No descobrim res si afirmem que les primeres pàgines d’una novel·la -especialment la primera frase i el primer paràgraf- són claus perquè una narració atrapi o no el lector, perquè el cridi a continuar llegint o a abandonar la lectura, perquè li piqui tant la curiositat i la intriga com per necessitar saber què passa… […]
«¿Qué ha pasado en las sociedades contemporáneas para que todo el mundo aspire a ser conocido y considerado?» Remo Bodei (1938-2019) en Imaginar otras vidas: realidades, proyectos y deseos He terminado de leer y de trabajar con los alumnos del primer curso de Bachillerato Antígona de Sófocles. Siempre es un reto abordar un texto clásico […]
La ficción es una mentira que encubre una profunda verdad; ella es la vida que no fue, la que los hombres y mujeres de una época quisieron tener y no tuvieron y por eso debieron inventarla. Mario Varga Llosa Este curso tenemos unos terceros especialmente complicados: mucha diversidad, un sector de alumnos poco motivados, incluso […]
Actualmente estamos leyendo con el alumnado de 4º de ESO El guardián entre el centeno, de J.D.Salinger. Si no conocéis la obra, os invito a que os adentréis en ella, para descubrir la maravillosa, laberíntica y atormentada mentalidad de nuestro protagonista, un adolescente al borde de precipicio de la edad adulta, una madurez a la […]
Aquest primer trimestre he tingut una experiència agredolça amb el llibre que hem llegit durant les classes de català de 2n d’ESO. Abans d’explicar-vos els motius d’aquest regust de desànim, caldria retrocedir uns quants mesos… Com que treballo en un institut on el català per a la majoria de l’alumnat és la llengua imposada des […]
Escric aquestes paraules des de la meva breu trajectòria professional com a docent a secundària. Vaig estudiar Humanitats i Literatura Comparada. Quan em van dir que faria classes de Llengua Castellana em vaig espantar, la meva llengua d’ús habitual és el català i tota la formació que he rebut ha estat en aquesta llengua, excepte […]
Desde hace unos años se ha intensificado en nuestras aulas la preocupación por la coeducación y parece que se va asumiendo en los centros educativos la necesidad de atender también a ese reto que tiene nuestra sociedad de caminar hacia un futuro más equitativo para todos. No es que antes no se hubiese trabajado en […]
La reflexió plantejada per la Gemma Cabot en la seva entrada titulada “Quan el nom sí que fa la cosa”, on parla de la necessitat d’ensenyar els alumnes a mirar les paraules, identificar-ne l’etimologia i descobrir-ne el significat, per esdevenir finalment lectors i aprenents autònoms, em porta a proposar una altra reflexió a l’entorn de […]
La entrada en este blog tiene su origen en una situación escolar real de conocimiento y manejo de un género narrativo: tras haber leído y trabajado relatos fantásticos, se propuso el reto de construcción de uno de creación propia al conjunto de alumnos de cuarto de ESO del centro público de BCN en el que […]
Aquest curs participo en un “treball globalitzat” (TG) dins del marc del projecte Avancem (aprenentatge integrat de llengües) destinat a l’alumnat de 3r d’ESO i que té com a objectius fonamentals millorar la comprensió lectora d’obres literàries i desenvolupar la capacitat de comunicar-se, d’expressar opinions i idees d’una certa complexitat en català, castellà i anglès. […]