The Joys of Teaching Literature, started in September 2010 and with a Spanish version since July 2021, is a blog for ranting and raving about (teaching and researching) English Literature, Cultural Studies, and Gender Studies, and other aspects of the Anglophone world. I publish a post once a week, usually on Monday. Please, download the yearly volumes from https://ddd.uab.cat/record/116328, or read the volume collecting some of the entries (Passionate Professing: The Context and Practice of English Literature, 2023). The comments option is not available, sorry, but you may contact me through my e-mail address, Sara.Martin@uab.cat. The contents of this blog are protected by a type 4 Creative Common License (Attribution-NonCommercial-NoDerivs (by-nc-nd)).

  • ESCRITORES QUE ESCRIBEN SOBRE LIBROS: LEYENDO EL PUNTO CIEGO DE JAVIER CERCAS

    Cometí un error al tomar prestado El punto ciego de Javier Cercas de la biblioteca, creyendo erróneamente que era un volumen de Javier Marías. Leí el resumen—el libro reúne cinco conferencias pronunciadas por el autor cuando fue nombrado ocupante de la Cátedra Weidenfeld de Literatura Europea en el St Anne’s College de Oxford en 2015—y…

  • WRITERS WRITING ON BOOKS: READING JAVIER CERCAS’ EL PUNTO CIEGO / THE BLIND SPOT

    I made a mistake when I borrowed Javier Cercas’ El punto ciego from the library, wrongly believing it was a volume by Javier Marías. I read the summary⁠—the book gathers together five lectures delivered by the author when he was appointed Weidenfeld Chair of European Literature at St Anne’s College at Oxford in 2015—and I…

  • VOLVER A LO BÁSICO, CON UN LLAMADA A RENOVAR LA SUPERACIÓN PERSONAL EN EL APRENDIZAJE

    Estoy enfrascada en la lectura del ensayo del filósofo y pedagogo Gregorio Luri, La escuela no es un parque de atracciones: Una defensa del conocimiento poderoso, 2020, que, por supuesto, elegí porque estoy de acuerdo con el título. Supongo que así es como el autor escogió alejar a los lectores que podrían estar en desacuerdo…

  • BACK TO BASICS, WITH A CALL TO RENEW SELF-IMPROVEMENT IN LEARNING

    BACK TO BASICS, WITH A CALL TO RENEW SELF-IMPROVEMENT IN LEARNING I’m now in the middle of reading the essay by the philosopher and pedagogue Gregorio Luri, La escuela no es un parque de atracciones: Una defensa del conocimiento poderoso [School is not a Theme Park: In Defence of Powerful Knowledge, 2020], which, of course,…

  • LA EVALUACIÓN DEL PROFESORADO: ¿PODEMOS POR FAVOR MEJORAR LA FORMA EN QUE LA HACEMOS?

    He pasado varios días redactando el informe para mi evaluación como docente por parte de las autoridades regionales catalanas, un ejercicio que se realiza cada cinco años. Curiosamente, las autoridades españolas solo piden que solicitemos ser evaluados, también cada cinco años, y no he hecho ningún otro papeleo al respecto. Por el contrario, las autoridades…