Grup de Recerca en Educació, Interacció i Plurilingüisme
Grupo de Investigación en Educación, Interacción y Plurilingüismo
Research Group for Education, Interaction and Plurilingualism
Publicacions dels membres del GREIP

En premsa
Articles
- Fontich, Xavier i Ana Luísa Costa (eds.) (en premsa). Lectures on educational linguistics: The Eduling Seminars.
- Mont Algamasilla, Maria, Melinda Dooly i Dolors Masats. (acceptat). Enhancing Foreign Language Learning Through Ai-Driven Telecollaboration. SSRN.
Capítols de llibres
- Buitrago, Johanna i Melinda Dooly (en premsa). ‘I’m just one person’: Perspectives on teaching and learning languaculture through the ENACT App. A: Paul Seedhouse i Müge Satar (Dirs.). Cultural tasks for digital language learning. Bloomsbury.
- Dooly, Melinda (en premsa). Project-based language learning. A: Dolors Masats i Cèlia Pratginestós (Dirs.). Lessons learnt in schools implementing project-based learning. Barcelona: Omnia Science.
- Fontich, Xavier. (acceptat) “Give me a good corridor!” L1 teachers beliefs about online education in the context of COVID-19 confinement in Spain. A: Dolors Masats i Cèlia Pratginestós (eds.) L’aula com a àmbit d’investigació sobre l’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua / El aula como ámbito de investigación sobre la enseñanza y el aprendizaje de la lengua / A aula como contexto de investigação sobre o ensino e a aprendizagem de língua / The classroom as a site for research on language teaching and learning. Peter Lang.
- Kratzer, Andrea, Alexandra Delgado, Anita Cvetkovic Kienle, Melinda Dooly i Euline Cutrim Schmid (en premsa). Bridging cultures between rural areas: Plurilingual virtual exchange and intercultural communicative competence in primary school language education. A: Sílvia Melo-Pfeifer i Vander Tavares (Dirs.) The Palgrave handbook of internationalization of language education. Palgrave.
- Masats, Dolors, Melinda Dooly, Marta Juanhuix, Emilee Moore i Claudia Vallejo (en premsa). Treballem junt(e)s per innovar: Col·laboració entre professorat i investigador(e)s en entorns plurilingües. A: Dolors Masats i Cèlia Pratginestós (dirs.), L’aula com a àmbit d’investigació sobre l’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua / El aula como ámbito de investigación sobre la enseñanza y el aprendizaje de la lengua / A aula como contexto de investigação sobre o ensino e a aprendizagem de língua / The classroom as a site for research on language teaching and learning. Peter Lang.
- Mont, Maria i Melinda Dooly. (acceptat). Young activists embark on a telecollaborative journey to raise water conservation awareness. A: Louise Mortimore, Pilar Gerns i Ruth Breeze (dirs.) Integrating language and content in CLIL science and technology. DeGruyter Mouton.
- Mont, Maria, Dolors Masats i Melinda Dooly (en premsa). Launching a solidarity campaign to support four Syrian kids stranded in Greece. A: Dolors Masats i Cèlia Pratginestós (dirs.). Lessons learnt in schools implementing project-based learning. Barcelona: Omnia Science.
- Thrasher, Tricia, Randall Sadler i Melinda Dooly (en premsa). Collecting ‘real’ data in Virtual Reality (VR) settings: Best practices. A: Karem Sadeghi (dir.) Handbook of technological advances in researching language learning (pp. 27-39). Routledge.
Llibres
- Dooly, Melinda i Xavier Fontich (Dirs.) (acceptat). Learning first: Meaningful technology integration in language education. Peter Lang.
- Dooly, Melinda i Xavier Fontich (Dirs.) (acceptat). El aprendizaje primero: Integración intencionada de la tecnología en la didáctica de lenguas. Peter Lang.
- Masats, Dolors i Cèlia Pratginestós (Dirs.) (en premsa), L’aula com a àmbit d’investigació sobre l’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua / El aula como ámbito de investigación sobre la enseñanza y el aprendizaje de la lengua / A aula como contexto de investigação sobre o ensino e a aprendizagem de língua / The classroom as a site for research on language teaching and learning. Bern: Peter Lang.
