Keina Espiñeira is Assistant Professor at the Faculty of Sociology at the University of A Coruña, where she works within the Societies in Movement Research Team (ESOMI). She holds a PhD in Political Science and Administration from the Complutense University of Madrid (2016).  

Her work focuses on the study of migration, asylum and border policies from critical perspectives and approaches such as post-colonial theories and race studies. She has carried out much of her reserach in the Western Mediterranean region, in Morocco. She is interested in understanding contemporary transformations of borders as processes of socio-spatial order, as well as their impact on perceptions, imaginaries and representations of territory and identity. Currently, her main line of research focuses on the analysis of internal borders and the reception and integration policies of migrants and refugees in Europe. On these topics, she has participated in international research projects (ERC, H2020, Erasmus +, Erasmus Battuta and FP7).  

Her research-artistic experience in the application of audiovisual methodologies also stands out. Her works have been exhibited and awarded at international festivals and museums, including MoMA New York, Toronto, Rotterdam, Rome, Buenos Aires. Her short film “Tout le monde aime le bord de la mer” was nominated best European short film by the European Film Academy in 2016. She has recently coordinated the project “Care in the diaspora. A photographic autoethnography of Cape Verdean women in Spain” funded by the Women’s Institute (Ministerio de Igualdad, 2023). She is a member of the Arquivo da Emigración Galega, of the Consello da Cultura Galega (Spain).  

ORCID 0000-0003-0366-2467 

WoS Researcher ID S-1606-2019 

SCOPUS Author ID 56717610600 

Research interests 

Border studies, reception and refugee policies, human rights, post-colonial theories, anti-racism, documentary film, audiovisual methodologies. 

[SPANISH] 

Keina Espiñeira 

Keina Espiñeira es Profesora Ayudante Doctora en la Facultad de Sociología de la Universidade da Coruña, donde trabaja vinculada a Equipo de Investigación Sociedades en Movimiento (ESOMI), instituto miembro de la red IMISCOE. Es Doctora en Ciencias Políticas y de la Administración por la Universidad Complutense de Madrid (2016).  

Su trabajo se centra en el estudio de las políticas de migración, asilo y fronteras desde perspectivas y enfoques críticos como son las teorías postcoloniales y los estudios de raza. Ha realizado gran parte de su trabajo en la región del Mediterráneo Occidental, principalmente en Marruecos. Está interesada en comprender las transformaciones contemporáneas de las fronteras en tanto que procesos de orden socioespacial, así como su impacto en las percepciones, imaginarios y representaciones del territorio y la identidad. Actualmente, desarrolla su línea de investigación principal hacia el análisis de las fronteras interiores y las políticas de acogida e integración de personas migradas y refugiadas en Europa. Sobre estos temas, ha participado en proyectos de investigación internacionales (ERC, H2020, Erasmus +, Erasmus Battuta y FP7).  

Destaca también su experiencia de investigación-artística en la aplicación de metodologías audiovisuales. Sus trabajos han sido exhibidos y premiados en festivales y museos internacionales, incluidos MoMA Nueva York, Toronto, Rotterdam, Roma, Buenos Aires. Su cortometraje “Tout le monde aime le bord de la mer” fue nominado mejor cortometraje europeo por la European Film Academy en 2016. Recientemente ha sido coordinadora del proyecto “Cuidados en la diáspora. Una autoetnografía fotográfica de mujeres caboverdianas en España” financiado por el Instituto de las Mujeres (Ministerio de Igualdad, 2023). Es miembro del Arquivo da Emigración Galega, del Consello da Cultura Galega. 

ORCID 0000-0003-0366-2467 

WoS Researcher ID S-1606-2019 

SCOPUS Author ID 56717610600 

Líneas de investigación 

Estudios de frontera, políticas de acogida y refugio, derechos humanos, teorías post-coloniales, antirracismo, cine documental, metodologías audiovisuales.