Publicaciones de miembros de GREIP

Imágenes creadas por Inteligencia Artificial

2007

Artículos

  • Bernaus, M., Moore, E. y Cordeiro, A. (2007). Affective factors influencing plurilingual students’ acquisition of Catalan in a Catalan-Spanish bilingual context. The Modern Language Journal, 91 (2), 235 – 246.
  • Canals, E. (2007) The role of the Present Perfect in the expression of past tenses in Spanish and Catalan as a second language by children of Moroccan origin. Catalan Review, 21: 125-149. ISSN: 0213-5949
  • Codó, E. & Nussbaum, L. (2007) Plurilingüisme et promotion d’une langue minoritaire: tensions et contradictions. Langage & Sociéte, 121-122. pp. 275-288. ISBN: 978 2 7351 1102 2 / ISNN: 0181-4095
  • Dooly, M. (2007) Integrating Intercultural Competence and Citizenship Education into Teacher Training: A Pilot Project. Language Awareness, 16(1): 57-74. ISSN 1965-8416
  • Dooly, M. (2007) Teachers’ Awareness: Research into teachers’ categorizations of linguistic and cultural diversity. Intercultural Communication Studies XVI: 3 2007, 22-35.
  • Dooly, M. (2007) Constructing differences: A qualitative analysis of teachers’ perspectives on linguistic and cultural diversity, Linguistics and Education, 18: 142-166. ISSN: 0898-5898
  • Dooly, M. (2007) Online Media: New Dimensions in Language Awareness. Language Awareness, (16)1:  57-74. ISSN 1965-8416.
  • Tusón, A. & Vera M. (2007) Lenguaje y poder. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 45: 11-18. ISSN 1133-9829
  • Unamuno, V. & E. Codó (2007) Categorizar a través del habla: la construcción interactiva de la extranjeridad. Discurso y Sociedad, 1 (1): 117-143 ISSN 1887-4606. Download here.

Capítulos de libros

  • Caballero de Rodas, B., Lobo, Mª J., Dooly, M. & Masats, D. (2007) Projecte de Pràcticum III-IV a Richmond (UK). En M. Anton & M.Oller (Coords.) El Practicum: present i futur a reflexió. Documents UAB. Bellaterra: Servei de Publicacions de la UAB, 19-34. ISBN: 978-84-490-2510-5. Dipòsit legal: B-36.614-2007.  
  • Codó, E., Nussbaum, L. & Unamuno, V. (2007) La noció de competència plurilingüe en el terreny de l’acollida lingüística. En Guasch, O. & L. Nussbaum (Coords.) Aproximacions a la noció de competència plurilingüe. Bellaterra: Publicacions de la UAB, 47-60. ISBN: 978-84-608-0626-4
  • Codó, E., Masats, D., Feixas, M., Espinet, M. & Couso, D. (2007). Analysing the Level of Complexity of University Students’ Written Responses: A Comparison between First and Foreign Language Productions. En C. Rust (Coord.) Improving Student Learning. Improving student learning through teaching. Oxford: Oxford Centre for Staff and Learning Development. Chapter 7(14), 158-170. ISBN: 978-1-873576-75-5.
  • Codó, E., Corona, V., Dooly, M., Moore, E., Nussbaum, L., Unamuno, V. (2007). Analysis of how context changes modify language policies and strategies and affect language learning practices and representations of multilingualism in educational institutions of secondary and higher education. DYLAN Working Papers, 1.
  • Dooly, M. (2007) Choosing the appropriate communication tools for an on-line exchange. En O´Dowd, R.(Coord.) Online Intercultural Exchange. Language and intercultural communication education guides series. (Clevedon. Multilingual Matters, 213-236.  ISBN 1847690084, 9781847690081
  • Dooly, M. (2007) How do language teachers understand multilingual competencies? Findings from qualitative research into teachers’ perspectives on linguistic diversity. En O. Guasch & L. Nussbaum (Coords.) Aproximacions a la competència multilingüe. Bellaterra. Servei de Publicacions Universitat Autònoma de Barcelona, pp. 101-116. ISBN: 978-84-608-0626-4
  • Dooly, M. & Ellermann, C. (2007) Engaging young learners in online, intercultural learning: The MICaLL project. En Dooly, M. & Eastment, D. (Coords.),  How we’re going about it. Teachers’ voices on innovative approaches to teaching and learning languages. Newcastle upon Tyne. Cambridge Scholars Publishing.
  • Masats, D., Dooly, M., Caballero de Rodas, B., García, M., Mora, N. &  Rodríguez, A. (2007). MICALL: un projecte pont entre la universitat i l’escola per a la internacionalització de l’educació a primària. En M. Anton & M.Oller (Coords.) El Practicum: present i futur a reflexió. Documents UAB. Bellaterra: Servei de Publicacions de la UAB, 35-46. ISBN: 978-84-490-2510-5. Depósito legal: B-36.614-2007.
  • Moore, E. (2007). Using interview data to explore the co-construction of adult students’ identities. EMIGRA Working Papers, 117, 1-15.