- Masats, Dolors & i Cèlia Pratginestós (Dirs.) (en premsa). Lessons learnt in schools implementing project-based learning. Barcelona: Omnia Science.
Actes de Congressos
- Mont, Maria, Melinda Dooly i Onyemowo Angela Ejeme (aceptat). Empowering youth through language, AI, and sustainable advocacy: A telecollaborative approach. A: Carol A. Chapelle, Gulbahar Beckett, i Bethany Gray (dirs.) Researching generative AI in applied linguistics. Iowa State University Digital Press.
Publicacions recents
2025
Articles
- Dooly, Melinda i Júlia Llompart (2025). ‘I have felt happiness’. A detailed look at co-teacher development for plurilingual and inclusive teaching and learning. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 1–21. https://doi.org/10.1080/13670050.2025.2529549
- Planas, Núria, Jim McKinley, Kyla Smith, Jenni Ingram, Anthony A. Essien i Emilee Moore (2025) Linguistic challenges that students encounter when learning mathematics: Voices of teachers from seven countries. African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education, 1-13. DOI: https://doi.org/10.1080/18117295.2025.2494292
- Satar, Müge; Paul Seedhouse, Ahmed Kharrufa, Sara Ganassin, Melinda Dooly, Johanna Buitrago Peña, Elifkan Oztekin, Sumru Akcan i Belma Haznedar (2025; first view). Migrants’ digital skills development: Engaging with and creating digital cultural activities on the ENACT webapp. ReCALL. https://doi.org/10.1017/S0958344024000351
- Uwomowah, Ese Emmanuel i Melinda Dooly (2025). It is not the huge enemy: Preservice teachers’ evolving perspectives on AI. In SI: Technology and Teacher Education (Fiona Farr i Elaine Riordan; dirs.). Education Sciences, 15(2), 152; https://doi.org/10.3390/educsci15020152
Capítols de llibres
- Dooly, Melinda i Anna Comas-Quinn (2025). Access to technology and social justice. A: Javier Muñoz-Basols, Mara Fuertes Gutiérrez i Luis Cerezo (Dirs.) Technology-mediated language teaching: From social justice to artificial intelligence (pp. 21-42). Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/MUNOZ9872 Open Access.
- Rättyä, Kaisu, Xavier Fontich, Stanislav Štepáník, Ana Luísa Costa i Elzbieta Awramiuk (2025). Teaching L1 in five European countries: Goals and challenges. A: Anna Wileczek, Marzena Marczewska (Eds.) Native Language in the 21st Century (pp. 135-154). V&R Unipress/Brill.
Volums Temàtics
Llibres
2024
Articles
- Dooly, Melinda i Ola Bakri ( 2024). Code-switching in a legal English class for Egyptian learners: A Conversation Analysis case study. Arab World English Journal, 15(3), 297-320. https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol15no3.18
- Dooly, Melinda i Mónica López Vera (2024). La realidad virtual (RV) en el aula de la lengua inglesa: un estudio etnográfico. Didáctica. Lengua y Literatura. Revistas Científicas Complutenses, 201 – 213. https://doi.org/10.5209/dill.88767
- Fontich, Xavier. (2024) El Pràcticum PIV-PV del Grau d’Educació Primària de la UAB: Una mirada a la complexitat i la gestió. DDD-UAB. https://ddd.uab.cat/record/288482
- Fontich Vicens, Xavier, Mariona Casas-Deseures, Ana Luisa Costa i Marcos Troncoso (2024). La formación lingüística en los Grados de Maestro: las nociones de ‘competencia comunicativa’, ‘razonamiento crítico’ y ‘género discursivo’. Tejuelo, 39, 165-196.. Doi: https://doi.org/10.17398/1988-8430.39.165
- Holguín Vaca, Denise Paola, Júlia Llompart Esbert, Melinda Dooly i Claudia Vallejo Rubinstein (2024). Caminar cap a una educació plurilingüe i intercultural. El treball per reptes i la col·laboració. Volum Temàtic: Estratègies per a una educació plurilingüe i intercultural. Guix Elements d’acció Educativa 509 – Especial edició Web (pp. 1-5).
