Identit.art s’enmarca dins d’una investigació-acció, Shere Rom, que al llarg de 20 anys ha suposat la intervenció real en diferents contextos educatius formals i no formals, i que suposa la col·laboració d’investigadores, mestres, estudiants universitàries en pràctiques i activistes, amb nens i nenes en contextos d’exclusió social. Es basa en els principis de la Cinquena Dimensió, un model de comunitats de pràctica que es desenvolupa mitjançant la col·laboració institucional (universitat, escola, entitats locals, etc.) intergeneracional (alumnat, estudiants universitàries i educadores) i interculturals (la cultura hegemònica del sistema educatiu i les de referència familiar i comunitària de les participants), mitjançant un conjunt d’activitats dirigides a metes, basades en l’aprenentatge col·laboratiu i dins un sistema de significats compartits (Lalueza et al., 2019). 

Concretament, Identit.art és un programa d’orientació educativa per a secundària que es basa en la proposta de la Pedagogia Culturalment Sostenible (Alim i Paris, 2017) i l’enfocament dels Fons d’Identitat (Esteban-Guitart i Moll, 2014). Els seus objectius són: promoure la conscientització crítica entre les relacions del jo/nosaltres i el món; acompanyar en la autoindagació i construcció identitària de les aprenents; problematitzar i qüestionar concepcions i discursos estàtics i estigmatitzadors sobre la identitat (raça, classe i gènere); i fomentar l’expressió i la creació artística individual i grupal amb una intenció comunicativa.

Identit.art a primària

El programa d’Identit.art ens convida a repensar la pràctica escolar situant en el centre les vivències, sabers i llenguatges de l’alumnat per tal de superar les narratives dominants dels centres escolars. Aquesta feina la fa l’alumnat del centre amb l’acompanyament d’estudiants universitàries de psicologia de la UAB. Pel curs 24-25 recuperem la proposta pels grups de primària (cinquè i sisè) que es centra en treballar la narrativa de passat, present i futur pròpies. Ens interessa construir narratives autobiogràfiques a través de diverses tècniques plàstiques i audiovisuals, enllaçant les activitats amb continguts curriculars propis de l’etapa.

Arxiu històric audiovisual:

  • Curs 21-22: Trobem experiències i vivències compartides, creem línies de temps grupals i teatralitzem possibles futurs
Resum del primer trimestre curs 21-22

Identit.art secundària

En el cas de secundària, Identit.art pretén vincular els continguts i competències en l’àmbit social amb els coneixements situats de les pròpies aprenents, sempre a partir de tècniques artístiques plàstiques. Amb aquesta proposta es propicia un espai d’indagació i qüestionament sobre aquells temes que reprodueixen les diferents formes de discriminació i opressió que afecten la vida de l’alumnat.

Durant els cursos 18-19 i 19-20 vam treballar amb un grup internivell (1r a 3r ESO), i posteriorment (a partir del curs 21-22) es va establir el treball amb dos grups de 1r/2n ESO. Actualment el grup de 3r ESO participa dels projectes d’ApS.

En el curs 24-25, a 1r/2n ESO la proposta suposa treballar els diversos biomes existents en el món, a partir d’un qüestionament sobre el tipus d’habitatge que aquest permet. Tot això enllaçat amb les seves pròpies formes de viure actuals i aquelles desitjades. La vessant artística d’Identit.art permet crear alternatives d’habitatge i imaginar-se futurs possibles.

Arxiu històric audiovisual

  • Curs 19-20: Realitzem tallers per conèixer diferents tècniques artístiques però no acabem el curs creant projectes artístics grupals a causa de la pandèmia
Un dels tallers realitzats amb l’artista David Ve Delgado
  • Curs 20-21: A primer cicle treballem coneixem diferents tècniques artístiques i les fem servir per expressar-nos i debatre sobre situacions de discriminació, mentre que a tercer d’ESO treballem amb el videoart per imaginar possibles futurs
  • Curs 21-22: A primer cicle vinculem els continguts curriculars amb els de socials i coneixem diferents tècniques prehistòriques per narrar-nos. A 3r ESO hem continuat treballant amb el vídeo.