Avui tenim reunió de la comissió negociadora amb gerència. A més del tema del complement de productivitat, a proposta nostra, parlarem sobre les fases d’estructures, les oposicions 2025 i els processos de selecció.
Us volem fer cinc cèntims sobre les propostes que portarem.
Complement de productivitat
En un comunicat anterior ja vam resumir com va anar la darrera reunió amb gerència. A la darrera assemblea presencial també vam poder exposar en quina situació ens trobem.
Primer, hem de dir que ens està costant que gerència ens traslladi la documentació i les taules associades. Ens trobem a les reunions amb propostes noves i es resisteixen a compartir amb nosaltres la documentació. Sense la informació i les dades no podem analitzar cap proposta. A tall d’exemple, cal dir que la proposta que es va explicar a la reunió del passat 16 de maig ens la van compartir el passat 30 de maig, 3 dies laborals abans de la següent reunió i després de demanar-ho tres cops.
Respecte al sistema d’avaluació proposat per gerència ens preocupa que pugui ser font de filtres per evitar que part del personal accedeixi al complement. Paraules que hem escoltat com “no tothom ho podrà cobrar” o “això no pot ser un coladero”, denoten el tarannà que darrerament ens trobem en les polítiques de gestió de personal. No ens han ensenyat quin serà el seu model de qüestionari, però si sabem que el resultat dependrà de si els caps aproven o no l’avaluació, i que aquest serà de tipus competencial (poc més a dir).
Sobre això, nosaltres defensem que el conjunt del personal és professional i fa bé la seva feina, i que l’avaluació necessària per a la productivitat ho ha de reconèixer.
Gerència accepta ara la retroactivitat des de 2023. Nosaltres continuem defensant que és possible que els efectes siguin des de 2021, any en què la Generalitat va tornar a permetre el cobrament del complement de productivitat. També volem que la gerència valori mesures alternatives per la gent ja jubilada, tema que hem posat en alguns moments sobre la taula. Alguna mesura ha estat acceptada, però hem d’anar més lluny.
Negociació fases d’estructures
L’acord d’estructures va ser un bon acord que ens ha permès avançar i que tenia mancances conegudes. Malauradament, la implementació per part de la gerència està posant en qüestió la bondat d’aquest.
Al febrer s’iniciava la fase de biblioteques i no en sabem res, no tenim cap informació ni documentació al respecte, i per tant no hem pogut analitzar ni negociar aquesta fase a hores d’ara.
Respecte de la revisió de la primera fase. Gerència no ha tingut problemes a fer les modificacions que ha considerat de forma unilateral. Però les sol·licituds de revisions, moltes raonades, que han sorgit de treballadors/es o de diverses unitats, gerència les ha rebutjat sense argumentar. No és acceptable rebre denegacions a sol·licituds de revisió d’aspectes de les places sense argumentar els criteris del perquè, o fins i tot amb amenaces fent referència a la normativa disciplinària.
Demanem:
- Que ens informin de l’estat de la fase de biblioteques i iniciar-ne ja la negociació.
- Que paral·lelament a la negociació de la resta de fases es pugui valorar la revisió d’aspectes de la primera fase.
- Que es valori la petició d’augmentar la retribució del col·lectiu C1.22.
- Que s’aprovi un complement de compensació d’escala, per igualar el salari de les persones que ocupen plaça classificada com a escala superior, tant els que no han passat les darreres oposicions com les persones que no van poder participar per falta de titulació requerida. A igual treball, igual salari.
Oposicions 2025
Com sabeu, es va acordar que aquest juliol es convocarien les oposicions d’accés a l’escala C1, i que serien la suma de l’oferta pública de 2024 i 2025.
A hores d’ara, la UAB encara no ha aprovat la seva oferta pública del 2025 i pel que sabem no té intenció de convocar una oferta pública extraordinària per assolir una taxa de temporalitat inferior al 8%.
