El Cicle sorgeix, en primera instància, de la iniciativa d’un petit moviment ecologista barceloní que va acampar a la Plaça Cívica de la nostra universitat al maig de 2023. Aquest grup és End Fossil Barcelona, i abans d’acampar a la UAB ho havien fet a la UB. En ambdues universitats, el col·lectiu presentava tres demandes relacionades amb el paper de la institució universitària davant la crisi ecosocial.

El col·lectiu va qüestionar els contractes i convenis de la Universitat amb empreses relacionades amb la indústria fòssil, la presència de bancs finançadors de la indústria armamentística, o la manca de cursos adreçats específicament a la crisi ecosocial.

Les accions d’aquest col·lectiu van portar a la UAB a publicar un comunicat sobre la crisi ecosocial. També la Universitat de Barcelona havia elaborat un comunicat posterior a l’acció d’End Fossil.

D’aquestes accions han sorgit diferents iniciatives. Aquí a la UAB, els investigadors del projecte ECF4CLIM, en contacte amb End Fossil, hem cregut necessari vincular el projecte amb un cicle que pugui dur a certs canvis a la nostra universitat.

A la UB, el col·lectiu End Fossil ha organitzat unes jornades molt completes relacionades amb la crisi ecosocial. Ens referim a les Jornades sobre Crisi Ecosocial i Nous Horitzons, que comencen al febrer de 2024, gairebé en paral·lel al Cicle de la UAB.

Us deixem per aquí el web de les Jornades de la UB.