Libros

  • Tusón, A. & Calsamiglia, H. (2007) Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso (2nd edition) Barcelona: Ariel. ISBN 978-84-344-8273-9

Libros coordinados

  • Guasch, O. & Nussbaum, L. (2007) Aproximacions a la competència multilingüe. Bellaterra: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona/DLLCCSS ISBN: 978- 84-608-0626-4

Actas de congresos

  • Dooly, M. & Masats, D. (2007). La universitat a l’escola i l’escola a la universitat: El treball cooperatiu entre el professorat universitari i el professorat de primària. En E. Añaños & M. Martínez (Coords.) IV jornades d’innovació docent. Apartat estratègies didàctiques. Universitat Autònoma de Barcelona. CD-Rom. ISBN: 97-84-490-2557-0. 
  • Espinet, M., Codó, E., Feixas, M., Masats, D. & Couso, D. (2007). Llegir i escriure críticament en el context d’assignatures impartides en anglès: El cas de la Titulació de Mestre Especialitat Llengua Estrangera. En E. Añaños & M. Martínez (Coords.) IV jornades d’innovació docent. Apartat formació per competències. Universitat Autònoma de Barcelona. CD-Rom. ISBN: 97-84-490-2557-0.
  • Masats, D. & Dooly, M. (2007). Case methodology applied to the use of videos: An example of a blended-learning experience in a pre-service teacher training programme. En E. Añaños & M. Martínez (Coords.) IV jornades d’innovació docent. Apartat recursos virtuals. Universitat Autònoma de Barcelona. CD-Rom. ISBN: 97-84-490-2557-0.
  • Masats, D., Nussbaum, L. & Unamuno, V. (2007). When the activity shapes the repertoire of second language learners. En L. Roberts, A. Gürel, S. Tatar & L. Martı (Coords.) EUROSLA Yearbook (selected papers of EUROSLA 16 and 15 conferences): Volume 7. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
2006

