Els inicis

Shere Rom va iniciar al 1998 com una comunitat de pràctiques impulsada pel grup DEHISI  en col·laboració amb l’Associació Gitana de Badalona. La col·laboració entre els dos grups s’havia establert a través de la construcció d’una publicació en coautoria entre investigadores del grup i membres de la mateixa associació (Cerreruela, Crespo, Jiménez, Lalueza, Pallí & Santiago, 2001). Aquesta publicació formava part  d’una recerca-acció, que pretenia superar els clàssics models d’investigació etnogràfica i l’eurocentrisme vigents en la recerca en l’àmbit de les ciències socials (Crespo, Lalueza & Pallí, 2002). 

El coneixement compartit entre investigadors universitaris i activistes gitanos entorn a les necessitats educatives de la comunitat va ser el fonament de  La Casa de Shere Rom (que posteriorment donaria nom al projecte), una activitat educativa con les criatures i la juventut gitana poguessin aprendre lliure de perspectives assimilacionistes i deficitàries (Crespo, Lalueza, Lamas, Padrós & Sànchez-Busqués, 2014).

Qui va ser Shere Rom?

Shere Rom és una adaptació al gènere neutre del romanó Shero Rom (O Szero Rom, Seré Rromangué). Shero Rom va ser un gitano centreeuropeu que  va ajudaral seu poble a escapar del genocidi nazi. Aquesta història, que sorgeix de les converses amb l’Associació Gitana de Badalona, també s’explicava a les pròpies criatures quan arribaven a La Casa de Shere Rom, convertint-lo d’aquesta manera en un personatge històric, anònim, fictici o màgic, de gènere neutral, que mediava les activitats i jocs que es realitzaven: les criatures rebien cartes escrites per Shere Rom on explicava què es faria aquell dia.

El model d’activitat

La creació d’aquesta figura mediadora, així com la proposta de les activitats que s’hi feien es basaven en el model de la Fifth Dimension (5D) o Cinquena Dimensió, iniciat a la Universitat de California – San Diego l’any 1982. En els seus inicis, aquest model d’activitat va consistir en la creació de comunitat de pràctiques on col·laboren criatures i estudiants de grau universitari per resoldre jocs i tasques mediades per les tecnologies. En aquest entorn, les formes de relació es basaven en la horitzontalitat, l’aprenentatge mutu i la coconstrucció de fites compartides. A principis dels 90, membres de DEHISI van visitar i conèixer aquest projecte de primera mà i van trobar que encaixava perfectament amb les necessitats que prèviament s’havien posat en comú amb l’Associació Gitana de Badalona.

L’arribada a les escoles

La Casa de Shere Rom va promoure de manera espectacular l’alfabetització i l’adquisició de competències digitals,  però no es va aconseguir un impacte en l’escolarització de les criatures. Per aquest motiu a l’any 2002 es va iniciar Shere Rom a l’escola, amb l’objectiu de promour una experiència significativa a l’escola per la població gitana, des de dintre de les institucions escolars. Alhora, es va mantenir La Casa de Shere Rom i es va arribar a altres espais comunitaris.

Shere Rom com una xarxa de comunitat de pràctiques

Al llarg de 20 anys de col·laboració comunitat-universitat, Shere Rom s’ha arribat a realitzar en 19 espais dintre i fora de l’escola a l’Area Metropolitana de Barcelona, dels quals sis han estat actius per més de 10 anys: vuit escoles, tres instituts, un institut-escola (l’actual col·laboració), tres associacions gitanes, un centre cívic i una biblioteca pública (Crespo, Lalueza, Lamas, Padrós & Sànchez-Busqués, 2014; Lalueza, Sànchez-Busqués & García-Romero, 2020; Marín-Suanzo, Camps-Orfila, García-Romero, Sànchez-Busqués & Lalueza, 2020).