- Holguín Vaca, Denise Paola, Júlia Llompart Esbert, Melinda Dooly i Claudia Vallejo Rubinstein (2024). Caminar hacia una educación plurilingüe e intercultural. El trabajo por retos y la colaboración. Volumen Temático: Estratégies para a una educación plurilingüe y intercultural. Graó Elementos de acción Educativa 336 – Especial edición Web (pp. 1-5).
- Kousar, Kayanait Malik i Denise Paola Holguín Vaca (2024). Diàleg intercultural i cohesió social a l’aula: el repte pedagògic com a eina. Volum Temàtic: Estratègies per a una educació plurilingüe i intercultural. Guix Elements d’acció Educativa 509 – Especial edición Web (pp. 6 – 10).
- Kousar, Kayanait Malik i Denise Paola Holguín Vaca (2024). Diálogo intercultural y cohesión social en el aula: el reto pedagógico como herramienta. Volumen Temático: Estratégies para a una educación plurilingüe y intercultural. Graó Elementos de acción Educativa 336 – Especial edición Web (pp. 6 – 10).
- Llompart Esbert, Júlia, i Cèlia Pratginestós (2024). Reflexió metalingüística i plurilingüisme a l’aula. Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 101,46-51.
- Llompart, Júlia, i Cèlia Pratginestós (2024). Reflexión metalingüística y plurilingüismo. Textos Didáctica de la Lengua y la Literatura, 104, 46-51.
- Masats, Dolors, Júlia Llompart i Emilee Moore (2024). Interacció i plurilingüisme a l’aula. Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 101, 40-45.
- Masats, Dolors, Júlia Llompart i Emilee Moore (2024). Interacción y plurilingüismo en el aula. Textos Didáctica de la Lengua y la Literatura, 104, 40-45.
- Masats, Dolors i Artur Noguerol (2024). ¿El plurilingüismo mejora la competencia lectora? Dosier Graó, 9, 111.
- Pratginestós, Cèlia i Dolors Masats (2024). Exploring language alternation and participation in an ‘in-between learning scenario’: a case study of a WhatsApp chat with secondary students of English, Classroom Discourse (early view). https://doi.org/10.1080/19463014.2024.2315022
- Raventós, Anna i Júlia Llompart (2024). La gestió de les llengües en aules multilingües. Volum Temàtic: Estratègies per a una educació plurilingüe i intercultural. Guix Elements d’acció Educativa 509 – Especial edición Web (pp. 16 – 19).
- Raventós, Anna i Júlia Llompart (2024). La gestión de las lenguas en aulas multilingües. Volumen Temático: Estratégies para a una educación plurilingüe y intercultural. Graó Elementos de acción Educativa 336 – Especial edición Web (pp. 16 – 19)
- Roman, Clau i Melinda Dooly (2024). Coensenyament i estratègies plurilingües per un aprenentatge inclusiu. Volum Temàtic: Estratègies per a una educació plurilingüe i intercultural. Guix Elements d’acció Educativa 509 – Especial edició Web (pp. 11 – 15).
- Roman, Clau i Melinda Dooly (2024). Codocencia y estrategias plurilingües para un aprendizaje inclusivo. Volumen Temático: Estratégies para a una educación plurilingüe y intercultural. Graó Elementos de acción Educativa 336- Especial edición Web (pp. 11 – 15)
- Tomàs Riudor, Rut i Claudia Vallejo Rubinstein (2024). Fomentar la participació a l’aula des d’un enfocament multinivell. Volum Temàtic: Estratègies per a una educació plurilingüe i intercultural. Guix Elements d’acció Educativa 509 – Especial edició Web (pp. 20 – 24).
- Tomàs Riudor, Rut i Claudia Vallejo Rubinstein (2024). Fomentar la participación en el aula desde un enfoque multinivel. Volumen Temático: Estratégies para a una educación plurilingüe y intercultural. Graó Elementos de acción Educativa 336 – Especial edición Web (pp. 20 – 24)
Capítols de llibres
- Dooly, Melinda i Anna Comas-Quinn (2024). Accesibilidad a la tecnología y justicia social/Access to technology and social justice. A: J. Muñoz-Basols, M. Fuertes Gutiérrez i Luis Cerezo (Dirs.) La enseñanza del español mediada por tecnología. De la justicia social a la Inteligencia Artificial (IA) (págs. 23-47). Routledge.