Artículos

  • Corona, V. (2006) L’altra acollida: fragment d’una etnografia. Escola Catalana, 432: 26-28.
  • Dooly, M. (2006) Integrating intercultural competence and citizenship education into teacher training: A pilot project. International Journal of Citizenship and Teacher Education (University of York), 18-30. ISSN 1746-6385
  • Dooly, M. (2006) Paving the way for the future through international teacher training. IATEFL-Voices, Lancaster: UK. April-May.
  • Dooly, M. & Quintana, L. (2006) Aprenentatge en grup amb suport informàtic per a l’escriptura de llengües estrangeres. Un estudi de cas en un projecte europeu. Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 39, 86-99. ISSN 1133-9845.
  • Dooly, M.,  Villanueva, M., (2006)  Internationalisation: a key dimension to teacher education. European Journal of Teacher Education, 29 (2), 223-240. ISSN 0261-9768
  • Escobar, C., J.M. Cots, O. Esteve, M. Irun & D. Masats (2006). La reflexió sobre la llengua i la comunicació en l’aprenentatge de llengües. APAC, 56, 56-60. 
  • Martínez, M. & Nussbaum, L. (2006) Parelles lingüístiques en un IES. La caixa d’eines (3), Barcelona, Generalitat de Catalunya: 73-85.
  • Nussbaum L. & Unamuno, V. (2006) La compétence sociolinguistique, pour quoi faire? Bulletin Suisse de linguistique apliquée, 84: 47-65 ISNN 1023-2044
  • Ruiz Bikandi, U. & Tusón, A. (2006) Enseñar y aprender lenguas en el país de acogida. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 42: 8-12. ISSN 1133-9829
  • Unamuno, V. & Nussbaum, L. (2006) De la casa al aula: ámbitos y prácticas de transmisión y aprendizaje de lenguas. Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura 42: 43-51.
  • Unamuno, V. & Nussbaum, L. (2006) Competències orals multilingües d’alumnat estranger a Catalunya. Immersió Lingüística. Revista d’Ensenyament integrat de llengües i continguts, 7: 115-122.

Capítulos de libros

  • Dooly, M. (2006) Choosing the appropriate communication tools for an on-line exchange. En R. O’Dowd (Coord.) Online Intercultural Exchange. Multilingual Matters, Clevedon, pp. 216-236. ISBN: 978-18-476-9008-1.
  • Masats, D. & Creus, T. (2006). Álbumes para abordar la interculturalidad y el género en las aulas de educación infantil. En E. Soriano & A.J. González (Coords.) Interculturalidad y Género. Colección Estudios, 37. Almería: Editorial Universidad de Almería, 275-281. ISBN: 84-689-7142-1. Depósito legal: AL-87-2006.
  • Nussbaum, L. (2006) De cómo recuperar la palabra en la clase de lengua (reedición). En Lomas, C. (Coord.) La educación lingüística y el aprendizaje de las competencias comunicativa, Bogotá (Colombia), Cooperativa. Editorial Magisterio: 109-120. ISBN 958-20-0858-8-X
  • Nussbaum, L. (2006) Aprender a aprender lenguas en la educación primaria. En Lomas, C. (Coord.) Cambiar la escuela, cambiar la vida. Granada. Cooperativa. Editorial Magisterio: 3-69. ISBN 958-20-0765-6
  • Nussbaum, L. (2006) La transcripción de la interacción en contextos de contacto y de aprendizaje de lenguas. En Bürki, Y. & De Stefani, E. (Coords.) Trascrivere la lingua. Transcribir la lengua, Berna, Peter Lang. pp. 195-218
  • Nussbaum, L. & Tusón, A. (2006) El aula como espacio cultural y discursivo (reedición). En Lomas, C. (Coord.) La educación lingüística y el aprendizaje de las competencias comunicativa, Bogotá (Colombia), Cooperativa. Editorial Magisterio, 153-164. ISBN 958-20-0858-8-X
  • Nussbaum, L. & Unamuno, V. (2006) Apropament a l’escola multilingüe. En Nussbaum, L. & Unamuno, V. (Coords.) Usos i competències multilingües entre escolars d’origen immigrant, Bellaterra: Servei de publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona. pp. 13-40
  • Nussbaum, L. & Unamuno, V. (2006) Les competències comunicatives multilingües. En Nussbaum, L. & Unamuno, V. (Coords.) Usos i competències multilingües entre escolars d’origen immigrant, Bellaterra: Servei de publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona. pp. 41-62.
  • Nussbaum, L., Escobar, C. & Unamuno, V. (2006) Una lingüística interactivista de la enseñanza y el aprendizaje de llenguas. En Camps, A. (coord.). Diálogo e investigación en las aulas. Investigaciones en Didáctica de la Lengua y la Literatura. Barcelona: Graó.
  • Unamuno, V. & Nussbaum, L. (2006) La familia i l’entorn com a espais de transmissió de llengües. En Nussbaum, L. & Unamuno, V. (eds.) Usos i competències multilingües entre escolars d’origen immigrant, Bellaterra: Servei de publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, 63-80.
  • Unamuno, V. & Nussbaum, L. (2006) L’escola com a espai de pràctiques multilingües. En Nussbaum, L. & Unamuno, V. (eds.) Usos i competències multilingües entre escolars d’origen immigrant, Bellaterra: Servei de publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, 81-100.

