Fa poques setmanes es va aprovar la Llei Orgànica 2/2023 del Sistema Universitari (LOSU). Aquesta llei té molts aspectes que posen sobre la taula la necessitat d’emprendre canvis importants a totes les universitats, particularment a les Universitats Públiques com la nostra.

Sens dubte, un dels temes més urgents i crucials fa referència a aspectes lligats a la carrera professional, tant del Professorat com del PTGAS (abans PAS). Des dels Comitès i Juntes de personal ja s’estan revisant i discutint aspectes essencials pel que fa al professorat, com ara el futur del professorat associat: cal posar fi a la precarietat d’aquest col·lectiu i dignificar aquests llocs de treball. Un altre repte urgent és definir la nova figura del professor substitut, i ja haureu constatat que tots els sindicats amb representació a la UAB tenim una postura unitària que s’ha fet palesa en el comunicat conjunt; aquesta postura expressava la nostra indignació enfront de com s’està actuant en totes aquestes qüestions, amb pràcticament nul·la voluntat de negociació, per part de la Conselleria de Ciència i Universitats i de les Universitats Catalanes.

Segons la Llei, cal aprovar uns nous Estatuts, constituir un nou Claustre i un nou Consell de Govern. Per la nostra part és essencial poder traslladar a l’Equip de Govern de la UAB la preocupació per com s’entomen i es negocien els temes de la governança que la LOSU obliga a modificar en un termini màxim de dos anys, a partir del 12 d’abril de 2023.

Paral·lelament, està previst un desenvolupament d’aquesta llei que porta que properament s’aprovin diversos reials decrets. El primer que ja sabem que està en marxa és el que determina coses tan importants com l’estructura que hauran de tenir els futurs departaments i l’aprovació de la llista dels nous àmbits de coneixement en el qual s’hauran de basar els departaments, les acreditacions i la nova llista d’especialitats per la qual es prefiguraran els perfils dels concursos de professor. També està pendent de revisió el reial decret que regularà l’acreditació del professorat.

Està clar que tot aquest cúmul de normes suposen un gran sotrac per a totes les universitats; a la vegada,  però, poden ser una excel·lent oportunitat per modelar una universitat que sigui capaç d’afrontar el futur amb més participació, flexibilitat i democràcia interna. Tot això tenint en compte la sostenibilitat social, ambiental i econòmica i afavorint la proximitat entre els membres que componen la nostra comunitat, i sobretot amb un fort sentit del que implica per  a la UAB ser un servei públic.

Davant aquesta situació no ens podem quedar aturats, sense propostes o sense un lideratge per dirigir aquests reptes. Al darrer Claustre esperàvem conèixer una proposta de calendari i una metodologia, i també una proposta de comissió de treball. En definitiva, ens hauria agradat sortir de la sessió amb una idea clara de com començaríem ja a treballar. El temps constreny i, a més, l’any que ve tenim cita electoral.

Uns nous Estatuts i una anàlisi de la relació facultats/estructura i paper dels departaments i dels instituts no és una tasca fútil. Caldrà ser, entre tots, molt curosos en les propostes, ja que qualsevol canvi pot implicar acceptacions i rebuig. Caldrà, per tant, treballar amb temps, calma i de forma participativa, intentant abordar els temes de forma global, pel fet que ens afecten a totes i tots els membres d’aquesta comunitat UAB.

Cal posar-se en marxa de manera immediata, per això li demanem al Rector i a l’Equip de Govern que durant aquest mes de juny es constitueixi ja la comissió de treball. Una comissió amb la participació de tots els estaments per preparar una proposta que permeti a la tardor tenir un primer esborrany que faciliti la discussió en l’àmbit del Claustre, tal com fixa la LOSU. També cal que paral·lelament es creïn circuits que impulsin la participació de tota la comunitat universitària. Sense la participació de tots els actors no funcionarà.

Secció Sindical de CCOO a la UAB

Aprofitem per traslladar-vos informació al respecte per si pot ser del vostre interès.

Documents d ’interès:

• Ley Orgánica 2/2023, de 22 de marzo, del Sistema Universitario. BOE, dijous 23 de març de 2023.

• Contenidos principales de la gobernanza y la carrera académica en la ley orgánica del sistema universitario.

• Consulta pública previa sobre el Proyecto de Real Decreto por el que se establece la organización y funcionamiento de los departamentos universitarios y los ámbitos de conocimiento.

• Consulta pública previa sobre el Proyecto de Real Decreto por el que se regula la acreditación estatal para el acceso a los cuerpos docentes universitarios y el régimen de los concursos de acceso a dichos cuerpos.