El Comitè de Seguretat i Salut (CSS) es configura com l’òrgan paritari i col·legiat de participació, destinat a la consulta regular i periòdica de les actuacions de l’empresa en matèria de prevenció de riscos.
S’ha de constituir un Comitè de seguretat i salut en totes les empreses o els centres de treball amb cinquanta treballadors o més, i està format pels delegats i delegades de prevenció, d’una banda, i per l’empresari i/o els seus representants en nombre igual als delegats, de l’altra, per tal de dur a terme una participació equilibrada en matèria de prevenció de riscos.
El Comitè elabora les seves normes de funcionament, si bé s’ha de reunir cada trimestre i sempre que ho sol·liciti alguna de les seves representacions.
I, sempre, amb caràcter previ a la posada en pràctica dels plans i programes de prevenció de riscos en l’empresa, s’haurà de debatre en el si CSS els projectes referits a les següents matèries:
- planificació, organització del treball i introducció de noves tecnologies.
- Organització i desenvolupament de les activitats de protecció i prevenció.
- La formació en matèria preventiva.
Les competències i funcions del Comitè de Seguretat i Salut queden recollides en els articles 38 i 39 de la LPRL:
- Participar en l’elaboració, desenvolupament i avaluació del Pla de prevenció. A tal efecte, , abans de la seva posada en pràctica.
- Consultar prèviament la modificació de l’organització del treball i introduir-hi noves tecnologies.
- Promoure iniciatives de millora de les condicions de treball o la correcció de les deficiències existents.
- Conèixer la memòria dels serveis de prevenció i informar-ne anualment.
- Inspeccionar els centres de treball.
- Accedir a tota la informació i documentació necessàries
- Estudiar els danys per valorar-ne les causes i proposar mesures preventives.
Amb aquesta òrgan de participació intern és defineix, per llei, un espai en què les delegats i delegades de prevenció poden plantejar les seves propostes de forma regular i periòdica.