Tesis (últims 5 anys)

Tesis llegides

  • Gabriela Rangel (2022). La comunicación emocional en niños y niñas con necesidades complejas de comunicación y sus madres y padres. Tesis doctoral dirigida por Dra. Sílvia Blanch y Dra. Mar Badía. https://ddd.uab.cat/pub/tesis/2023/hdl_10803_689185/garr1de1.pdf
  • Robinson, S. (2019). Construcción de la identidad profesional de la educadora de párvulos principiante en diferentes centros de educación infantil. Estudio de caso. Tesis doctoral digirida por la Dra. Sílvia Blanch y el Dr. José Tejada. Universitat Autònoma de Barcelona. https://www.tesisenred.net/handle/10803/668005#page=1
  • García-Huidobro, F.J. (2016). Intervención educativa musical en niños con dificultades de atención. Tesis doctoral codirigida por la Dra. Sílvia Blanch y la Dra. Viladot. Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/148817

Tesis en curs

(temes centrals: corporeïtat en la formació dels mestres d’Educació Infantil; La música de la llar com a estratègia durant el període de familiarització a l’Escola Bressol; La participació i la veu dels infants durant l’educació infantil; la funció del psicòleg per acompanyar més eficaçment als mestres d’infantil; acompanyar a les famílies amb contextos de més vulnerabilitat en la promoció de la competència lectora dels infants; acompanyament als infants amb famílies en contextos de privadesa de llibertat).

Delgado, L.“Anàlisi de la intervenció psicològica per a una educació infantil de qualitat a Paraguai”. és un projecte de recerca que busca millorar la qualitat de l’educació infantil a Paraguai a través de la intervenció dels psicòlegs i psicòlogues que treballen en aquesta etapa. On la pregunta de recerca seria en primer lloc: De quina manera la intervenció dels psicòlegs/as pot optimitzar el desenvolupament integral dels nens i nenes paraguaians en els seus primers anys de vida, afavorint així el seu èxit acadèmic i personal a llarg termini? I en segon lloc: Com es pot millorar intervenció dels psicòlegs/as per a una educació infantil de qualitat a Paraguai, considerant les pràctiques actuals, els desafiaments, necessitats dels psicòlegs i les estratègies de col·laboració amb educadors i famílies?

Tesis doctorals dels membres del grup

Blanch,S. (2010). Expectatives parentals i pràctiques socioeducatives. Influència mútua. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona. Tesis doctoral. La Tesi analitza les expectatives de mares i pares que participen durant tot l’any a un Espai Familiar i les pràctiques que hi porten a terme en els diferents escenaris d’activitat.

https://hdl.handle.net/10803/4781

Forestello, A. (2010). La tesi analitza i desgrana el procés de participació en els centres escolars, quartera i esmicola les parts, fent comprensibles els seus elements, característiques i mecanismes. Es revela el procés en tots els seus components i qualitats de manera que permet fer-nos conscients de la seva existència, la seva qualitat, els seus requisits, els camins a prendre. S’ofereix una bateria d’instruments “bons, bonics i barats” que facilita la valoració de la qualitat dels processos participatius.
S’indaga sobre la participació com a “pràctica política” en el marc del programa Agenda 21 escolar de Barcelona, en sis centres de secundària. S’evidencia que “a participar s’aprèn participant” i que els centres escolars poden contribuir a formar bons ciutadans que es preocupin pels interessos grupals, pel compromís social i polític; perquè en fomentar la participació en els centres educatius es construeix el costat tou del sistema democràtic, formant ciutadans capaços de fer sentir la seva veu, de prendre decisions, d’actuar per a produir canvis reals. Només d’aquesta manera ens estem educant per a sortir del bucle tancat en què ens té atrapats el costat insostenible de la globalització.

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991001695119706709

Mas, M. (2003) L’estudi investiga com es desenvolupa l’atenció conjunta des dels 10 fins als 28 mesos d’edat en els nens, identificant aquesta habilitat com a crucial per a la coordinació i la integració de les competències cognitives, comunicatives, socials i manipulatives del nen. S’empra un disseny longitudinal-transversal amb tres cohorts, on nens i adults interactuen amb objectes seleccionats, sent aquestes interaccions gravades i analitzades mitjançant el programari ObsWin i el mètode SDIS-GSEQ, utilitzant l’índex Kappa de Cohen per a garantir la fiabilitat. Els resultats mostren que, a mesura que els nens maduren i desenvolupen habilitats en diferents àrees, avancen a través de tres nivells d’atenció conjunta: un nivell preliminar entre els 10 i 12 mesos, un nivell d’adquisició entre els 14 i 16 mesos, i un nivell avançat entre els 22 i 24 mesos, amb els adults facilitant un entorn que dona suport al desenvolupament d’aquestes habilitats.

http://www.tdx.cat/TDX-1204103-173155

Peris, P. (2007). L’estudi de cas aborda la formació en cicles formatius de formació professional des de les perspectives del professorat, tutors laborals i alumnes, amb la finalitat de millorar la formació socioeducativa. L’anàlisi se centra en l’estructura del sistema educatiu, el disseny curricular, i les competències professionals, destacant la importància de les relacions entre teoria i pràctica. Mitjançant qüestionaris i entrevistes, es van recollir dades per a avaluar les competències, les funcions dels formadors i l’eficàcia general de la formació. Els resultats van permetre formular propostes de millora en els enfocaments formatius i van destacar la necessitat de futures recerques per a resoldre limitacions identificades.

https://hdl.handle.net/10803/5047