English
Music education in Chile has yet to focus and deepen the possibilities that the use of traditional music can have as an interdisciplinary learning resource. As a result of this problem, this research focused on the relevance and value that traditional music can have as a comprehensive and interdisciplinary learning tool in formal music education. The research analyzed the implementation and results of a proposal for the sixth year of basic education with a pedagogical approach based on the idea that the music that we transfer to formal education cannot be separated from the experiences, activities, knowledge and socio-cultural implications that give them meaning in their contexts of origin. Through collaborative action research, the proposal was carried out in four centers and the perceptions of the collaborating teaching staff were analyzed. The results show that the inclusion of these types of music can enrich the learning process from an integrating conception of knowledge, considering the indivisibility of the music-context-society triad.
Spanish
La educación musical en Chile tiene pendiente centrarse y profundizar en las posibilidades que puede tener la utilización de músicas tradicionales como recurso de aprendizaje interdisciplinar. A raíz de esta problemática, esta investigación se centró en lapertinencia y relevancia que pueden tener las músicas tradicionales como herramienta de aprendizaje integral e interdisciplinar en la educación musical formal. La investigación analizó la implementación y los resultados de una propuesta para sexto de Educación Básica con un planteamiento pedagógico basado en la idea que las músicas que trasladamos a la educación formal no se pueden desvincular de las vivencias, actividades, conocimientos e implicaciones socioculturales que les dan sentido en sus contextos de origen. Mediante la investigación-acción colaborativa, se llevó a cabo la propuesta en cuatro centros y se analizaron las percepciones del profesorado colaborador. Los resultados reflejan que la inclusión de estas músicas puede enriquecer el proceso de aprendizaje a partir de una concepción integradora de los saberes, considerando la indivisibilidad de la tríada música-contexto-sociedad
- Valverde, Ximena, Jorquera, Raul, i Casals, Albert
- 2023-10-13 01:48
- https://doi.org/10.7203/LEEME.52.26375
- Músicas tradicionales; implementación didáctica; música; contexto
- 1-17
- English / Spanish
- -
- Revista Electrónica de LEEME
- 52
- 2023