- Llompart, Júlia (2024). Doing sociolinguistic research using a digital poster: empowering youth through a collaborative project. A: David Poveda & Cristina Aliagas (Dirs.), Artefacts for collaborative research with children and youth. Universidad Autónoma de Madrid. 10142723.pdf
- Masats, Dolors, Emilee Moore i Almudena Herrera (2024). Mediation-in-interaction in computer-enhanced non-formal contexts for learning English. A: Bessie Dendrinos (Dir.), Mediation as Negotiation of Meanings, Plurilingualism and Language Education (pp. 131-152). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003032069
- Thrasher, Tricia, Randall Sadler i Melinda Dooly (2024). Collecting ‘real’ data in Virtual Reality (VR) settings: Best practices. In Karim Sadeghi (Ed.) Handbook of technological advances in researching language learning (pp. 27-39). Routledge.
- Von Lieres und Wilkau, Gabriella, Margarida Morgado, Melinda Dooly, Ute Massler, Xiaoting Yu, Carina Schönberg i Jekaterina Rogaten (2024). Impact of VALIANT’s virtual exchange modules on in-service teachers’ and student teachers’ sense of isolation. A: Robert O’Dowd i Margarita Vinagre (Dirs.) Virtual innovation and support networks: Exploring the impact of virtual exchange in teacher education (pp. 87-112). Peter Lang. https://www.peterlang.com/document/1487254
Volums Temàtics
- Llompart, Júlia; Denise Paoloa Holguin, Melinda Dooly i Claudia Vallejo Rubinstein(Dirs.). Estratègies per a una educació plurilingüe i intercultural. Guix Elements d’acció Educativa – 509. Edicíó especial Web (pp. 1 – 24)
Llibres
- Minyu Xie i Melinda Dooly (2024). El andamiaje a los niños para el aprendizaje telecolaborativo ¿Cómo el profesorado proporciona el andamiaje a los niños para que se desarrolle el aprendizaje telecolaborativo? Editorial Académica Española.
2023
Articles
- Albuquerque, Diego i Emilee Moore (2023). Foregrounding co-artistry in an aesthetic and plurilingual/pluriliteracies approach to additional language teaching and learning, Frontiers in Education, 8, 1296658. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1296658
- Dooly, Melinda. (2023). Language teaching, language learning and virtual exchange in an age of complexity. International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching, 12(3), 1-18. DOI: 10.4018/IJCALLT.316459
- Dooly, Melinda, Tricia Thrasher i Randall Sadler. (2023). ‘Whoa! Incredible!’: Language learning experiences in Virtual Reality, RELC Journal, SI: Teaching with Technology in the Post-Pandemic Digital Age, 54(2), 1-19. DOI: 10.1177/00336882231167610
- Fabregat-Barrios, Santiago, Xavier Fontich i Carmen González González-de-Mesa (2023). The eclectic landscape: examining Spanish secondary school teachers’ beliefs on literary education. Frontiers in Education, 8, 1257976. doi: https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1257976
- Llompart-Esbert, Júlia i Dolors Masats (2023). La formación del profesorado para la educación lingüística y culturalmente inclusiva: Relato de una experiencia de Aprendizaje-servicio en un Trabajo de Fin de Grado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(2), 103-114. DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.559471
- Masats, Dolors i Artur Noguerol (2023). Què en diu la investigació científica: Ensenyar a llegir i escriure és responsabilitat de tot el professorat. Publicat a:
- Guix d’Infantil, 120, 44.
- Guix: Elements d’Acció Educativa, 501-502, 63.
- Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 98, 71 (online).
- Masats, Dolors i Artur Noguerol (2023). Qué nos dice la investigación científica: Enseñar a leer y escribir es responsabilidad de todo el profesorado. Publicat a:
- Uno: Revista de Didàctica de las Matemáticas, 101, 1001.
- Textos de Didàctica de la Lengua y la Literatura, 101, 69.
- Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 112, 69.
- Tándem: Didáctica de la Educación Física, 81, 1001 (online).
- Eufonía: Didáctica de la Música, 96, 1000 (online).
- Aula de Secundaria, 52, 46.
- Aula de Innovación Educativa, 328-329, 63.
- Aula de Infantil, 120, 44.
- Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, 113, 1000 (online).
