Abstract

Este estudio presenta un instrumento de recogida de datos de prácticas musicales observadas en centros de primaria catalanes (España) y el proceso seguido para su construcción. Partiendo de un enfoque didáctico consensuado, se establecieron ítems observables susceptibles de ser indicativos de buenas prácticas en educación musical. El instrumento resultante, que se sometió a validación, consta de dos partes que pretenden recopilar datos del contexto de observación y de los aspectos surgidos durante la misma. Para finalizar se discuten las dificultades surgidas en el proceso de construcción del instrumento. También se aportan elementos para promover el diálogo entre docentes e investigadores.

This study presents an instrument aimed to collect data about musical practices observed in Catalan primary schools (Spain) and the process followed for its construction. Based on an agreed didactic approach, observable items likely to be indicative of good practices in music education were established. The resulting instrument, which was subjected to validation, consists of two parts intended to gather data on both the aspects arisen during the observation and on the observation context. Finally the difficulties encountered in the construction process of the instrument are discussed. Elements to promote dialogue between teachers and researchers are also provided.

Authors
Casals, Albert i Carrillo, Carmen
Citation Key
COinS Data

Date Published
2015-10-05 08:21
Keywords
best practices, buenas prácticas, Classroom observation techniques, educación musical, elementary schools, enfoque didáctico, escuela primaria, Matriz de observación de aula, Music education, teaching model.
Issue
Pagination