El GREIP és un equip que investiga en educació plurilingüe, reconegut per la Generalitat de Catalunya des del 2005. Col·laborem estretament amb professorat d’educació primària, secundària, universitària i no formal; equips directius de centre, i responsables de les decisions en polítiques educatives. Treballem amb persones de diverses parts del món amb la intenció d’avançar en els coneixements sobre l’educació lingüística en el segle XXI.

Què és el GREIP?

Creat en la darrera dècada del segle XX, el GREIP (Grup de Recerca en Educació, Interacció i Plurilingüisme) és un nucli d’investigadores i investigadors sobre educació plurilingüe en contextos formals i no formals. Al llarg dels anys d’experiència, el Grup ha establert aliances nombroses i fructíferes amb persones i equips de recerca d’altres llocs del món, i amb centres d’educació primària i secundària, d’educació superior i d’entorns educatius no formals. Aquestes col·laboracions han contribuït a ampliar el nostre coneixement en diferents àmbits de recerca sobre educació plurilingüe i ens han motivat a continuar la nostra recerca per tal de contribuir a la construcció de coneixement teòric, a la innovació en l’ensenyament de llengües i a la formació del professorat, així com a avançar en els coneixements i en les pràctiques didàctiques inclusives (vegeu Línies de docència i recerca).

Som un grup de recerca consolidat que rep subvencions obtingudes en convocatòries competitives nacionals i internacionals. Hem rebut finançament de l’AGAUR (Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca) de manera continuada des del 2005:

  • 2021: SGR 00084 (Finançament amb 60.000€)
  • 2017: SGR 774 (Finançament amb 36.800€)
  • 2014: SGR 595 (Finançament amb 30.600€)
  • 2009: SGR 1273 (Finançament amb 35.200€)
  • 2005: SGR 00330 (Finançament amb 49.000€)
Qui som?
Dra. Eulalia Borràs
Dra. Melinda Dooly (IP)
Dr. Xavier Fontich
Dra. Júlia Llompart
Artur Noguerol
Dr. Artur Noguerol
(jubilat)
Dra. Luci Nussbaum
(Fundador GREIP,

jubilada)
Dra. Emilee Moore
Dra. Dolors Masats
Dra. Amparo Tusón
Dra. Claudia Vallejo
Dra. Denise Holguin
(Margarita Salas
2023-2025)
Johanna Buitrago Tècnica de Suport a la Recerca
Johanna Buitrago
Tècnic Especialista
Suport a la Recerca

Associats: Dra. Nathaly González-Acevedo, Universitat Autònoma de Barcelona; Mónica López Vera, Escola Purificación Salas i Xandri, Sant Quirze del Vallès i UAB; Maria Mont, Centre de Recursos Pedagògics del Vallès Oriental IV i UAB; Dr. Jordi Pérez Badenas, Universitat Autònoma de Barcelona; Cèlia Pratginestós Pou, Universitat Autònoma de Barcelona; Dra. Berta Torras Vila, Universitat Autònoma de Barcelona



Antics membres (amb nous càrrecs en altres centres o països):
Dr. Victor Corona, Universitat de Lyon; Dra. Anna Czura, Universidad de Wrocław (ex-becària Marie Skłodowska-Curie); Dra. Mandy Deal, Universitat Internacional de Catalunya; Marta Juanhuix Piqueras, Universitat Autònoma de Barcelona; Dr. Xavier Pascual i Calvo, Escola Oficial de Idiomes; Dra. Adriana Patiño, Universitat de Southampton; Dra. Virginia Unamuno, CONICET.

