2021

Torres-Simon, Ester. “Evolution of Images of Korea in the Paratexts to Korean Literature in English Translation“. Transletters, International Journal of Translation and Interpreting, 4. (2021).

Pym, Anthony and Torres-Simon, Ester. “Is Automation Changing the Translation Profession?“. International Journal of the Sociology of Language, 270. (2021): 39-57.

2020

Cabrera Torrecilla, Angélica. “Worshiping Ancestors: A Comparative Approach between Okinawan Kyū Bon and Mexican Día de Muertos“. The International Journal of Religion and Spirituality in Society, 11. (2020): 29-47.

Centeno Martín, Marcos P. “Reeditando la guerra en Asia. Noticiarios japoneses en España (1931-1945)“, in Special Issue “El Impacto del Audiovisual Japonés y Surcoreano Contemporáneo”,  L´Atalante. Revista de Estudios Cinematográficos, 29, (2020): 101-119.

Centeno-Martín, Marcos P. and Raine, Michael, “Editorial Paper. Tracing Tendencies in Japanese Documentary Mode“, Special Issue Japanese Transnational Cinema, Arts , 9(3), 2020): 1-15.

Centeno-Martín, Marcos P. and Morita Nori. Editorial Paper. “Japan and the ‘Transnational Cinema’”, Special Issue Japanese Transnational Cinema, Arts, 7(4), 87 (2020): 1-7.

Centeno-Martín, Marcos P. “The Misleading Discovery of Japanese ‘National Cinema.” Special Issue “Japanese Transnational Cinema”, Arts, 7(4), 87 (2020): 7-21.

Centeno-Martín, Marcos P. “Albores de la japonología moderana en España. Reseña del libro Ensayos en honor del profesor Antonio Cabezas”, Estudios de Asia y África, vol 56, no. 1 (174), (2020): 167-185.

Fukuda, Makiko. “Transmission of Japanese as a heritage language in the bilingual polity of Catalonia: A case study“, Journal of Asian Pacific Communication, (2020): (online)

Fukuda, Makiko. “Trajectòries lingüístiques dels progenitors japonesos de les famílies transnacionals multilingües a Catalunya“, Treballs de Sociolingüística Catalana, 30, (2020): 57-74.

Guarné Cabello, Blai. “The impact of Japanese and South Korean audiovisual production in Spain: circulation, reception and influence“. L´Atalante. Revista de Estudios Cinematográficos, 29,  (2020): 7-22.

Loriguillo-López, Antonio. “Anime, otaku y cintas de vídeo: el formato OVA como catalizador de la complejidad narrativa en la animación japonesa contemporánea“. KEPES, 22, (2020): 345-366.

Loriguillo-López, Antonio. “La complejidad narrativa en los cuentos de brujas del anime contemporáneo: autoconsciencia y cognoscibilidad en Kurozuka y Madoka Magica“. Brumal. Revista de Invesigación sobre lo Fantástico, 8(2), (2020): 183-205.

Loriguillo-López, Antonio; Palao-Errando, José Antonio y Marzal-Felici, Javier. “Making Sense of Complex Narration in Perfect Blue“. Animation: an interdisciplinary journal, 15(1), (2020): 77-92.

Malo, Mario. “Breve recorrido por el emprendimiento social en Japón: Del Japón pre-moderno hasta el Tōhoku post Fukushima.” Mirai. Estudios Japoneses, 4, (2020): 75-85.

Serrano-Muñoz, Jordi. “Reading after the Disaster: Japan’s reaction to the 3/11 events through literatura.” Education About Asia 24, no.3, (2020): 31-35.

Serrano-Muñoz, Jordi. “A Shaking Voice can Shake it All: Representing Trauma as a Political Act,” Bunron, no 7 (2020): 30-55.

Garin, Manuel y Ferran de Vargas. “Carla Simón y Celia Rico: Ecos del cine japonés.” L´Atalante. Revista de Estudios Cinematográficos, 29, (2020): 121-144.

2019

Cabrera Torrecilla, Angélica. “Allegories of Japanese Women in Paprika by Yasutaka Tsutsui and Satoshi Kon”, The Electronic Journal of Contemporary Japanese Studies, 19, 3, (2019).

