Com ens imaginem Identit.art: què aprenem, com aprenem, com ens relacionem?

  • Identit.art forma part de Shere Rom, un projecte compartit entre l’institut-escola i la universitat. Aquest espai interinstitucional és una oportunitat per crear una cultura pròpia del projecte, que respongui a les nostres necessitats específiques i que ens permeti indagar i transformar conjuntament la pràctica escolar. És un espai de possibilitats, on volem oferir aprenentatges significatius per l’alumnat i que ens porti a les educadores, en última instància, a expandir aquests aprenentatges de manera transversal en la nostra pràctica educativa a l’institut-escola i a la universitat.
  • Posem en valor els diferents coneixements i experteses de les educadores. Volem que sigui un espai d’intercanvi i coconstrucció i creiem que l’articulació dels coneixements de les diferents agents, com a camí a recórrer i com a objectiu d’aprenentatge conjunt, és essencial per construir una cultura pròpia de projecte. Per tant entenem la participació de les persones implicades no només com la presència i coneixement del que es farà, sinó més important, com una involucració activa per a fer propostes de millora dels objectius i el desenvolupament de les activitats.
  • És un espai intergeneracional on confluim persones amb trajectòries, edats i objectius diferents: estudiants de l’institut-escola i de la universitat, professores de secundària, practicants de màster i doctorat, agents socials del barri, artistes i investigadores . Valorem l’escolta i la reflexió, la formulació conjunta de preguntes per construir i compartir significats i volem promoure unes relacions entre adultes respectuosa, curosa i col·laborativa, essent alhora un modelatge pels i les joves. La comunicació, la negociació de significats i la coordinació son pilars en aquest projecte.
  • Les adultes i joves ens relacionem com coaprenents, la relació d’aprenent-ensenyant  és canviant en funció de l’activitat que s’estigui realitzant: en diferent mesura, tothom pot tenir l’ocasió d’aprendre i d’ensenyar en aquest espai. Tanmateix, i assumint que hi ha relacions de poder entre educadores i aprenents, ens interessa construir relacions el màxim d’honestes i humanitzadores, allunyant-nos especialment d’allò autoritari. En aquest sentit, estem activa i constantment imaginant i provant noves formes de comunicació que ens ajudin a realitzar aquest propòsit.
  • Honorem i visibilitzem els coneixements i experiències de l’alumnat i els seus sabers familiars. La institució escolar històricament promou un coneixement i un relat concret que tendeix a deixar al marge altres cosmovisions i formes de ser i viure. Nosaltres creiem necessari atorgar espai a l’herència històrica, lingüística, cultural i religiosa de l’alumnat assumint la naturalesa dinàmica d’aquestes. Per tant, valorem generar espais per legitimar les aportacions del propi jovent, creant un espai d’escolta per poder-les compartir i entenent les diferents formes d’intervenció, reflexió i pregunta com mostres de curiositat i de voluntat per aprendre
  • Creiem que fomentar l’interès, la curiositat i l’amor per aprendre implica una pràctica pedagògica de les cures, dialògica i crítica. Volem que sigui un espai d’aprenentatge significatiu per l’alumnat on conjuntament aprenem a identificar, problematitzar i qüestionar el coneixement hegemònic, les narratives colonials, classistes, sexistes i heteronormatives. Ens interessa propiciar un espai d’indagació i qüestionament sobre aquells temes que reprodueixen les diferents formes de discriminació i opressió que afecten a la vida de l’alumnat.
  • Reconeixem el sistema educatiu com a generador i sostenidor de violències estructurals i busquem comprendre quines d’aquestes es manifesten en la pràctica pedagògica, per tal de transformar-la. Entenem la violència que pot suposar sovint el compartir-se una mateixa, especialment en l’entorn escolar i per tant procurarem donar l’oportunitat sense la obligatorietat de fer-ho en tots els casos. Creiem en la potencialitat de l’art i la creació artística per construir narratives i comunicar-nos entre nosaltres, explorant formats multimodals que descentralitzin l’ús exclusiu del llenguatge. 
  • Prioritzem i procurem experiències d’aprenentatge significatives per l’alumnat de l’institut-escola sense oblidar que és també un espai d’aprenentatge per les estudiants de la universitat de 4t curs del Grau en Psicologia (UAB). Per tant, han de tenir un acompanyament real de com està sent la seva intervenció però també de les bases teòriques des de les quals treballem. Donem importància a tenir espais perquè puguin compartir com s’han sentit durant les sessions i perquè puguin relacionar i/o problematitzar el contingut après durant la carrera a partir de les pràctiques reals.