El passat dijous dia 5 d’abril va tenir lloc a la Facultat de Dret de la nostra universitat una conferència organitzada per l’International Center for Animal Law and Policy (ICALP) sobre les conseqüències del Brexit al benestar dels animals al Regne Unit.

L’encarregat de fer la reflexió i tractar la matèria va ser Oliver Wookey, un jove anglès ex alumne del Màster en Dret Animal de la UAB, endinsat en les repercussions de la decisió de l’Estat membre.

Com sabem, el 29 de març del 2017 va votar-se la sortida comunitària del Regne Unit, amb un resultat favorable del Brexit que suposava un fet històric a la vida de la UE, ja que per primera vegada es topava amb un desig d’abandonament.

Actualment la situació es troba en estat de negociació i la data prevista per a la sortida del Regne Unit és el 29 de març del 2019, que obriria un període de transició fins el 31 de desembre del 2020 per tal d’assolir l’adaptació a les regles post-Brexit i el clar establiment de les noves relacions entre l’estat i la Unió.

En aquest escenari d’incertesa, l’anàlisi que es pot fer és el següent:

Al Regne Unit, la legislació derivada de la UE en matèria de benestar animal és del 80%, i en el cas dels animals de granja ho és al complet. Des de 1958 hi ha hagut una ampliació constant entre tractats, regulacions, directives… Davant d’això trobem requeriments per tal que totes les mesures de protecció dels animals a les regulacions de la Unió siguin incorporades al dret del Regne Unit i per què l’Estat Membre continuï aprofitant els acords internacionals i tractats per a la millora de la protecció del benestar animal.

El ponent exposava que el to general del discurs polític actual és positiu pel que fa al benestar animal. Va citar, entre d’altres, a Theresa May, qui va afirmar que sortir de la UE no canviaria la voluntat de benestar per als animals a la que s’ha arribat fins al moment.

La UE és una font clau d’informació científica sobre benestar animal, aporta dades mitjançant eines com són l’European Food Safety Authority (EFSA), el Scientific Committee on Animal Health and Animal Welfare (SCAHAW) i el Scientific Veterinary Committee (SVC). Per tant és essencial que ara el Regne Unit reforci els seus cossos especialitzats, el Farm Animal Welfare Council (FAWC) i l’Animal And Plants Health Association (APHA).

Wookey va remarcar la importància de què el benestar animal estigui present en les negociacions del Brexit, que també se li doni prioritat, ja que quan estan sobre la taula qüestions com fronteres i immigració passa a un segon pla.

La conferència va concloure amb la idea que és positiu seguir col·laborant amb la Unió en aquests àmbits tot i sortir del seu marc per a què persisteixi el benefici que produeix en tants aspectes importants com ho són els drets dels animals.

Daniela Fernández Llorens
Pràctiques professionals Grau de Dret
al Centre de Documentació Europea (UAB)