Duran, D., Flores, M., Ribosa, J., & Sánchez, L. (2024). Espais d’aula confortables i orientats a promoure l’ús oral del català entre els alumnes que hi mostren dificultats. Comunicació Educativa, 37, 73–102. doi: doi.org/10.17345/comeduc37.4012 (PDF)
Flores, M., Sala, I., