9, 10 i 11 de febrer de 2023

CONFLICTES

L’ensenyament de les ciències socials per a una educació en cultura democràtica i justícia social

Organitzades pel Grup GREDICS i la Unitat de Didàctica de les Ciències Socials del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials. El Màster de Recerca en Educació i el Programa de Doctorat en Educació. I la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Presentació

Just abans de la pandèmia, el febrer de 2020, celebràvem les XVII Jornades Internacionals de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials. Just després arribava el confinament i la crisi sanitària mundial, així que el 2021 les nostres XVIII jornades es van endarrerir fins l’octubre i vam decidir que el 2022 no les celebraríem, sinó que tornaríem a les dates tradicionals al febrer de 2023.

Les nostres jornades van néixer el 2004 com un seminari de debat, però després es van convertir en un lloc de trobada i debat d’investigadors i docents de totes les etapes educatives, una combinació ideal d’innovació i recerca, amb l’objectiu de millorar l’ensenyament i l’aprenentatge de les ciències socials, de la geografia i la història, de l’educació democràtica, per a una educació per a la justícia social.

En aquestes XIX jornades ens plantegem tractar els CONFLICTES, com a concepte amb significats múltiples i límits difusos, conflictes personals, conflictes entre persones, el conflicte com a canvi o com a necessitat de canvi, el conflicte com a concepte positiu, de vegades si no hi ha conflicte no hi ha millores en la vida o en les relacions socials. Tampoc podem ignorar el conflicte com a solució nefasta dels problemes entre les persones o els pobles: els conflictes bèl·lics, el terrorisme, les guerres civils, la guerra.

Les jornades d’enguany es plantegen sobre quatre eixos bàsics:  

  1. El conflicte com a concepte positiu. Els canvis generen conflictes, però la vida és canvi i les societats guanyen drets, avancen i milloren amb els canvis socials, culturals, polítics, econòmics…
  2. El conflicte com a disrupció del que es considera comú. La ruptura d’estereotips i de prejudicis, la perspectiva de gènere, la diversitat cultural, des de la justícia social, des del pensament decolonial.
  3. El conflicte com a causa o conseqüència de la violència, el terrorisme, els conflictes bèl·lics, els conflictes territorials o fronterers. Les guerres actuals al nostre món.
  4. La resolució de conflictes, l’empatia, el pensament creatiu en l’educació per a la pau, la reflexió sobre la imatge de l’enemic, l’alteritat i els contrarelats alternatius davant del discurs de l’odi.

Destinataris

Les jornades volen obrir un espai ampli de reflexió i de debat entre docents de totes les etapes educatives, de l’educació formal i no formal, i investigadors i investigadores que aportin evidències per a la millora de la pràctica educativa:

  • Professorat d’ensenyament infantil, primari, secundari i universitari.
  • Estudiants interessats en l’ensenyament de les ciències socials, la geografia, la història i l’educació democràtica.
  • Tots aquells professionals interessats en la Didàctica de les Ciències Socials, en la recerca i la formació del professorat.

La temàtica d’aquestes jornades són els CONFLICTES, amb totes les seves perspectives, significats i límits. Són una oportunitat per connectar la teoria i la pràctica, les realitats educatives de cada centre amb les perspectives educatives més generals, el dia a dia de les aules amb les investigacions que es desenvolupen en àmbit universitari. Una oportunitat per aprendre i per portar les nostres inquietuds, els nostres dubtes i les nostres idees al debat.

Amb la col·laboració de la Càtedra de Drets Humans i Cultura Democràtica de la Universitat de Burgos.

Compartir esta página