Portem des de gener demanant llistats de personal i de places per valorar la dimensió de la precarietat i per reclamar el nombre de places a convocar. No hem tingut resposta ni per la via ordinària ni pel portal de transparència. Finalment, hem hagut de denunciar la situació davant la GAIP.
Demanem:
- Que totes les places de l’oferta pública 2025 siguin de C1 i/o de A2 de biblioteques.
- Que es faci una oferta pública extraordinària de places de C1 i A2 de biblioteques per tal de reduir i limitar la temporalitat al màxim.
Processos de selecció
Tots i totes sabem com han anat els darrers processos d’oposicions de promoció interna d’A2 i A1, en vam fer una valoració fa pocs dies.
Vam acordar processos facilitadors que apropessin la prova pràctica a la feina que es fa a cada àmbit. La realitat és que s’han fet proves barrejant els coneixements tècnics amb les competències. Recordem que aquestes s’haurien d’haver avaluat només a l’entrevista que no era eliminatòria. El resultat és conegut per tothom.
Gerència no ha respectat els acords i ha presentat unes proves allunyades del que deien les bases. A més, no ha tingut en compte els avisos que molts de vosaltres havíeu traslladat, com per exemple, els companys i companyes de les Unitats Docents que van avisar que l’àmbit on estaven ubicats no era el correcte.
Davant d’això fem les següents propostes que portarem avui a la negociadora:
- S’ha de tornar a convocar les places d’A1 i A2 que han quedat desertes i les de les que la persona titular no ha passat el procés. Sabem que hi ha moltes persones decebudes i desmotivades. Per això la prova ha de ser tècnica sobre l’àmbit específic (i de cap manera competencial). S’han de publicar prèviament els criteris de correcció. Les persones aspirants han de tenir prou temps per fer les proves en condicions.
- Tothom ha de tenir una prova sobre el seu àmbit real funcional, s’ha de crear un àmbit específic per les Unitats Docents Hospitalàries i que determinades places molt específiques vegin la seva feina recollida a les proves.
- Demanem que totes les persones que ocupen una plaça com a titulars i que tenen una categoria inferior a la de la plaça, cobrin un complement de l’import de la diferència del salari base entre ambdues categories. Aquesta mesura s’ha d’implementar tant per les persones que ocupen places que han estat convocades a oposició com per a les que no s’han convocat per manca de titulació de la persona titular d’aquesta.
Cal arreglar aquesta situació, la pilota està al camp de la gerència. No pot ser que aquesta proposi que es pugui accedir a treballar d’A2 o A1 des del carrer només amb una valoració del CV i alhora es maltracti d’aquesta manera al personal que porta tota una vida de servei a la UAB.
Sobre el darrer claustre de la UAB
El passat 22 de maig es va reunir el Claustre de la UAB. En aquest es va parlar molt del PTGAS-F i moltes persones ens han preguntat al respecte. Us fem cinc cèntims.
Vam fer una intervenció on ens preguntàvem on estaven les promeses del rector en campanya. Per exemple, la promesa de 150 noves places de PTGAS cada any.
Vam continuar mostrant el nostre malestar pels canvis en les polítiques de RRHH. L’equip de gerència ha canviat els criteris, ha tallat el diàleg amb delegats i delegades i ara actua amb mà de ferro en lloc de buscar solucions a diferents situacions de salut i conciliació.
Sobre les darreres oposicions de promoció interna, vam denunciar davant el Claustre la situació ja comentada.
Vam preguntar per què no es van publicar els criteris de correcció d’aquests processos com marca la normativa. I també vam preguntar al rector com s’han de sentir les persones que fa anys que estan en els seu lloc de treball sense problemes i ara veuen com no passen la prova. Pensàvem que l’objectiu de les estructures era la tecnificació.
La resposta del gerent a la nostra intervenció va ser una sortida de to. Sobre les oposicions va deixar clar el que pensa: “les opos no poden ser un coladero”. Va defensar que el model de les proves s’havien acordat amb la majoria de la Junta, i no va reconèixer que es va incomplir l’acord de forma unilateral, en l’elaboració de les proves.