Durant el curs 2016-2017 l’antiga escola d’infantil i primària Bernat de Boïl es trobava immersa en un procés de transformació per convertir-se en un institut-escola de nova creació, que s’inauguraria el curs 2017-2018 sota el nom d’El Til·ler. Aquest es presentaria com un centre públic d’educació infantil, primària i secundària obligatòria (3 a 16 anys) en el barri de Bon Pastor (Barcelona).
El Bon Pastor es va originar l’any 1929 amb la construcció de les Cases Barates, habitatges per a empleats en la construcció que procedien de diversos punts de l’Estat espanyol i que fins llavors havien estat allotjats en espais precaris. Posteriorment, el barri va anar creixent amb la incorporació de població ocupada principalment en una fàbrica de locomotores. Situat entre el riu Besòs, les fàbriques i la línia del ferrocarril, ha estat històricament separat de la resta de la ciutat fins que a principis d’aquest segle va arribar el metro i diverses intervencions urbanístiques que van “cosir” el barri amb el centre del districte de Sant Andreu.
En els anys 60 va iniciar una important arribada de població gitana, que va concloure amb els enderrocaments dels darrers barris de barraques previs a les olimpíades del 92, dècada en la qual es va començar a incorporar població migrada des de l’estranger.
Aquest barri, situat en la perifèria de Barcelona, ha sofert processos històrics de segregació urbanística, i el centre educatiu de processos de segregació escolar dins del propi barri. A conseqüència de les polítiques educatives i de les polítiques de lliure elecció (Síndic de Greuges, 2016), aquesta situació s’ha aguditzat durant els últims anys, on s’han pogut constatar el fenomen de fugida blanca (Domingo & Baiona-i-Carrasco, 2021). Davant d’aquesta realitat que estava buidant les aules, el nou model de centre sorgeix amb el desig d’oferir, dins del propi barri, convertint-se en el nou institut públic del barri on realitzar estudis de secundària, com a estratègia de continuïtat educativa dels 3 fins als 16 anys.
Arran de la històrica relació amb DEHISI, el centre educatiu va fer una demanda per a l’acompanyament en aquest procés de creació amb l’objectiu de garantir l’accés i finalització d’estudis obligatoris secundaris al seu alumnat i, al seu torn, revertir la forta estigmatització del centre. Els objectius d’aquesta col·laboració estan orientats a:
- fer de la pràctica escolar una experiència significativa per al seu alumnat
- afavorir el diàleg de significats, metes i pràctiques entre escola i aprenents, les seves famílies i comunitats
- impulsar un pràctica crítica d’educació intercultural
Cinc anys de col·laboració
Durant aquests anys, amb una pandèmia pel mig, ens hem anat consolidant com a projecte de centre. Alhora que hem anat articulant cada vegada amb més èxit els diferents interessos i necessitats de les diferents parts implicades, assumint però que no és una fita sinó un treball que requereix ser sostingut al llarg del temps. Tot responent als objectius marcats per la col·laboració, hem anat consolidant dues línies d’acció:
- La creació d’un grup d’estudi amb mestres de la Comunitat de Petits, per incorporació l’aproximació dels Fons de Coneixement (Gonzalez & Moll, 2002; Moll, Amanti, Neff & Gonzalez, 1992) en el disseny d’activitats, amb la qual hem pogut potenciar i consolidar les relacions amb les famílies, principalment mares, així com fomentar, cada vegada més, espais de codisseny i codinamització d’activitats educatives per a les criatures de 3 a 5 anys.
- La co-coordinació d’Identit.art, una activitat que s’ofereix a joves de 10 a 15 anys (5è i 6è de primària o Comunitat de Grans, i 1r, 2n i 3r de secundària o Comunitat de Joves). Aquesta activitat es configura com un nou model que es basa en la 5D, on joves de l’institut-escola i estudiants de la universitat coaprenen en petits grups i realitzen activitats i projectes grupals. En aquesta nova etapa del model 5D, incorporem el marc teòric-conceptual dels Fons d’Identitat (Esteban-Guitart & Moll, 2014; Esteban-Guitart 2021) en el disseny de les activitats i ens basem en les potencialitats de la creació artística com a procés per a construir narratives que atorguen eines multimodals per construir subjectivitats.
Bibliografia sobre el període 2017-actualitat
- Zhang-Yu, C., Vendrell-Pleixats, J., Barreda-Escrig, C., & Lalueza, J.L. (en prensa). Descentrar la mirada etnocéntrica: una experiencia basada en los fondos de conocimiento. Athenea Digital.
- Zhang-Yu, C., Camps-Orfila, S., Lalueza, J.L., García-Díaz, S., & Viñas, D.(2022). Procesos de Cambio Educativo en Contextos de Segregación Escolar: una Investigación Basada en el Diseño. Psicoperpectivas 21(1) https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol21-issue1-fulltext-2544
- León-Nabal, B., Zhang-Yu, C., & Lalueza, J.L. (2021). Uses of Digital Mediation in the School-Families Relationship During the COVID-19 Pandemic. Front. Psychol. 12:687400. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.687400
- Zhang-Yu, C., García-Díaz, S., García-Romero, D., & Lalueza, J.L. (2021). Funds of identity and self-exploration through artistic creation: addressing the voices of youth. Mind, Culture, and Activity 28(2), 138-151. https://doi.org/10.1080/10749039.2020.1760300
- Walker, D., Lalueza, J.L., Marín-Suazo, C., & VanBeek, E. (2021). Developing the Imagination Within Funds of Identity: Insights from Translocal Youth Radio. Mind, Culture and Activity, 28(2), 180-194. https://doi.org/10.1080/10749039.2020.1863428
- Lalueza. J.L. García-Díaz, S. (2020). Identit.art, una exploración de los Fondos de Identidad a través de la expresión artística. Conference Proceedings CIVAE 2020, 193-197. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8093082&info=resumen
- Marín-Suazo, C., Viñas, D., & Lalueza, J.L. (2020). Herramientas de conexión familia-escuela a través de la pedagogía del cuidado. Aula de innovación educativa, 298, 73-75.
- Marín-Suazo, C., Viñas, D., & Lalueza, J.L. (2020). Eines de connexió família-escola a través de la pedagogia de la cura. Guix: Elements d’acció educativa, 471, 73.
- Esteban-Guitart, M. , Lalueza, J.L., Zhang-Yu, C., & Llopart, M. (2019). Sustaining Students’ Cultures and Identities. A Qualitative Study Based on the Funds of Knowledge and Identity Approaches. Sustainability, 11(12), 3400. https://doi.org/10.3390/su11123400
- Lalueza. J.L., Zhang-Yu, C., García-Díaz, S., Camps-Orfila, S., & García-Romero, D. (2019). Fondos de Identidad y el tercer espacio. Una estrategia de legitimación cultural y diálogo para la escuela intercultural. Estudios Pedagógicos 45(1), 61-81. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052019000100061