Dr. Rafael Torrubia

Llicenciat en Filosofia i Lletres (Menció Psicologia) el 1977 i Doctor en Filosofia i Lletres (secció Psicologia) el 1983, per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Professor Titular (Àrea de Psiquiatria) del Departament de Psiquiatria i de Medicina Legal (Facultat de Medicina de la UAB) des de 1987 i investigador de l’Institut de Neurociències en aquesta Universitat. Imparteix docència de grau en Medicina i Fisioteràpia, ha estat codirector del Postgrau en Neuropsicologia i Neurologia de la Conducta Forenses i docent en el Màster de Neurociències i en altres màsters i postgraus propis de la UAB. També col·labora de manera regular en diferents màsters oficials i propis d’altres universitats estatals. És membre de la Comissió de doctorat del Departament de Psiquiatria i de Medicina Legal, coordinador del grup de recerca Laboratori Humà de la UAB, membre del grup de recerca reconegut per la Generalitat de Catalunya (SGR 2017_1586) “Models animals i humans en trastorns mentals “, membre de la Unitat Mixta de Neurociència Traslacional INc-UAB / Taulí i investigador de la Xarxa Temàtica estatal “El nudging aplicat a la millora de la regulació: dret i polítiques públiques conductuals”.

Ha publicat 145 articles (102 indexats a la Web of Science), 20 capítols de llibre nacionals i 5 d’internacionals. Ha dirigit 22 tesis doctorals, 5 de les quals amb Premi extraordinari de doctorat. Investigador principal en 8 projectes en convocatòries competitives i investigador en altres 15 projectes. Les seves línies de recerca més importants són:
1) Els sistemes neurals aversiu i apetitiu i vulnerabilitat a la psicopatologia;
2) Les personalitats psicopàtiques i antisocials;
3) Diferències individuals en el condicionament i l’extinció de la por.

En 2005 va ser guardonat amb el Premi Pavlov per la Societat Catalana de Recerca i Teràpia del Comportament. Ha participat com a ponent convidat i ha format part del Comitè Científic i/o del Comitè Organitzador en congressos i jornades nacionals i internacionals. Va participar en la Conferència fundacional de l’International Society for the Study of Individual Differences (Londres, juliol de 1983) i va ser president de la Societat Catalana de Recerca i Teràpia del Comportament (setembre de 1987 fins a juny de 1991). Actualment, és membre d’aquesta societat, de la Scientific Society for the Study of Psychopathy, de l’European Society for the Study of Personality Disorders, de la Sociedad Española para el estudio de los trastornos de la personalidad i de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques de Catalunya i Balears.

Contacte:
rafael.torrubia@uab.cat
Facultat de Medicina (Unitat de Psicologia Mèdica, Departament de Psiquiatria i de Medicina Legal)
Institut de Neurociències
Despatx m5-137