1. Què hem fet?
Hem estudiat
com s’ensenya i s’utilitza
el llenguatge fàcil de comprendre
a diferents països d’Europa.
Vam preparar una enquesta
per a experts en l’àmbit
del llenguatge fàcil de comprendre.
L’enquesta es va fer en diverses llengües.
Vam fer l’enquesta per internet.
Els experts eren:
- formadors,
- traductors / adaptadors,
- productors / creadors / escriptors,
- validadadors / assessors.
Als experts els vam demanar:
- informació personal,
- si feien algun curs en llenguatge fàcil de comprendre,
- com creaven textos fàcils de comprendre,
- com treballen,
- com milloren les seves habilitats.
(una habilitat és la capacitat de fer bé una cosa),
- què és útil en la formació.
2. Quins són els resultats?
128 experts van respondre l’enquesta.
74% eren dones.
La majoria d’experts
tenien entre 50 i 59 anys.
La majoria d’experts
havien estudiat idiomes,
periodisme o comunicació.
La majoria d’experts
havien estat o eren formadors
en llenguatge fàcil de comprendre.
La majoria d’experts rebien formació
en llenguatge fàcil de comprendre.
Normalment,
les universitats no ofereixen formació.
Els experts rebien la formació
- a l’empresa on treballaven,
- o en tallers.
Els experts van dir que:
- no treballen en equip,
- parlen amb usuaris finals,
- consideren útils els comentaris dels usuaris finals,
- usen els comentaris dels usuaris finals als seus textos.
Els experts continuen
millorant les seves habilitats
així:
- agafant experiència en l’àmbit,
- parlant amb altres experts,
- parlant amb usuaris,
- participant a conferències, tallers, etc.,
- estudiant material (per exemple, pautes).
Els experts van dir
que les activitats més útils en la formació són:
- els exercicis d’escriptura,
- el treball amb altres experts,
- els exercicis de revisió.
Els experts pensen
que és molt útil conèixer
- els tipus de discapacitat i les necessitats
dels grups de destinataris,
- els principis, les pautes, les recomanacions i les normes
del llenguatge fàcil de comprendre.
3. Qui pot fer servir els resultats?
Hem fet servir els resultats de l’informe
per decidir què incloure
als materials educatius de l’EASIT.
Si ets estudiant o investigador,
pots visitar el lloc web
i llegir l’informe sencer.
L’informe sencer és útil
si vols:
- fer la mateixa enquesta
a altres països,
- tenir més informació sobre els experts,
- fer investigació sociològica en aquest àmbit
o en qualsevol altre àmbit.
Si tens cap pregunta,
pots contactar amb Elisa Perego