors i violes. Hem detectat tota una sèrie de problemes als concursos. De més lleus i de més greus. A tall d’exemple, hi ha força convocatòries que a petició de l’investigador Principal no respecten la titulació oficial en idiomes requerida per al personal de l’administració pública, que obliga a l’acreditació d’una titulació oficial del nivell de català C1 i l’anglès B1. Més greu és el fet que es demani, de manera habitual, una titulació de màster o doctorat i en algunes ocasions més d’una titulació, per ocupar una plaça de grup 3 i/o un munt d’anys d’experiència concreta i específica en la branca per tal d’aconseguir guanyar la convocatòria.
I és aquest punt el que ens porta al més rellevant de tot. El que hem detectat, és que al 81% de les convocatòries, el candidat guanyador, és una persona que actualment ja treballa en la unitat/departament/institut que ofereix la convocatòria.
A la majoria de casos, la vinculació que es manté amb la UAB ni tan sols és de PAS, si no que en força casos, és directament o indirectament de PDI, segons les nostres dades d’un 25% de totes les convocatòries. És a dir, que tenim més que indicis per pensar que, aquest PDI, tot i ser contractat com a TSR, no exerceix com a tal i, per tant, podem afirmar que s’està contractant en frau de llei. Pel que sabem, aquests contractes podrien estar fent-se servir per compensar econòmicament a doctorands als seus últims mesos després d’haver finalitzat la seva beca, per complementar salaris reduïts d’associats contractats amb jornades parcials, o simplement per pagar projectes extres en el qual participen. En definitiva, per adjudicar un sou a una persona que, si bé emmascarat de concurs públic, ha estat nomenada a dit.
I com es fa això? Molt senzill. El perfil de la convocatòria que es publica és una còpia del currículum de la persona que volen contractar. Amb aquest guió, ningú més que el candidat preseleccionat, podrà ajustar-se suficientment com per a guanyar la convocatòria. Això ha estat, i segueix sent una pràctica habitual en la contractació de TSRs, i el pitjor de tot, és que la Direcció de l’Àrea de Gestió de Persones coneix a la perfecció el procediment, ja que hi participa en qualitat de president del tribunal. L’única resposta que han sabut donar-nos és que aquesta és l’única forma de contractar que tenen per a aquest col·lectiu.
Les conseqüències més greus, com sempre, recauen en les treballadores i treballadors contractats, que tenint la majoria una professió encaminada a progressar en els àmbits de la investigació i de la docència, són víctimes de figures contractuals que no aporten valor a la seva trajectòria curricular i que els eternitza en un estat de precarietat insuportable.
Després de diverses reunions, totes elles a petició nostra, entre la part social (CCOO) i la Direcció de l’Àrea de Gestió de Persones i, d’un munt de convocatòries a l’esquena, vam constatar que el nostre rol s’havia convertit merament en una figura tècnica de suport, detecció i validació, i no de membre de tribunal, amb poder d’aturar, desfer i corregir processos selectius fraudulents.
Des de CCOO hem anat treballant i emfatitzant amb el temps per a la conversió del procés a vies millor regulades i esperant un canvi progressiu. Malauradament, des de l’Àrea de Gestió de Persones, han estat silencis unes vegades i resistències unes altres, en produir canvis substancials que millorin aquesta mala praxi.
És per tot això que, dos anys després de l’acord per la regulació del nou ingrés de personal tècnic de suport a la recerca, i molt al nostre pesar, aquest desembre ens hem vist forçats a deixar de participar en els concursos per les desavinences i deixadesa en trobar solucions, de la Direcció de l’Àrea de Gestió de Persones.
La situació de bloqueig i la manca de respostes i actuacions de la part institucional fa que des de CCOO no puguem continuar participant validant un procés per contractar persones que ja treballen en alguns casos i encara més greu al departament al qual concursen, ja que estem davant d’un blanqueig reiterat d’una mala praxi de funcionament que s’ha de treballar i canviar des de l’arrel.
Convidem a la gerència a encabir en un futur, no gaire llunyà, noves mesures o nous acords que serveixin per millorar notòriament aquests processos.
Des de CCOO, seguirem treballant per garantir, ja sigui en taules de negociació o als tribunals de justícia, que les treballadores i treballadors de la UAB siguin contractats amb les figures contractuals que els hi pertoquen i amb totes les garanties d’estabilitat que s’estableixen al 6è Conveni col·lectiu del PAS laboral i al 1r Conveni Col·lectiu del PDI de les Universitats Públiques Catalanes, i als acords signats que se’n deriven.
Salut i lluita!