Abstract

It is well known the close and historical relationship between music and mathematics. In fact, many musicians and scientists have highlighted the existing connections between both disciplines. In contrast, there are very few contributions, experiences and teaching materials that link the two disciplines in schools, particularly in the Spanish context. In this article this situation is illustrated. For this purpose we describe, on the one hand, the state of the art at an international level and, on the other hand, the limited academic production available in Spanish. Taking this reality as a starting point, the project European Music Portfolio: Sounding Ways into Mathematics is presented. This European project seeks to cover this deficit using a pedagogical perspective that goes beyond the narrowness of the disciplines, which still occupies a predominant position. Based on existing school experiences, this project aims to outline good practices, create materials and activities, and design teacher training courses at a European level. Finally, in the article the interest and the potential of the project is valued, given the current socio-political context and educational scenario in Spain.

Es bien conocida la estrecha e histórica relación entre música y matemática. De hecho, numerosos músicos y científicos han puesto de manifiesto las conexiones existentes entre ambas disciplinas. En contraposición, existen muy pocas aportaciones, experiencias y materiales didácticos que vinculen ambas disciplinas en el medio escolar, especialmente en el contexto español. En el presente artículo se ilustra esta situación exponiendo, por un lado, el estado de la cuestión a nivel internacional y, por otro, la escasa producción académica en castellano. Partiendo de esta realidad, se presenta un proyecto europeo, el European Music Portfolio: Sounding Ways into Mathematics, que precisamente busca cubrir este déficit utilizando una perspectiva pedagógica que supere la estrechez disciplinar aún predominante. Tomando como base las experiencias escolares existentes, dicho proyecto se propone perfilar buenas prácticas, crear materiales y actividades, y diseñar cursos de formación del profesorado a nivel europeo. Finalmente, en el artículo se valora el interés y el potencial del proyecto dado el contexto sociopolítico y el escenario educativo españoles actuales.

Authors
Casals, Albert, González-Martín, Cristina, i Carrillo, Carmen
Citation Key
230
COinS Data

Date Published
2014-12-03 08:49
ISSN
1575-9563
Keywords
didàctica de la matemàtica, didàctica de la música, EMP-M, Primària, projecte europeu
Pagination
1-17
Journal
Revista Electrónica de LEEME
URL
http://musica.rediris.es/leeme/revista/casalsetal14.pdf
Volume
34
Year of Publication
2014