Centeno Martín, Marcos P. “Legacies of Susumu Hani’s Documentary School”. In Centeno, Marcos and Raine, Michael (eds.), Special Issue “Developments Japanese Documentary Film”, Arts. Online (June 2019):

Centeno Martín, Marcos P. “Challenging Eurocentric Surveys. The Transnational Topic in Film Studies”, in McEwan, Paul and Whitney, Allison (eds.), Revisiting the Film History Survey – Cinema Journal Teaching Dossier , vol. 5 (2) (2019): 1-5.

Clements, Rebekah. “Brush Talk as the ‘Lingua Franca’ of East Asian Diplomacy in Japanese-Korean Encounters, c.1600-1868The Historical Journal, vol.62 (2) (2019): 289.309.

Grau de Pablos, Tomás. “Japanese exceptionalism and play hegemony: the construction of ludic traditions in video games criticism“, Mechademia, 12(1) (2019): 77-99.

Loriguillo-López, Antonio. “Genealogía de las prácticas comunicativas de los otaku: evolución de la tecnología audiovisual y de la cultura fan en el consumo del anime.” Arte, Individuo y Sociedad 31, no. 4 (2019): 917-930.

Loriguillo-López, Antonio y Rubio Alcover, Agustín. “The limits of low-cost cinema in Spain: an analysis of the #Littlesecretfilm movement.” Creative Industries Journal (2019).

Loriguillo-López, Antonio. “La comunicabilidad de lo ambiguo: una propuesta narratológica para el análisis de la ficción televisiva compleja.” Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica 28, (2019): 867-901.

Rubio Alcover, Agustín y Loriguillo-López, Antonio. “Los contornos del miedo. La huella del arte pictórico en el giallo italiano.” Millars. Espai i Història 45 (2019): 59-81.

Martínez-Taberner, G. “Una historia global compartida: las relaciones hispano-japonesas durante el siglo XIX” en Actas del Simposio conmemorativo de 150 años de relaciones diplomáticas entre España y Japón. España y Japón en un mundo cambiante,  Universidad de Estudios Extranjeros de Kioto.

De Vargas, Ferran. “Japan’s New Left and New Wave. An Ideology’s Perspective as an Alternative to That of National Cinema.Arts 8, no. 1 (2019).

De Vargas, Ferran. “Tira los libros, sal a la calle: el concepto de taishū de Yoshimoto Takaaki y la concepción del cine de Terayama Shūji.” Estudios de Asia y África 54, no. 1 (2019): 57-81.

2018

Centeno Martín, Marcos P. “The Misleading Discovery of Japanese ‘National Cinema.” In Centeno, Marcos and Morita, Nori (eds.), Special Issue “Japanese Transnational Cinema”, Arts, 7(4), 87, 26th November 2018 (online). “Japanese Transnational Cinema” project funded by Daiwa Anglo-Japanese Foundation (Ref. 197/13307)

Centeno Martín, Marcos P. “First Cinematic Encounter with the Ainu People”, Global Journal of Archaeology and Anthropology, volume 6 issue 3, (September 2018): 1-4.

Centeno Martín, Marcos P. “Los límites de la subjetividad en la vanguardia documental japonesa. El caso de Hōryūji (Susumu Hani, 1958)”, Kokoro, no. 27, (2018): 11-19 (article awarded with the Kokoro Journal Prize for the Dissemination of Japanese Culture 2018).

Centeno Martín, Marcos P. “Deceiving ‘Primitivism’. Ainu people in 1910s Travelogues, Annals of Dimitrie Cantemir Christian University’, Bucharest: Faculty of Foreign Languages and Literature’, vol. 18, no1, (June 2018): 127-144.

Centeno Martín, Marcos P. “The Limits of Fiction: Politics and Absent Scenes in Susumu Hani’s Bad Boys (Furyōshōnen, 1960). A Film Re-reading through its Script.” Journal of Japanese and Korean Cinema, no.10, (2018): 1-15.

Fukuda, Makiko. “Language education in a national school abroad in a bilingual society: a case of Japanese school in Catalonia”, Language and Intercultural Communication, 18(6) (2018): 648-662 .

Fukuda, Makiko.「カタルーニャ独立運動―大学はどうとらえたか」(Independencia de Cataluña: ¿cómo es visto por las universidades?)”, 三田評論, núm.1221 (Mitahyōron, núm, 1221) (2018): 60-61.