Libros

  • Brunat, G., Márquez C., Nussbaum, L., Prat, M. & Vilà, M. (2006) La formació lingüística a primer de Magisteri. Bellaterra. Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Dooly, M. (2006) Semàntica i pragmàtica de la llengua anglesa: mestre en l’especialitat de llengües estrangeres. Bellaterra: Servei de Publicacions Universidad Autónoma de Barcelona. ISBN 84-490-2447-1
  • Dooly, M., Foster, R. & Misiejuk, D.(2006) Developing a world view of citizenship education in Higher Education programmes. Institute for Policy Studies in Education; London Metropolitan University. (August 2006). ISBN 1-899764-67-4

Libros Coordinados

  • Nussbaum, L. & Unamuno, V. (Coords.) (2006) Usos i competències multilingües entre escolars d’origen immigrant. Bellaterra: Servei de Publicaciones de la Universitat Autònoma de Barcelona. ISBN: 84-490-2431-5.

Actas de congresos

  • Codó, E, M. Dooly, L. Nussbaum & V. Unamuno (2006) Un acercamiento múltiple a la categoría “extranjero” en las propuestas de acogida lingüística para inmigrantes: estudio preliminar. En Actes del VII Congrés de Lingüística General. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona. ISBN 84-475-2086-8
  • Couso, D., Feixas, M.,  Masats, D. & Espinet, M. (2006). Treballant les competències lingüístiques dels futurs mestres de llengua estrangera en context: l’ensenyament de ciències i matemàtiques en anglès. Barcelona: IV CIDUI. CD-Room edition. ISBN: 84-7653-886-3.
  • Dooly, M. & Quintana, L. (2006) Incorporació de noves tecnologies a l’escriptura de llengües estrangeres: un estudi de cas en un projecte europeu. Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura (Publicacions Graò). Volume april-juny 2006.
  • Feixas, M., D. Masats, D. Couso, M. Espinet & E. Codó (2006) Millora de les competències en llengua anglesa dels alumnes de la titulació de mestre especialitat de llengua estrangera mitjançant la impartició d’assignatures no lingüístiques en anglès: una experiència AICLE. En Unitat d’innovació Docent en Educació Superior (eds.) III Jornada de Campus d’innovació Docent 2006. Bellaterra: Servei de Publicacions de la UAB. ISBN 978-84-490-2502-0
  • Masats, D. , Feixas, M., Couso, D. &  Espinet, M. (2006). La docència en anglès en assignatures no-lingüístiques a la titulació de Mestre Especialitat Llengua Estrangera. Barcelona: IV CIDUI. CD-Room edition. ISBN: 84-7653-886-3.
  • Unamuno, V. & Nussbaum, L. (2006) Los usos lingüísticos en una escuela del Raval (Barcelona): entre objetos de discursos y prácticas sociales. En Actas de la I Reunión Científica Internacional de Etnografía y Educación. València: Germania
2005

