El teletreball és el treball a distància que es realitza utilitzant sistemes informàtics o telemàtics de manera exclusiva o prevalent. Suposa un canvi en l’organització del treball i interromp la presència física al local d’una empresa. Tot i que pot tenir beneficis clars, com la reducció del temps, els costos i els riscos del desplaçament o més autonomia i flexibilitat horària, també pot tenir inconvenients i augmentar els riscos laborals si no es controlen correctament.
Al desembre del 2021 va entrar en vigor l’aplicació de l’Acord Marc de Teletreball de les Universitats Públiques Catalanes. En el punt 3 d’aquest acord, s’especifica que:
La persona treballadora que presti serveis en la modalitat de teletreball té dret a la desconnexió digital en els termes establerts en l’article 88 de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals i se li ha de garantir, fora de la franja horària de disponibilitat establerta, el respecte al seu temps de descans i a la seva intimitat personal.
Per tant, a més dels riscos a la salut que suposa el treballar amb pantalles de visualització, cal que tinguem en compte les repercussions del teletreball a la nostra salut, entre elles les dificultats per separar el temps de treball del personal, aspecte del qual ens volem centrar en aquest article.
Al 2022 es va signar a la UAB l’Acord de normativa interna per preservar el dret a la desconnexió digital, amb l’objectiu d’establir les mesures que garanteixin a la UAB el respecte del temps de descans i la qualitat de vida i salut del nostre personal. D’aquesta manera queda reflectit que tenim dret a ometre qualsevol comunicació interna fora del nostre horari de treball.
Des del punt de vista preventiu, la desconnexió digital beneficia el descans i la conciliació i redueix l’estrès i la fatiga laboral. Posa límits saludables entre la feina i la vida personal.
És un dret laboral que tenim totes les persones treballadores a no connectar-nos a cap dispositiu de caràcter professional durant els períodes de descans. Per tant, s’entén: no contestar trucades, ni correus electrònics, ni whatsapps, ni videoconferències, ni qualsevol altre tipus de comunicació digital fora de l’horari de treball.
S’ha comprovat que la no desconnexió augmenta el nivell d’estrès des de diverses perspectives:
- Dificulta la conciliació laboral, la personal i la familiar
- Afecta el rendiment de les persones treballadores
- Pot interferir en la recuperació i la qualitat del descans
- Pot afectar negativament la salut mental, la cardiovascular i la musculoesquelètica
- Augmenta la càrrega mental del treball
Les persones treballadores tenim dret a:
- Conèixer la política interna de desconnexió digital de l’empresa.
- Disposar de mesures concretes per a la desconnexió digital.
- Rebre formació i sensibilització sobre la desconnexió digital.
- Ser consultades i participar en el protocol de desconnexió digital a través dels delegats i delegades de prevenció.
Estem a la vostra disposició per a qualsevol pregunta en la nostra adreça de correu: sccoo@uab.cat Delegades i delegats de prevenció de CCOO