Al passat Consell de Govern el rector es va comprometre a dedicar, per justícia, el mateix que es gasta amb el premi de jubilació dels laborals a l’acord pels funcionaris. Amb aquest text del preacord això no es compleix, ni tenim garanties que passi en el futur.
Els darrers mesos hem avançat positivament en la negociació i nosaltres hem estat, en gran part, impulsors d’aquests avenços. No és encara suficient: malauradament ara mateix el resultat ens porta a no poder validar aquest preacord.
Després d’un estudi acurat, i d’una valoració dels seus efectes hem decidit no donar-hi suport i demanar el vot en contra. Creiem que el preacord és millorable i que hi ha marge per a la negociació. No és cert que no podem continuar negociant i millorant aquest text.
Entenem perfectament a totes les companyes i companys que quan han conegut el preacord han respirat tranquil·les i pensen que per fi s’ha resolt una situació molt complicada. Però creiem que no hem avançat prou per dir que ja està resolt.
Us detallem el que ens fa defensar aquesta idea.
El primer element negatiu és la proposta econòmica dels imports de productivitat. La taula té un disseny que propicia bàsicament dues coses:
- Un resultat molt desigual entre les persones afectades. L’objectiu era poder rebre els imports tan semblants com sigui possible als del premi de jubilació dels laborals. Aquest objectiu no s’assoleix ni de lluny per a la majoria del personal. Es genera una gran escletxa entre companys amb els imports dels trams d’antiguitat en el moment de la jubilació. Aquesta diferència seria acceptable si fos proporcional.
Si et jubiles amb una antiguitat propera o superior als 40 anys l’acord és molt beneficiós. A mesura que es baixa en antiguitat l’escletxa creix exponencialment, no proporcionalment, generant unes desigualtats injustificables.
Aquí teniu un petit quadre d’exemple que compara els imports que hauríem de rebre amb el premi de jubilació i els que surten de l’aplicació del preacord:

Els imports si apliquéssim l’art 53 (que és l’article del seu conveni que ho regula), estan calculats sobre un C22 A, un A2 22 F i un A1 24 N. Els imports del preacord estan calculats per una persona que es jubili el 2035. En el cas de jubilacions posteriors als 40 cada any d’antiguitat implica un import sumat per any (2276 €, 3302 €, 4110 €). El problema està en qui no cobra el que li pertoca, i cobra un 10% del que hauria de cobrar. La diferència amb el que hauria de ser és injustificable.
Us deixem aquí algunes dades sobre antiguitats en la jubilació els pròxims quinquennis:


- La UAB no posa tots els diners. Es diu que amb aquest preacord rebrem els mateixos diners que si cobréssim el premi de jubilació. I que el compromís es manté en el temps. Respecte a això una idea fonamental: Si es posessin tots els diners, a tothom li sortirien els comptes.
Per acabar, hem d’incidir en un element que pensem que genera molta incertesa i que ens petarà a les mans més endavant. Deixar per 2030 la correcció de les taules sobre la base d’uns imports totals no del tot clars genera molta incertesa en les persones que han d’aprovar avui un acord que no sap quina aplicació pot tenir el 2030 o més endavant. I ens torna a situar en 5 anys una altra situació de conflicte entre uns i altres en funció de l’antiguitat.
Respecte als “acords” sobre les hores extres i el pla de relleu ens preocupa que aquests no estiguin en el cos del redactat d’acord. Són documents que provenen de gerència i que, per tant, pot modificar o suspendre sense necessitat d’obrir cap taula de negociació, i sense cap garantia per nosaltres.
La força legal d’un acord signat és molt superior a la del redactat de les actes i evidentment moltíssim més que un document que no signa ningú i no té format d’acord. Si demà hi hagués polèmica en l’aplicació d’aquests apartats, el personal funcionari, no pot anar a inspecció de treball, ni els sindicats podem presentar un conflicte col·lectiu com els laborals. Sempre hem d’anar de manera individual al contenciós. Per tot això cal blindar legalment els redactats dels acords i tots els elements que els configuren.
Pensem que el pagament de les hores s’hauria d’estendre més enllà del 2030. Aquesta mesura es va dissenyar per corregir desviacions en els imports en els primers anys. Vistes les dificultats d’un model equitatiu aquest fet no es limita a jubilacions fins al 2030 i, per tant, la mesura s’ha d’estendre sine die.
Que proposem CCOO:
- Tornar a la taula de negociació (tenim una reunió negociadora el 23 de juliol) i refer la taula d’imports de productivitat per garantir un creixement proporcional entre els trams i una linealitat entre imports de l’art 53. Hem presentat diferents propostes al respecte. Cal una proposta econòmica que garanteixi que els diners hi són i així no caldran compromisos difusos al respecte.
- Començar el pagament de la productivitat el 2021. Això ens donarà marge en l’establiment de les taules i ajudarà a retribuir millor al personal ja jubilat o al que es jubila en els pròxims anys.
- Incloure en l’acord el pagament de les hores, sense data de finalització, i que l’acord inclogui que els imports són els de les hores en festiu, ara no apareix enlloc. Aquesta mesura ha de quedar blindada i ha de perllongar-se en el temps.
- Que la mentoria sigui també un acord, per tal de blindar aquesta mesura.
- Que el pagament de la productivitat no castigui al personal que estigui de baixa durant un any, i que no redueixi els imports per dedicacions parcials. Aquestes mesures tenen un clar biaix de gènere i només serviran per perjudicar a les dones i eixamplar la bretxa salarial.
- Que pel que respecta a l’avaluació quedi clar el paper dels caps orgànics i dels funcionals. No pot ser que hi hagi PDI fent les avaluacions. Aquest apartat s’ha de modificar.
Aprofitem per manifestar la nostra sorpresa i el nostre rebuig per la interferència del gerent en un procés de decisió de la plantilla de PTGAS-F de la UAB. Un fet sense precedents que esperem que no es torni a produir.
Per acabar, ens posem a la disposició de totes vosaltres per si teniu algun dubte respecte a aquest preacord i necessiteu contrastar qualsevol aspecte. Us podem ajudar a fer els càlculs de l’aplicació en el vostre cas o aclarir qualsevol qüestió.
Demanem a tothom que participi en la mesura del possible de l’assemblea i sobretot que voti i manifesti la seva opinió. Això serà la garantia que el resultat, sigui el que sigui, reflectirà la voluntat del PTGAS Funcionari de la UAB.