Així, Shere Rom s’ha articulat des del 2002 fins al 2017 com una xarxa de comunitats de pràctiques, on s’hi realitzaven activitats basades en dos models propis: Trobadors i Laberint. Aquestes s’adaptaven en funció de les necessitats de cada espai. 

La transició a un model de col·laboració escola-universitat

Al finalitzar el curs escolar 2016-2017, Shere Rom va deixar d’articular-se com una xarxa per dos motius concrets. El primer va ser per la impossibilitat de continuar sostenint una xarxa sense suport econòmic que, en el seu màxim auge, es realitzava simultàniament en quatre centres educatius i quatre espais fora de l’escola. El segon motiu va tenir a veure amb la petició explícita d’acompanyament i assessorament per part d’uns dels centres de primària amb qui es portava col·laborant des del 2007. Així, Shere Rom va transitar cap a un model de col·laboració escola-universitat amb el nou centre que naixia aquell mateix any: l’institut-escola El Til·ler (Bon Pastor, Barcelona).

Bibliografia sobre el període 1998-2017

  • Lalueza, J.L., Sánchez-Busqués, S., & García-Romero, D. (2020). Following the trail of the 5th Dimension: University-community partnership to design educational environments. Mind, Culture & Activity 27(2), 132-139. https://doi.org/10.1080/10749039.2019.1611859
  • Lalueza, J.L. & Macías-Gómez-Estern, B. (2020): Border crossing. A service-learning approach based on transformative learning and cultural-historical psychology (Cruzando la frontera. Una aproximación al aprendizaje Servicio desde el aprendizaje transformativo y la psicología histórico-cultural), Culture and Education, 32(3), 556-582 https://doi.org/10.1080/11356405.2020.1792755  
  • Lamas, M., Sánchez-Busqués, S., & Lalueza, J.L. (2020). Changes in school through a long-term project of action research. Building bridges between school practice and Roma communities. Educational Action Research, 28(1), 22-37  https://doi.org/10.1080/09650792.2018.1509721
  • Marín-Suazo, C., Camps-Orfila, S., García-Romero, D., Sánchez-Busqués, S., & Lalueza, J.L. (2020). Comunitats de pràctiques per a la inclusió educativa. Una «recerca basada en el disseny». Temps d’Educació 59, 161-172 http://www.publicacions.ub.edu/revistes/tempsdEducacio59/default.asp?articulo=1659&modo=resumen
  • Lalueza, J.L., Garcia-Romero, D., Zhang-Yu, C., García-Díaz, S., Camps-Orfila, S., Padrós,  M., & Marín-Suazo C. (2020). Fons d’identitat: com fer significativa la pràctica escolar en entorns d’exclusió social / Fondos de identidad: cómo hacer significativa la práctica escolar en entornos de exclusión social. UAB Divulga. https://www.uab.cat/web/detall-de-noticia/fons-d-identitat-com-fer-significativa-la-practica-escolar-en-entorns-d-exclusio-social-1345469002000.html?noticiaid=1345808634506
  • Lalueza, J.L. (2017). Buscando alternativas a la exclusión educativa de los miembros de grupos minoritarios. En V. Fachinetti & G. Plachot (Eds.), Educación y psicología en el siglo XXI (pp. 195-212). Montevideo: Ediciones Universitarias UCUR http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2017000100004ç
  • Lamas, M. & Lalueza, J.L (2016). Innovar en el aula. Contradicciones entre nuevas herramientas y viejos roles como medio para trasformar la práctica. Estudios Pedagógicos (Valdivia) 42 (3), 243-258   http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400013
  • Lalueza, J.L., Sánchez-Busqués, S., Padrós, M., & García-Romero, D. (2016). Educación, minorías e identidad. Reflexiones a través de un proyecto de investigación-acción. Papeles de Trabajo sobre Cultura, Educación y Desarrollo Humano, 12(3), 20-29.
