Identit.art s’enmarca dins d’una investigació-acció, Shere Rom, que al llarg de 20 anys ha suposat la intervenció real en diferents contextos educatius formals i no formals, i que suposa la col·laboració d’investigadores, mestres, estudiants universitàries en pràctiques i activistes, amb nens i nenes en contextos d’exclusió social. Es basa en els principis de la Cinquena Dimensió, un model de comunitats de pràctica que es desenvolupa mitjançant la col·laboració institucional (universitat, escola, entitats locals, etc.) intergeneracional (alumnat, estudiants universitàries i educadores) i interculturals (la cultura hegemònica del sistema educatiu i les de referència familiar i comunitària de les participants), mitjançant un conjunt d’activitats dirigides a metes, basades en l’aprenentatge col·laboratiu i dins un sistema de significats compartits (Lalueza et al., 2019). 

Concretament, Identit.art és un programa d’orientació educativa per a secundària que es basa en la proposta de la Pedagogia Culturalment Sostenible (Alim i Paris, 2017) i l’enfocament dels Fons d’Identitat (Esteban-Guitart i Moll, 2014). Els seus objectius són: promoure la conscientització crítica entre les relacions del jo/nosaltres i el món; acompanyar en la autoindagació i construcció identitària de les aprenents; problematitzar i qüestionar concepcions i discursos estàtics i estigmatitzadors sobre la identitat (raça, classe i gènere); i fomentar l’expressió i la creació artística individual i grupal amb una intenció comunicativa.

Identit.art a primària

El programa d’Identit.art ens convida a repensar la pràctica escolar situant en el centre les vivències, sabers i llenguatges de l’alumnat per tal de superar les narratives dominants dels centres escolars. Aquesta feina la fa l’alumnat del centre amb l’acompanyament d’estudiants universitàries de psicologia de la UAB. Pel curs 22-23 la proposta pels grups de primària (cinquè i sisè) es centra en treballar la narrativa de passat, present i futur pròpies. Ens interessa construir narratives autobiogràfiques a través de diverses tècniques plàstiques i audiovisuals, enllaçant les activitats amb continguts curriculars propis de l’etapa.

Arxiu històric audiovisual:

  • Curs 21-22: Trobem experiències i vivències compartides, creem línies de temps grupals i teatralitzem possibles futurs
Resum del primer trimestre curs 21-22

Identit.art secundària

En el cas de secundària, Identit.art pretén vincular els continguts i competències en l’àmbit social amb els coneixements situats de les pròpies aprenents, sempre a partir de tècniques artístiques plàstiques. Amb aquesta proposta es propicia un espai d’indagació i qüestionament sobre aquells temes que reprodueixen les diferents formes de discriminació i opressió que afecten la vida de l’alumnat.

Durant els cursos 18-19 i 19-20 hem treballat amb un grup internivell (1r a 3r ESO), i des de l’any passat (curs 21-22) treballem amb dos grups de 1r/2n ESO i amb un de 3r ESO.

En el curs 22-23, a 1r/2n ESO la proposta suposa treballar les migracions de manera que permeti comprendre els motius històrics, econòmics, climàtics, polítics, etc. Pels quals la gent migra. És gràcies a la vessant artística que es genera un retorn al barri d’allò que s’ha treballat, ja sigui a partir d’una exposició, d’una instal·lació artística, etc.

Shere Rom a 3r d’ESO aquest any pren forma de programa d’ApS comunitari de manera que l’alumnat de tercer, juntament amb l’ajuda d’estudiantat universitari de 4t curs de psicologia (UAB) ofereixen un servei al barri mentre aprenen continguts relacionats amb aquest servei. Aquest curs escolar es treballarà amb la comunitat de petits de l’escola i amb la biblioteca del barri.

Per un costat l’alumnat de tercer de secundària dinamitzarà activitats per les classes de petits (d’entre 3 i 5 anys) de temes que es considerin importants que s’aprenguin o sàpiguen des de petits. Es vol fer un treball previ a partir del qual l’alumnat de tercer pugui recuperar els seus propis fons de identitat de quan eren petits per tal de inspirar-se i crear activitats rellevants i significatives per la comunitat de petits.

Per altra banda, l’ApS realitzat amb la biblioteca de Bon Pastor i en col·laboració amb l’associació Rromane Syklovne permetrà treballar la memòria històrica del barri. Per fer-ho es crearà un mapa del barri (tant físic com digital) que s’exposarà a la biblioteca mateixa, en el qual s’hi aniran incloent històries de la gent del barri, històries pròpies, etc. que s’hauran anat identificant.

Arxiu històric audiovisual

  • Curs 19-20: Realitzem tallers per conèixer diferents tècniques artístiques però no acabem el curs creant projectes artístics grupals a causa de la pandèmia
Un dels tallers realitzats amb l’artista David Ve Delgado
  • Curs 20-21: A primer cicle treballem coneixem diferents tècniques artístiques i les fem servir per expressar-nos i debatre sobre situacions de discriminació, mentre que a tercer d’ESO treballem amb el videoart per imaginar possibles futurs
  • Curs 21-22: A primer cicle vinculem els continguts curriculars amb els de socials i coneixem diferents tècniques prehistòriques per narrar-nos. A 3r ESO hem continuat treballant amb el vídeo.