- Pérez-Badenes, Jordi i Xavier Fontich. (2023). Escriptura acadèmica i Treball de Recerca de batxillerat: proposta organitzativa basada en la retroacció correctiva. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), 2023, Núm. 6, https://raco.cat/index.php/RevistaCIDUI/article/view/417284
Capítols de llibres
- Cots, Josep Maria, Dooly, Melinda, i González-Davies, Maria. (2023). Plurilingual education in Catalonia. A: Josep Maria Cots (dir.) Profiling plurilingual education. A pilot study of four Spanish autonomous communities (pp. 55-74). Edicions de la Universitat de Lleida.
- Dooly, Melinda (2023). Moving back into the classroom while moving beyond current paradigms. Lessons for post-Covid language education. A: Karim Sadeghi, Michael Thomas & Farah Ghaderi (dirs.). Technology-enhanced language teaching and learning: Lessons from the Covid-19 pandemic (pp. 213-227). Bloomsbury.
- Dooly, Melinda (2023). Learning to collaborate through telecollaboration: Key knowledge for novice teachers in today’s world. A: Karim Sadeghi & Michael Thomas (dirs.). Second language teacher professional development: Technological innovations for post-emergency teacher education (pp. 249-268). Palgrave Macmillan.
- Dooly, Melinda i Dolors Masats (2020; traducida al chino 2023). ‘What do you zinc about the project?’: Examples of technology-enhanced project-based language learning. A: Gulbahar Beckett & Tammy Slater (dirs.), Global perspectives on project-based language learning, teaching, and assessment: Key approaches, Technology Tools, and Frameworks (pp. 126–145). Routledge. Chinese translation by Sue Wang, Ruihan Zhang, and Zhenghua Huang published in 2023. Routledge (Taylor and Francis Group). Chinese Translation Publishing Company, China Publishing Company Organization.
- Fontich, Xavier. (2023). La enseñanza de la gramática: 17 propuestas para el aula. A: Santiago Fabregat Barrios, Carmen Sánchez Morillas i Rocío Jodar Jurado (dirs.), Didáctica de la lengua y la literatura: Diez temas actuales (pp. 117-149). Barcelona: Graó.
- Kruszynska, Klaudia i Melinda Dooly (2023). Thinking allowed: Analyzing students’ critical thinking and language awareness through linguistic landscapes. A: Silvia Melo-Pfeifer (dir.) Linguistic landscapes and teacher education (pp. 75-90). Springer.
- López Vera, Mónica i Melinda Dooly (2023). Languages: (in)visibility matters. A: Silvia Melo-Pfeifer (Ed.) Linguistic landscapes and teacher education (pp. 21-37). Springer.
- Llompart, Júlia (2023). El análisis conversacional y la investigación acción colaborativa y etnográfica para el estudio de las prácticas plurilingües en las aulas. A: Gabriela Prego Vázquez i Luz Zas Varela (dirs.), Super-diversidad lingüística en el aula: una mirada etnográfica y multidisciplinar. Colección Lengua y Sociedad en el Mundo Hispánico. Madrid: Iberoamericana, Frankfurt: Vervuert.
- Masats, Dolors i Artur Noguerol (2023). Desarrollando el plurilingüismo para aprender el español L2. A: Héctor Muñoz Cruz (coord). Usar, enseñar, aprender lenguas en la diversidad, globalización y movilidad: Perspectivas conceptuales y metodológicas (Vol. 1) (pp. 18-65). Universidad Autónoma Metropolitana (UAM-Iztapalapa).
- Llompart, Júlia, Tjaša Dražnik i Mari Bergroth (2023). ‘I am a plurilingual speaker, but can I teach plurilingual speakers?’: Contradictions in student teacher discourses on plurilingualism in Spain, Slovenia and Finland. A: Siv Björklund i Mikaela Björklund (dirs.). Policy and Practice for Multilingual Educational Settings: Comparisons across Contexts (pp. 95-120). Multilingual Matters.
- Moore, Emilee, Margaret R. Hawkins, Júlia Llompart i Claudia Vallejo (2023). Semiosis and ethicality in youth transnational digital storytelling. A: Irike Schröder, Elisabetta Adami, i Jennifer Dailey-O’Cain (dirs.) Multimodal communication in intercultural interaction (pp. 189-212). Multilingual Matters.
