Rafael Grasa és professor de Relacions Internacionals de la Universitat Autònoma de Barcelona, de la qual va dirigir el Centre d’Estudis Internacionals i va ser secretari general i vicerector. També va ser President de l’Institut Català Internacional per la Pau, ICIP. Va ser membre del Consell Assessor per a la Transició Nacional. Investiga en anàlisi i transformació de conflictes, seguretat, desenvolupament i cooperació al desenvolupament, teoria de les relacions internacionals i sistema internacional. Va se coordinador de Quaderns de Pau, dins de Quaderns de Pedagogia, lloc on es va introduir a Espanya el tema de l’educació en valors, especialment l’educació per a la pau i els drets humans. Posteriormet ha coordinat diversos monogràfics sobre aquests temes. És membre fundador i coordinador del Seminari d’Educació per a la Pau de l’Associació Pro Drets Humans d’Espanya (des de 1986). Ha participat i coordinat diversos mestratges i postgraus en educació per a la pau, el desenvolupament i els drets humans, a Espanya i països d’Amèrica Llatina. És Director tècnic i membre del Comitè Internacional del projecte Linguapax de la UNESCO, que s’encarrega de fomentar la comprensió i la cooperació internacional a través de l’ensenyament de llengües i ciències socials. Treballa com a responsable del Grup sobre “Educació per a la pau i la solidaritat” del Projecte Educatiu de Ciutat, impulsat per l’Ajuntament de Barcelona. Ha participat en processos de negociació/resolució de conflictes, desenvolupament i cooperació a Amèrica Llatina, Àfrica i Àsia Central.