A la UAB treballen més de 1800 companys i companyes que són professors i professores associades, molts d’ells/elles des de fa molts anys i sempre demostrant un gran compromís amb la institució i l’alumnat. El professorat associat és un col·lectiu ampli que compren situacions heterogènies i diverses, totes elles mereixedores de reconeixement per la tasca que realitzen i dels drets que la llei els garanteix.

Des de fa temps, CCOO estem desenvolupant una intensa tasca negociadora amb els òrgans de govern de la Universitat i en altres àmbits per a tal de garantir els drets que corresponen a aquest col·lectiu.

Atenint-nos a això des de CCOO hem proposat i defensat les següents reivindicacions i propostes que, allunyant-se de posicions demagògiques irrealitzables, estan plenament justificades i són perfectament assolibles en una negociació:

Propostes generals pel col·lectiu de professorat associat de la UAB:

1. Establir mecanismes que facilitin la compatibilitat de l’horari docent amb l’horari professional del professorat associat i una mínima previsibilitat i manteniment de la docència i horaris.
  2. Garantir que la dedicació docent del professorat associat s’adeqüi al contracte signat. S’han de reforçar els mecanismes de transparència i detecció d’irregularitats que el Rectorat ha establert.
  3. Garantir el reconeixement de drets vinculats a la paternitat i maternitat en forma de reconeixement de reduccions i/o compactació de la docència pel gaudi d’aquests permisos.
  4. Optar a trams de docència i recerca. Des de CCOO estem treballant en una denúncia col·lectiva d’àmbit interuniversitari català perquè els trams docents i de recerca siguin reconeguts i pagats als/les associades. Ja ho hem aconseguit, a través de dues sentències, a l’àmbit de la Comunitat de Madrid i ara ho intentarem aquí.
  5. En la mateixa línia d’avançar en l’assoliment del principi d’igualtat, és necessari que el professorat associat de la UAB pugui optar al premi d’excel·lència docent. És quelcom simbòlic, però qui ha dit que els símbols no són importants.
  6. A l’àmbit de la negociació de la futura llei d’universitats s’ha de reconèixer una figura contractual estable pel professorat associat.

Propostes d’estabilització pel professorat associat que desenvolupa activitat de recerca a la UAB:

CCOO creu que s’ha de continuar en la línia iniciada en aquest sentit. En la negociació que estem duent a terme els agents socials amb el Rectorat, hem defensat i continuarem fent-ho la necessitat d’aprofundir, intensificar i garantir el programa d’estabilització d’aquest professorat. En aquest sentit,

1. Ja hem aconseguit que les places que surtin a concurs s’adeqüin al perfil docent i investigador desenvolupat fins a aquell moment pel professor/a associat/da.
  2.  Defensem que el procés d’estabilització es garanteixi a tot el professorat que tingui una acreditació de recerca, amb independència de si és de l’AQU o l’ANECA.
  3. Proposem que s’intensifiqui i, en qualsevol cas, es garanteixi que un percentatge de les places anuals es cobreixi per aquesta via (amb el número mínim de 10 places actuals).
  4. Que el professorat associat que desenvolupa activitat de recerca i que disposa d’alguna de les acreditacions de recerca, transitòriament, fins a la seva promoció a lector o agregat, sigui contractat, com a mínim, amb un contracte A4 per les hores que desenvolupa habitualment.

Perquè és possible i necessari, entre tots i totes ho aconseguirem.