Experts externs (col·laboració a llarg termini)
Col·laboració amb altres entitats

Altres grups de recerca:

  • Centre for Research in Educational and Social Inclusion
  • Cercle de Lingüística Aplicada (CLA)
  • Competencia Interlingüística e Intercultural en la Enseñanza y el Aprendizaje de las Lenguas (CILCEAL)
  • Comunicación Intercultural y Estrategias de Negociación (CIEN)
  • Discourse Social Interaction and Translation (DSIT) Lab Workshop
  • Education Futures Centre, University of New South Wales, Australia
  • Estudis del Discurs (GED)
  • Hacettepe University Micro Analysis Social Interaction and Learning Research Centre (HUMAN)
  • Llengua, Cultura i Identitat en l’Era Global (IdentiCat)
  • London Knowledge Lab (LKL)
  • Mälardalen INteraction and Didactics (MIND)
  • Multimodality Satellite Research Lab

Institucions:

Centres educatius:

Entitats d’educació no-formal:

Cooperació internacional

A llarg de la seva història, el GREIP s’ha involucrat en diversos projectes de cooperació internacional, principalment, a l’Argentina i a Nicaragua.

Argentina:

  • Educació intercultural bilingüe (EIB) a El Impenetrable (Chaco): detecció, intercanvi i difusió d’experiències educatives i formatives
    • Fundació Autònoma Solidària, 2014-2015
  • Llengües aborígens i ensenyament plurilingüe: diagnòstic de la situació i formació de docents indígenes al Chaco
    • Fundació Autònoma Solidària, 2011

Nicaragua:

Assessories per a la formació de professorat bilingüe a la costa atlàntica de Nicaragua, impartició de seminaris; informe sobre la situació sociolingüística de la llengua miskito a Bilwi, capital de la regió

  • Fons Català de Cooperació per al Desenvolupament.

Melinda Dooly, Dolors Masats, Artur Noguerol i Luci Nussbaum van participar en diferents edicions del màster en Didàctiques Específiques, organitzat per l’ICE-UAB i impartit a diverses seus de la Universitat Nacional Autònoma de Nicaragua.

Línies de recerca

El GREIP s’ha involucrat en projectes diferents al llarg de la seva història. Alguns membres de l’equip han participat en iniciatives locals, estatals i internacionals, i, en diverses ocasions, han exercit el paper d’investigador principal. Els nostres projectes estableixen sinergies entre recerca, innovació docent i desenvolupament de materials, per tal d’ampliar i aprofundir coneixement entre interacció social i aprenentatge de llengües en diversos contextos socials plurilingües.

Al llarg dels anys, el Grup ha acotat la seva recerca als àmbits següents: pràctiques interactives plurilingües i multimodals; interacció, mediació i aprenentatge de llengües; acollida d’escolars d’origen migrant; socialització lingüística i construcció d’identitats; enfocaments plurilingües per a l’aprenentatge de llengües; didàctica integrada de llengües; didàctica integrada de llengües i continguts curriculars, i ensenyament mitjançat tasques i projectes, i telecol·laboració i ús de les tecnologies en l’ensenyament i l’aprenentatge de llengües.

Marcs teòrics i metodològics: etnografia de la comunicació; sociolingüística interaccional; anàlisi de la conversa; etnometodologia; teoria de les categoritzacions; anàlisi del discurs.

Terreny del treball de camp: institucions d’educació primària, secundària i universitària; entorns educatius no formals presencials i virtuals.

Àmbits d’aplicació dels resultats de recerca: formació d’alumnat i de docents d’educació primària, secundària, universitària i no formal; projectes lingüístics de centre; educació plurilingüe.

La nostra història

El GREIP es va formar a finals dels anys vuitanta per l’impuls de la doctora Amparo Tusón i, a continuació, va ser coordinat per ladoctora Luci Nussbaum fins al 2014. Inicialment, en el marc del Cercle d’Anàlisi del Discurs (CAD), es va anar forjant un nucli de recerca al voltant de projectes subvencionats fins que el 2005 es va crear el GREIP, que actualment dirigeix la doctora Melinda Dooly.

El Grup es va fundar amb l’objectiu de treballar en l’anàlisi del discurs i des d’aleshores s’ha expandit a moltes àrees d’investigació relacionades amb l’ensenyament i aprenentatge de llengües. Des dels inicis, el Grup ha dut a terme projectes de recerca amb finançament nacional i internacional i ha format nombrosos investigadors en el plurilingüisme i l’educació.