Llovet Ferrer, Marc. “La difusió de la cultura japonesa i les seves indústries: una perspectiva catalana.” Treballs de la Societat Catalana de Geografia (2018): 31-58.

Palao-Errando, José Antonio, Loriguillo-López, Antonio y Sorolla-Romero, Teresa “Beyond the Screen, Beyond the Story: The Rhetorical Battery of Post-Classical Films.” Quarterly Review of Film and Video 35, no. 3 (2018): 224-245.

Serra-Vilella, Alba. “The Other reflected in book covers: Japanese novel translations in Spain”. Cultura, Lenguaje y Representación ,19 (2018): 141-161.

De Vargas, Ferran. “Throw Away Your Books, Rally in the Streets: The Relationship Between Intellectuals and Masses in Terayama Shuji’s Cinema.” New Ideas in East Asian Studies, 2 (2018). The University of Edinburgh.

2017

Centeno Martín, Marcos P. “El arte de la (re)producción. Contribución japonesa al debate sobre qué es la imagen (eizō)”, Trama y Fondo, no. 44 “What Is Cinema?” (2017).

Centeno Martín, Marcos P. “¿Es el cine japonés un cine nacional?”, Studium. Revista de Humanidades, nº23 (2017): 245-272.

Centeno Martín, Marcos P. “The Limits of Fiction: Politics and Absent Scenes in Susumu Hani’s Bad Boys (Furyōshōnen, 1960). A Film Re-reading through its Script”. Journal of Japanese and Korean Cinema, no.10 (2018): 1-15. 

Centeno Martín, Marcos P. “Transnational Circulation of Images of the Pacific War (1941-1945): The Japanese Empire Seen through Spanish Newsreels”, Irish Journal of Asian Studies (IJAS), vol. 3 (2017): 1-13.

Centeno Martín, Marcos P. “Del Viaje del Turista Al Viaje del Héroe. Mímesis Cinematográfica del Discurso Turístico Japonés Sobre España. El Caso de Andarushia (2011)”, MIRAI Estudios Japoneses, nº1 (2017): 89-107.

Centeno Martín, Marcos P.  “Failures of the Image: Backstage Look at the Early Film Portrayals of the Ainu People,Orientalia Parthenopea, issue 17 (2017): 189-210.   

Centeno Martín, Marcos P. “The Fight for the Self-Representation: Ainu Imaginary, Ethnicity and Assimilation”, Aphaville. Journal of Film and Screen Media, issue 13 (2017): 69-89.

Fukuda, Makiko. “Language use in the context of double minority: the case of Japanese-Catalan/Spanish famílies in Catalonia.”, International Journal of Multilingualism 14(4) (2017): 401-418.

Fukuda, Makiko. “Double gateway to the host society? Knowledge and perceptions of Japanese people living in Catalonia regarding Language”, Journal of Multilingual and Multicultural Development, 38 (1) (2017): 19-34.

Fukuda, Makiko. “La transmissió de la llengua d’herència a les famílies de l’Escola Complementària de la Llengua Japonesa de Barcelona (2004-2014)”, Treballs de Sociolingüística Catalana, núm.27 (2017): 43-62.

Loriguillo-López, Antonio. “Crowdfunding Japanese Commercial Animation: Collective Financing Experiences in Anime.” International Journal on Media Management 19, no. 2 (2017): 182-195.

Rodríguez Navarro, M. Teresa. “Interculturalidad, traducción y mediación en la Era Meiji: Okakura Kakuzô y El libro del Té”, Interasia Papers, nº 59 (2017):1-20.

2016

Fukuda, Makiko. “From Japanese to Spanish, from Spanish to Catalan, but no English? A case study of language use and knowledge of Japanese residents in Catalonia”, Revista de Llengua i Dret, núm.66 (2016):15-37.

Fukuda, Makiko. “Apunts sobre fenòmens de contacte de llengües a la població japonesa a Catalunya”, Treballs de Sociolingüística Catalana, núm 26 (2016): 249-267.

Fukuda, Makiko. “Transmission of Japanese as a heritage Language in the bilingual polity of Catalonia”, Journal of Asian Pacific Communication.

Fukuda, Makiko. “Language life of Japanese expatriates in non-English speaking countries: the case of Barcelona and Madrid”, Procedia. Social and Behavioral Science 12 (2015): 85-92.

González, Eduardo. “Acheronta movebo. Resiliencia y revolución en ‘The Mexican’ (1911) de Jack London”, 452ºF Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 16 (2016): 195-208.

