Abstract

Anglès

In most cases, music teachers lack specific strategies to give an appropriate response to the educational needs of students with visual impairments. Taking into account the need to find new approaches that are helpful for music teachers to go through the many challenges of inclusion, this article explores the potential that active music methods may have in the inclusive music education of students with visual disabilities. This exploratory study uses qualitative content analysis in combination with a case study method, intending to contrast the resources found in three active music methods (Ward’s, Dalcroze’s, and Suzuki’s) with the real experience of a music teacher. Results include ten resources which promote learning for all students along with the description of how the teacher used them in real life, examples and guidelines to be applied in the music classroom. Conclusions show that the pedagogies analyzed offer a wide range of opportunities for multi-sensory learning through the resources presented –which can also be transferred to other music pedagogies–, and confirm that active music methods facilitate inclusion in environments where students with visual disabilities are present.

Català

En la majoria dels casos, el professorat de música no acostuma a tenir estratègies que li permetin respondre a les necessitats educatives específiques de l’estudiantat amb discapacitat visual. Tenint en compte la necessitat de trobar noves estratègies que permetin al professorat enfrontar-se al repte de la inclusió, aquest article explora el potencial que poden tenir les pedagogies actives d’educació musical en l’educació musical inclusiva d’estudiantat amb limitacions visuals. Aquest estudi exploratori combina l’anàlisi qualitativa de contingut amb un estudi de cas per contrastar els recursos trobats en tres pedagogies actives (Ward, Dalcroze i Suzuki) i l’experiència real d’una professora. Els resultats inclouen deu recursos que afavoreixen l’aprenentatge de tot l’alumnat juntament amb la descripció de com foren usats per la professora, a més d’exemples i orientacions per ser aplicats a l’aula. Les conclusions mostren que les pedagogies analitzades ofereixen una gran varietat d’oportunitats d’aprenentatge multisensorial a través dels recursos presentats (que, a la vegada, poden transferir-se a altres pedagogies musicals), i confirmen que les pedagogies musicals actives faciliten la inclusió en contextos amb alumnat amb discapacitat visual.

 

Authors
Pino, Ángela, Viladot, Laia, i Rodríguez-Rossell, Carla
Date Published
2023-10-13 07:26
DOI
https://doi.org/10.1344/did.2022.12.124-137
ISSN
2462-2737
Keywords
pedagogies musicals, discapacitat visual, inclusió, recursos pedagògics, estratègies inclusives
Pagination
124-137
Publication Language
English
Publisher
Universitat de Barcelona
Journal
Didacticae
URL
https://revistes.ub.edu/index.php/didacticae/article/view/36130
Volume
12
Year of Publication
2022