Abstract

Glosa o cançó improvisada és el nom d’una activitat comunicativa que es dóna en el si d’una comunitat i que es vehicula a través de versos improvisats que es canten sobre melodies d’arrel tradicional. En la primera part de l’article s’aborda la configuració textual, musical i escènica d’aquest gènere poètico-musical per presentar a continuació el projecte Corrandescola. Es mostra com aquest projecte ha desenvolupat una proposta didàctica que s’ha dut a terme en diverses escoles de Catalunya i que es fonamenta en les possibilitats educatives de la cançó improvisada. A l’última part de l’article es plantegen les oportunitats i limitacions de la proposta en relació al descobriment poètic per part de l’alumnat de cicle superior de Primària. Una de les conclusions que se n’extreu és que la cançó improvisada pot esdevenir una forma eficaç d’acostament a la poesia gràcies al fet que es basa en un paradigma comunicatiu altament significatiu i motivador des de la perspectiva de l’alumnat participant.

Glosa o canción improvisada denomina una actividad comunicativa que tiene lugar dentro de una comunidad y que se vehicula mediante versos improvisados que se cantan sobre una melodía de raíz tradicional. En la primera parte del artículo se aborda la configuración textual, musical y escénica de este género poético-musical para presentar a continuación el proyecto Corrandescola. Se muestra cómo este proyecto ha desarrollado una propuesta didáctica que se ha llevado a cabo en distintas escuelas de Cataluña y que se fundamenta en las posibilidades educativas de la canción improvisada. En la última parte del artículo se plantean las oportunidades y limitaciones de la propuesta en relación con el descubrimiento poético por parte del alumnado de ciclo superior de Primaria. Una de las conclusiones que se extraen es que la canción improvisada puede resultar una forma eficaz para aproximarse a la poesía gracias al hecho que se basa en un paradigma comunicativo altamente significativo y motivador desde la perspectiva del alumnado participante.

La glosa ou chanson improvisée est une activité communicative qui se produit au sein d’une communauté et qui consiste à l’interprétation chantée de vers improvisés dont les mélodies sont de racine traditionnelle. La première partie de cet article présente la configuration textuelle, musicale et théâtrale de ce genre poétique-musical puis continue avec la présentation du projet Corrandescola. Nous montrons comment autour de ce projet s’est développé une proposition didactique qui a été mise en place dans plusieurs écoles de la Catalogne. Cette approche est basée sur le potentiel éducatif de la chanson improvisée. Dans la dernière partie de l’article nous discutons les possibilités et les limites de l’approche didactique par rapport à la découverte de la poésie par les élèves de l’école primaire. Une des conclusions que nous en tirons est que la chanson improvisée peut devenir un moyen efficace d’aborder la poésie grâce au fait qu’elle s’appuie sur un paradigme communicatif de haute signification et très motivant pour les élèves qui y participent.

Glosa or improvised song is the name given to a communicative activity that takes place within a community and is channelled through improvised verses sung to tunes with traditional roots. The first part of the paper deals with the arrangement of the lyrics, music and performance of this musical poetic form in order to subsequently present the Corrandescola project. It shows how this project has developed a didactic proposal that has been put into practice in several schools in Catalonia, based on the educational possibilities of improvised song. The latter part of the paper examines the opportunities and limitations of the proposal with regard to the discovery of poetry by upper level primary school pupils. One of the conclusions is that improvised song can constitute an effective approach to poetry owing to the fact that it is based on a highly significant and motivating communicative paradigm from the standpoint of the participating pupils.

Authors
Casals, Albert
Citation Key
COinS Data