Ahir va tenir lloc la primera tertúlia “Talking about Europe” i estem molt contents de l’interès que va despertar i també de com va anar.

Després de 30 anys dedicats a donar suport a la docència i la recerca sobre el procés d’integració europea, amb algunes incursions en el camp de la difusió, mitjançant concursos i estands a les Facultats, el CDE es proposa completar un dels seus objectius fundacionals, que és el foment del debat sobre la UE a la UAB. Ho comencem amb les tertúlies, però més endavant tindreu notícies d’altres projectes en els que ja estem treballant.

L’objectiu de la tertúlia era fer una trobada en la que es pogués debatre i aprendre sobre temes europeus, practicar l’anglès i ampliar el nostre cercle de relacions, gràcies al descobriment d’interessos comuns. Pensem que, tal i com va anar la tertúlia, aquests objectius es van aconseguir satisfactòriament i estem il·lusionats amb el que ens oferiran els propers mesos.

El tema central de la tertúlia va girar al voltant de la idea de l’actual crisi polític-institucional de la UE. Enfront dels nombrosos obstacles de la eurocrisi, la suposada incapacitat de reaccionar davant l’escena internacional com a actor únic i les amenaces de sortides d’alguns països membres, es va plantejar un debat plural sobre les possibles conseqüències per al futur de la UE. Passant pel concepte de la Unió com a destí final de la integració europea entre idees de superestat únic o federació de estats, el debat va aportar interessants reflexions sobre el significat més profund del modus vivendi de la UE, la relació del seva ciutadania en qüestions de legitimitat de les institucions supranacionals i les incoherències en una unió d’estats nacionals en una recerca continuada, però gairebé involuntària cap a més unitat.

Vam tenir la sort de comptar amb la presència de l’Allistair Spearing, que és membre de la JEF Catalunya, i de Joan Pere Plaza i de Roberto de la Facultat de Polítiques, que van pujar el nivell de la tertúlia i ens van ajudar a entendre una mica millor el que passa a la UE i per què és tan important.

Mereix menció especial en Francesco Camonita, que va fer una excel·lent conducció de la tertúlia i que, com sempre, ens va seduir amb els seu exquisit domini de la llengua anglesa, combinat amb un gran coneixement de la temàtica europea i elegant capacitat per comunicar-ho.

També volem expressar el nostre agraïment a les persones i  institucions que van col·laborar en la seva difusió:  Biblioteques i Administracions de la UAB, l’Europe Direct de Girona, Fundació Catalunya Europa, Ajuntament de Terrassa, Centre Europa Jove i als professors que ho van difondre a les aules.

Els que ens dediquem a comunicar Europa sabem el repte que suposa transmetre el seu missatge i, per tant, valorem molt positivament el fet d’haver pogut reunir aquest grup de persones i també al fet de què alguns ens hagin conegut gràcies a aquesta activitat.

Ja tenim data per al per a la propera tertúlia, que serà el 23 de novembre, en el mateix horari (de 14:15 a 15:15 h.). Sobre la temàtica, aviat us la comunicarem. Ens encantarà rebre les vostres propostes mitjançant aquest bloc, facebook, twitter, el correu

A l’esdeveniment facebook trobareu més fotografies i els enllaços que vam seleccionar abans de la tertúlia relacionats amb la matèria.