El GREIP ha estat reconegut com a equip de recerca consolidat per l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) de la Generalitat de Catalunya des del 2005:

Quarta etapa com a grup de recerca consolidat (2017-2019; pròrroga fins al 2021)

Entitat finançadora: Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca – Generalitat de Catalunya 2017 SGR 774.

Investigadora principal: Dra. Melinda Dooly.

Finançament total: 36.800 €.

Equip: Dra. Eulàlia Borràs Riba, Dra. Mandy Deal, Dra. Melinda Ann Dooly, Marta Juanhuix Piqueras, Dra. Júlia Llompart, Dra. Dolors Masats Viladoms, María Mont Algamasilla, Dra. Emilee Moore, Dr. Xavier Pascual i Calvo, Dra. Joan Ploettner, Dra. Amparo Tusón Valls, Claudia Vallejo.

Tercera etapa com a grup de recerca consolidat (2014-2016)

Entitat finançadora: Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca – Generalitat de Catalunya 595-SGR 2014.

Investigadora principal: Dra. Melinda Dooly.

Finançament total: 30.600 €.

Equip: Dra. Eulàlia Borràs, Dra. Laia Canals, Dra. Melinda Ann Dooly Owenby, Dra. Dolors Masats Viladoms, Dra. Emilee Moore, Dr. Artur Noguerol Rodrigo, Dra. Luci Nussbaum Capdevila, Julia Llompart Esbert, Dr. Xavier Pascual i Calvo, Dra. Amparo Tusón Valls, Claudia Vallejo.

Segona etapa com a grup de recerca consolidat (2009-2013)

Entitat finançadora: Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca – Generalitat de Catalunya 1273 SGR 2009.

Investigadora principal: Dra. Luci Nussbaum.

Finançament total: 35.200 €.

Equip: Eulàlia Borràs Riba, Víctor Corona Villavicencio, Dra. Melinda Ann Dooly Owenby, Dra. Cristina Escobar Urmeneta, Natalia Evnitskaya, Dra. Dolors Masats Viladoms, Emilee Moore, Dr. Artur Noguerol Rodrigo, Dra. Luci Nussbaum Capdevila, Dr. Xavier Pascual i Calvo, Dra. Amparo Tusón Valls, Dra. Laia Canals, Claudia Vallejo.

Primera etapa com a grup de recerca consolidat (2005-2008)

Entitat finançadora: Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca – Generalitat de Catalunya 00330-SGR 2005.

Investigadora principal: Dra. Luci Nussbaum.

Finançament total: 49.000 €.

Equip de la UAB: Dr Eva Codó Olsina, Dra. Melinda Ann Dooly Owenby, Dra. Cristina Escobar Urmeneta, Dolors Masats Viladoms, Dr. Artur Noguerol Rodrigo, Dra. Luci Nussbaum Capdevila, Àngels Prats Pla, Dra. Amparo Tusón Valls, Dra. Virginia Unamuno Kaschapava, Dra. Núria Vilà Miguel.

Equip de la Universitat de Lleida: Dr. Josep Maria Cots Caimons, Dra. Montse Irun Chavarría, Dr. Enric Llurda Giménez, Xavier Martín Rubio.



Posicionament del GREIP en defensa del model
d’educació plurilingüe de Catalunya

L’ensenyament plurilingüe de Catalunya té uns trets específics: a) la ciutadania l’ha consensuat àmpliament, des de l’inici de la implantació; b) s’ha adaptat als canvis sociolingüístics de la societat catalana per tal de preservar la cohesió social i el respecte de la diversitat de procedències de l’alumnat; c) s’ha reconegut internacionalment com a exemplar, i d) s’ha demostrat altament eficaç en les avaluacions de competències plurilingües de la població escolar en l’educació primària i secundària.

Aquests trets constitueixen un orgull per a la comunitat educativa i avalen la pervivència del model. Considerem que no es pot modificar cap dels seus principis. Per això, en la nostra qualitat d’institució dedicada a l’educació, instem a preservar el model i, si cal, a la insubmissió i a la resistència pacífica contra qualsevol canvi que el desvirtuï.