L’aparició primerenca del Trastorn de Conducta (TC) es considera un precursor de problemes psiquiàtrics greus en l’edat adulta i la seva prevenció primària i secundària suposa un repte per a clínics i investigadors. La presència concomitant de TC i trets de duresa i insensibilitat afectiva (DIA) defineix a un subgrup de nens que presenten formes de TC més greus i estables, major morbiditat psiquiàtrica i majors dèficits emocionals i cognitius que els nens que presenten únicament TC.

Recentment, el DSM-5 ha inclòs el nou especificador “amb emocions prosocials limitades” (CEPL) en el diagnòstic de TC per a distingir clínicament als individus amb TC que presenten trets DIA, considerats precursors de la psicopatia adulta, i que mostren resistència a tractaments convencionals dirigits a població infantojuvenil amb problemes de conducta. No obstant això, donada la recent aparició de l’especificador CEPL, no existeix encara un mètode validat de diagnòstic clínic d’aquest. Diversos models etiològics de la psicopatia destaquen l’existència d’anormalitats de tipus atencional i dèficits en el processament emocional, com el reconeixement de determinades emocions i l’aprenentatge de la por. Aquest tipus de dèficits podrien estar vinculats a un funcionament anòmal de l’amígdala. No obstant això, a pesar que existeix cert consens a considerar la psicopatia com un trastorn del neurodesenvolupament, la recerca sobre els mateixos en població infantil amb TC i trets DIA és escassa, inconsistent o inexistent.

Objectius

L’objectiu general del projecte és contribuir a l’anàlisi de la utilitat de l’especificador CEPL del TC del DSM-5 mitjançant l’adaptació d’un nou instrument diagnòstic i l’estudi de correlats atencionals, emocionals i neuroendocrins en població clínica de nens amb edats entre 5 i 12 anys que estigui cursant educació primària.

Els objectius específics són:

  1. Adaptació sociolingüística en llengua castellana de l’entrevista semiestructurada Clinical Assessment of Prosocial Emotions: Version 1.1 (CAPI 1.1) i estudi de les seves propietats psicomètriques.
  2. Estudiar si la presència concomitant de TC i l’especificador CEPL es relaciona amb dèficits en el reconeixement d’emocions en estímuls visuals (cares humanes).
  3. Analitzar si la presència concomitant de TC i l’especificador CEPL es relaciona amb una atenció reduïda a la regió dels ulls davant estímuls de cares de persones i si el reconeixement d’emocions millora sota indicacions d’alteració del focus atencional en el subgrup de nens TC+ CEPL+.
  4. Avaluar l’existència de dèficits en el condicionament de la por en nens amb TC i analitzar fins a quin punt aquests són comuns a tots els nens amb aquest diagnòstic o, per contra, específics dels quals presenten TC i l’especificador CEPL.
  5. Estudiar si els nivells de cortisol en pèl, mesura de l’activitat de l’eix HPA en situació d’estrès crònic, són diferents en nens amb TC i l’especificador CEPL respecte a nens amb TC sense l’especificador.

Què s’espera?

S’espera que l’especificador CEPL permeti detectar a un subgrup de nens amb TC amb característiques cognitives, emocionals i hormonals específiques que guiïn del disseny de programes específics de prevenció primària i secundària.