Grau de Pablos, Tomás. (2016) “Games design and cultural dynamics: An approach to the cultural role of Japanese video games through procedural rhetoric”. InterAsia Papers, nº50/2016. 

2015

Centeno Martín, Marcos P. “Las formas de la otredad: la representación del pueblo ainu en los travelogues de Benjamin Brodsky (1918-1919)”, Kokoro: revista para la difusión de la cultura japonesa, nº 17 (2015): 14-22 (article awarded with the Kokoro Journal Prize for the Dissemination of Japanese Culture 2015).

Guarné, Blai. “Introduction. Japan in Global Circulation: Transnational Migration and Multicultural Politics,” Blai Guarné and Shinji Yamashita (The University of Tokyo), eds., Special issue “Japan in Global Circulation: Transnational Migration and Multicultural Politics,” Kokuritsu Minzokugaku Hakubutsukan Kenkyū-Hōkoku 国立民族学博物館研究報告, 40(1) (2015): 53-70.

Jo Jeong, Mihwa. “L’analyse matricielle définitoire appliquée à l’enseignement du coréen”, in Universalité et Grammaire, Cellule de Recherche en linguistique, Paris

Loriguillo-López, Antonio y Sorolla-Romero, Teresa. “‘Vive, muere, repite’: el blockbuster ante el desafío interactivo.” Fonseca, Journal of Communication 11 (2015): 118-132.

Navarro-Remesal, Víctor y Loriguillo-López, Antonio. “What Makes Geemu Different? A Look At The Distinctive Design Traits Of Japanese Video Games And Their Place In The Japanese Media Mix.” Journal of Games Criticism 2, no. 1 (2015).

Loriguillo-López, Antonio. “Anime, fansubs y el texto verdadero: The Melancholy of Haruhi Suzumiya o la ficción televisiva con límites en la era de la inteligencia colectiva.” Kokoro: revista para la difusión de la cultura japonesa Monográfico 2 (2015): 1-12.

Martínez-Taberner, Guillermo. “The historical relationships between China and Europe and the intangible cultural heritage” in China & The World Cultural Exchange, noº 8, Beijing (2016).

Martínez-Taberner, Guillermo. “Las relaciones comerciales entre las islas Filipinas y Japón en el contexto del comercio intra-asiático”, en Millars: Espai i Història. Universitat Jaume I, Diciembre (2015).

Serrano-Muñoz, Jordi. “‘Droplets,’ by Medoruma Shun: Personal Guilt as Collective Responsibility.Stanford Journal of East Asian Affairs 15, nº1, (2015): 112-122.

2014

Fukuda, Makiko. ”Barrera o passaport per a la integració?: Ideologies lingüístiques dels japonesos residents a Catalunya”, Revista de Llengua i dret, núm 62 (2014): 86-105.

Guarné, Blai. “Introducción. Campos imprevistos: Etnografías de Asia oriental en el contexto académico español,” Joaquín Beltrán and Blai Guarné, Quaderns. Sèrie Monogràfics, Institut Català d’Antropologia (ICA), 30 (2014): 5-15.

Guarné, Blai. “Tot objecte és polític. Reflexions sobre un treball de camp a Japó,” Joaquín Beltrán and Blai Guarné, Quaderns. Sèrie Monogràfics, Institut Català d’Antropologia (ICA), 30 (2014): 93-111.

Guarné, Blai. “La escritura de lo ajeno. Ambivalencia e hibridación en el katakana japonés,” Quaderns-e, Institut Català d’Antropologia (ICA), 19(1) (2014): 122-139.

Guarné, Blai. “The World is a Room: Beyond Centers and Peripheries in the Global Production of Anthropological Knowledge,” “Changing Global Flows of Anthropological Knowledge,” Focaal—Journal of Global and Historical Anthropology 63 (2012): 8–19.

Loriguillo-López, Antonio. “Sinergias entre manga y cine de autor: Sion Sono, Usamaru Furuya y Minoru FuruyaL’Atalante. Revista de estudios cinematográficos 17 (2014): 110-117.

Martínez-Taberner, Guillermo & Madrid, Dani. “Comunicación 2.0 en Asia: redes sociales, blogs y tecnología móvil”. Anuario Asia Pacífico 2010, CIDOB, Barcelona (2011).