I Jornada – 8 d’octubre 2025
I Jornada Chinacult.es. Producció artística entre Xina i Espanya: Conversa amb Paloma Chen i Minke Wang

Aquesta activitat te com a objectiu inaugurar les “Jornades Chinacult.es. Producció artística entre Xina i Espanya” que neixen amb la vocació de crear un espai de trobada i diàleg entre artistes, creadors, gestors culturals, públic general, estudiants i acadèmics interessats en la mobilitat, les sinèrgies i els intercanvis culturals entre la Xina i Espanya. Les jornades estan centrades en la base de dades digital Chinacult.es (Grup de Recerca Interasia, UAB).
En aquesta primera sessió contarem amb la presència de la poeta, escriptora i periodista Paloma Chen i de l’autor de teatre, poesia i narrativa Minke Wang, ambdós descendents de migrants xinesos amb trajectòries vitals diferents que il·lustren els canvis històrics i generacionals de la diàspora xinesa. Prenent com a punt de partida i referència els seves obres, parlarem de com els dos artistes han pres la paraula, de les dificultats que han hagut d’afrontar, d’identitats, de friccions, de representacions, de posicionament i de les relacions de poder en el context de les industries culturals.
La conversa estarà moderada per Irene Masdeu Torruella i Laia Manonelles.
Dimecres 8 d’octubre del 2025, 18:30h
Biblioteca Fort Pienc – Ana María Moix
Activitat organitzada per Irene Masdeu Torruella i Roberto Figliulo del Grup de recerca Interasia de la UAB
Amb la col·laboració de: Fundació Institut Confuci de Barcelona, Biblioteca Biblioteca Fort Pienc – Ana María Moix i Departament de Traducció i Interpretació i Estudis de l’Àsia Oriental (UAB).
Sobre les ponents
Minke Wang (Wenzhou, Xina, 1978) és autor de teatre, poesia i narrativa i traductor del xinès. Va arribar a Espanya als deu anys i la seva trajectòria inclou el llibre de poesia mòh (2015); l’estrena de Un idioma propio (2018) al Teatre María Guerrero; i la publicació de Opéra du trois têtes dans la pavillon du silenci, traducció al francès de la partitura gràfica Tres figuras al pie ¿de?. Ha estat becari d’escriptura al Centro Dramático Nacional, al Théâtre de la Ville-Paris, la Fundación Sgae, ETC-la Cuarta Pared, el Ministerio de Cultura y Deporte, i la Fundació BBVA. Al 2025 ha estat el guanyador del V Premi de No Ficció de Libros del Asteroide.
Paloma Chen és poeta, escriptora, periodista i gestora cultural. Col·labora en mitjans de comunicació com El Salto y Pikara Magazine. És autora del reportatge documental Crecer en ‘un chino’ (2019), del poemari en paper Invocación a las mayorías silenciosas (Letraversal, 2022, finalista del Premi Mandarache) i del poemari-app Shanshui Pixel Scenes (2023). Va ser guanyadora del Premio Nacional de Poesía Viva ‘L de Lírica’ al 2020. Els seus poemes han estat inclosos en antologies com Matria poética: una antología de poetas migrantes (La Imprenta, 2023) o Última poesía crítica. Jóvenes poetas en tiempos de colapso (Lastura, 2023).
Irene Masdeu Torruella és antropòloga i professora al Departament de Traducció, Interpretació i Estudis d’Àsia Oriental de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Ha desenvolpat nombrosos projectes de recerca sobre migració xinesa, retorn i vincles transnacionals i ha realitzat treball de camp etnogràfic tant a la Xina (Qingtian i Shaghai) com a Espanya. Actualment investiga la producció artística i cultural en el context de la migració xinesa i coordina l’arxiu digital Chinacult.es (UAB). Entre les publicacions recents hi ha el capítol escrit amb Wang Simeng (2024) “Entrepreneurial and Transnational Socialisation among Descendants of Chinese Migrants: A Cross-country Study on New Transnational Mobilities Between Europe and China (Brill Handbooks of Chinese Overseas; Vol. 1).
Laia Manonelles Moner, historiadora de l’art. Professora del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona. Centra la seva recerca en les estètiques migratòries, l’art experimental a la Xina i la recepció en el marc euroamericà. Ha comissariat l’exposició Construint la Xina: visions d’una transformació (2010) a l’Institut d’Estudis Ilerdencs a Lleida, i també ha co-comissariat l’exposició Polititzacions del malestar (2017) al Centre d’Art Santa Mònica a Barcelona. Ha realitzat una sèrie d’entrevistes –documentades en vídeo– a artistes xinesos que s’han mostrat al Museu Artium de Vitòria i al Museu Reina Sofía de Madrid. És autora dels llibres Arte experimental en China, conversaciones con artistas (Edicions Bellaterra, 2011) i La construcció de la(es) història(s) de l’art contemporani a la Xina (Edicions Bellaterra, 2017). Ha coeditat, juntament amb Joaquín Beltrán, el llibre Xina en l’art i la producció cultural contemporània global (Edicions Bellaterra, 2024).