Després de la caiguda del règim de Ben Ali sis anys enrere, Tunísia encara lluita per consolidar una democràcia de vidre. Per convertir-se en focus d’estabilitat i progrés del Magrib, la Tunísia democràtica mira una UE amb prioritats en les migracions i la seguretat.

Va ser en la petita República de Tunísia on, a finals del 2010, un jove venedor va decidir calar-se foc com a mètode de protesta contra el govern. La mort del jove va iniciar una onada de protestes al seu país, amb reverberacions en tota la regió del Magrib i Orient Mitjà, conegudes com les Primaveres Àrabs. El resultat a Tunísia va ser la Revolució dels Gessamins (que es va emportar l’autoritari règim de Ben Ali) i una incipient democràcia que, sis anys després , encara no està consolidada.

La perniciosa herència de les Primaveres Àrabs, que va portar a la guerra civil o a la desestabilització d’alguns països, encara és matèria dels noticiaris.  No obstant això, Tunísia, el “cas éxit” de les Primaveres Àrabs, ha caigut en un cert silenci informatiu en comparació amb altres països. Malgrat l’arribada de la democràcia, l’economia tunisiana segueix estancada, l’atur es troba a nivells molt elevats i la bretxa social entre la costa i l’interior és enorme. No és estrany, doncs, que les llibertats hagin fet pujar nous moviments de protesta, dels quals poc sentim parlar.

En l’acte “Transició a Tunísia: Fragilitat en la democratització“, es volen abordar els reptes d’aquesta democràcia de vidre, així com el paper de la política exterior de la UE en el suport a aquesta democràcia i els interessos que mouen a aquesta organització a ajudar a Tunísia.

Convidats a la taula rodona:

• Emmanuel Cohen-Hadria, responsable de Polítiques Euromediterrànies de l’IEMed i autor de “Transformation in Tunisia: The First Five Years” (2017)
  • Mònica Rius Piniés, professora de la Facultat de Filologia (secció Àrab) de la Universitat de Barcelona.
  • Moderador: Mario Macías, membre d’European Horizons-UAB Chapter.

L’acte obert al públic i  tindrà lloc el dijous, 8 de juny, a l’Auditori Merca Rodoreda de la Universitat Pompeu Fabra Campus de la Ciutadella (c/ Ramon Trias Fargas 25-27) a Barcelona.

L’organització de l’acte ha comptat amb la col·laboració de Francisco Javier Arregui Moreno, càtedra Jean Monet en Governança de la UE i el JHU-UPF Public Policy Center.

European Horizons – UAB Chapter és un think tank d’estudiants de la Universitat Autònoma de Barcelona que es dedica a fomentar el debat sobre la UE i a produir investigació sobre la mateixa. Vol aportar una veu estudiantil i mediterrània als debats actuals entorn les institucions europees. És també una de les delegacions europees del think tank European Horizons, fundat a la Yale University.

Per a qualsevol dubte contactar amb as.european.horizons@uab.cat o al tel.  652.982.749.