Artículos

  • Dooly, M. (2005) How aware are they? Research into teachers’ attitudes about linguistic diversity. Language Awareness. (14) 2&3. Multilingual Matters: Clevedon, UK, 97-111. ISSN 0965-8416
  • Dooly, M. (2005) The Internet and Language Teaching: A Sure Way to Interculturality?. ESL Magazine, 44: 8-12. ISSN: 1098-6553
  • Dooly, M. (2005) Working with an educational portal: a first-timer’s experience. TESOL-Spain Newsletter (29), January 2005, 18-19. ISSN: 1575-8044
  • Nussbaum, L. (2005) Monolinguisme et polyglossie dans la Barcelone d’aujourd’hui. Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée, 82, 5-24.
  • Tusón, A. & Lomas, C. (2005) Textos y contextos de la televisión. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 38: 12-17. ISSN 1133-9829
  • Tusón, A. & Vera M. (2005) La normativa. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 39: 9-16. ISSN 1133-9829
  • Unamuno, V. (2005) L’entorn sociolingüístic i la construcció dels repetertoris lingüítics de l’alumnat immigrat a Catalunya. Noves SL.: Revista de sociolingüística,1. ISSN 1695-3711
  • Unamuno, V. & Nussbaum, L. (2005) Pràctiques interactives entre aprenents de llengües segones i estrangeres. Articles: Revista de didàctica de la llengua i de la literatura, 37: 57-69. ISSN 1133-9845
  • Unamuno, V. & Nussbaum, L. (2005) Hacia una educación lingüística crítica. Aula de innovación educativa, 129: 6-9. ISSN 1131-995X
  • Unamuno, V. & Nussbaum, L. (2005) Competències orals multilingües d’alumnat estranger a Catalunya. Immersió Lingüística, 7: 115-122.

Capítulos de libros

  • Cots, JM. & Nussbaum, L. (2005) Pratiques linguistiques des jeunes immigrés en Catalogne. En C. Van Den Avenne (Coord.) Mobilités et contacts de langues. París. L’Harmatan, 95-107.
  • Dooly, M. (2005) Educating for Europe: Are we guilty of creating 2nd class citizens?, En Ross (Coord.) The Experience of Citizenship. CiCe:London Metropolitan University, 251-258. ISBN: 1 85377 378 6
  • Dooly, M. & Villanueva, M. (2005) Intercultural communication skills and students’ attitudes: transnational projects as an instrument in citizenship education. En Alistair Ross (Coord.) Teaching Citizenship. CiCe: London Metropolitan University. pp. 211-218. ISBN 1 86577 389 1
  • Dooly, M. & Sadler, R. (2005) Computers as Toolkits: Language E-learning through International Collaboration. Theory and Practice in English Studies, (3). Masaryk University Publications: Brno. pp. 189-196. ISBN 80-210-3930-2
  • Nussbaum, L. (2005) Competencias e identidades lingüísticas de escolares inmigrantes en Cataluña. En D. Lasagabaster & J. M. Sierra (Coords.) Multilingüismo, competencia lingüística y nuevas tecnologías. Barcelona: ICE-HORSORI. ISBN 84-96108-20-1
  • Nussbaum, L. (2005) La transcripción de la interacción en contextos de contacto y de aprendizaje de lenguas. En Y. Bürki & E. De Steffani (Coords.) Transcriptio. Berna: Peter Lang.
  • Nussbaum, L. (2005) La discusión como género discursivo y como instrumento didáctico. En C. Barragán, A. Camps et al. (Coords.) Hablar en clase: cómo trabajar la lengua oral en el centro escolar. Bracelona: Graó. 19-28. ISBN 84-7827-376-X
  • Unamuno, V. (2005) Cuando las lenguas se encuentras. Problemas empíricos. En Raiter & J. Zullo (Coords.) Sujetos de la Lengua. Introducción a la lingüística del uso. Colección Temas de Cátedra. Barcelona-Buenos Aires: Editorial Gedisa. Capítulo 8. ISBN: 84-9784-030-5
  • Unamuno, V. & Nussbaum, L. (2005) L’entrevista com a pràctica social i com a espai de construcció d’identitats. En M. Labarta (Coord.) Approaches to Critical Discourse Analysis. València: Universitat de València.