  • Crespo, I., Lalueza, J. L., Lamas, M., Padrós, M., & Sánchez-Busqués, S., (2014). El proyecto Shere Rom. Fundamentos de una comunidad de prácticas para la inclusión educativa. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 4(2), 138–162. https://revista.psico.edu.uy/index.php/revpsicologia/article/view/221
  • Luque, M. J. & Lalueza, J. L. (2013). Aprendizaje colaborativo en comunidades de práctica en entornos de exclusión social. Un análisis de las interacciones. Revista de Educación 362, 402-428 http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-362-166
  • Padrós, M; Sànchez-Busqués, S. & Luque, M. J. (2012). Shere Rom: creando una microcultura para la inclusión socioeducativa. Quaderns de Psicologia. 14 (2), 87-99 https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1142
  • Lamas, M. & Lalueza, J. L. (2012). Apropiación de un modelo colaborativo en escuelas multiculturales con alumnado en situación de exclusión social. Appropriation of a collaborative model in multicultural schools with students in a situation of social exclusion.  Cultura & Educación 24(2),  177-191  https://doi.org/10.1174/113564012804932083
  • Lalueza, J. L.; Crespo, I.; Luque, M. J. & Padrós, M. (2011). Projecte Shere Rom: Fent de l’escola una experiència significativa en entorns multiculturals i en risc d’exclusió social. Barcelona Educació 74, 6-7
  • Lalueza, J. L.; Crespo, I. & Luque, M. J. (2010). Un espai de col·laboració entre la comunitat gitana i la Universitat per a l’educació intercultural. Perspectiva Escolar, 349, 46-55.
  • Lalueza, J.L.; Crespo, I., & Luque, M.J. (2009). El Projecte Shere Rom: espais educatius d’ús d les noves tecnologies per al desenvolupament comunitari. Barcelona Societat, 16, 129-136
  • Lalueza, J.L., Crespo, I., & Bria, M. (2008). Microcultures, Local Communities and Virtual Networks. In T. Hansson (Ed.), Handbook of research on digital information technologies: Innovations, methods, and ethical issues (pp. 117-130). Hershey, PA: Information Science Reference. IGI Global.
  • Crespo, I., Lalueza, J.L., Portell, M., & Sánchez-Busqués, S. (2005). Communities for intercultural education:  Interweaving microcultures. In M. Nilson & H. Nocon (Eds.), School of Tomorrow. Teaching and Technology in Local and Global Communities (pp. 27-62). Berna: Peter Lang.
  • Lalueza, J. L.; Crespo, I.; Bria, M., Sánchez-Busqués, S. & Luque, M. J. (2005). L’educació com a creació de microcultures: de la comunitat local a la xarxa virtual. Temps d’Educació, 29, 53-74.
  • Lalueza, J. L.; Bria, M., Crespo, I.; Sánchez-Busqués, S. & Luque, M. J. (2004). Education as microculture construction. From local community to virtual network. Interactive Educational Multimedia, 9, 16-31
  • Crespo, I.; Pallí, C. & Lalueza, J. L. (2002): Moving communities: a process of negotiation with a gypsy minority for empowerment. Community, Work and Family. 5 (1), 49-66 https://doi.org/10.1080/13668800220173
  • Cerreruela, E.; Crespo, I.; Jiménez, R.; Lalueza, J. L.; Pallí, C. & Santiago, R. (2001): Hechos gitanales. Conversaciones con tres gitanos de Sant Roc. Cerdanyola del Vallès: Publicacions Universitat Autònoma de Barcelona.Lalueza, J.L., Crespo, I., Pallí, C., & Luque, M.J. (1999): Intervención educativa, comunidad y cultura gitana. Una experiencia con nuevas tecnologías: la casa de Shere Rom. En  M. A. Essomba: Construir la escuela intercultural. Reflexiones y propuestas para trabajar la diversidad étnica y cultural (pp. 185-194). Barcelona: Graó.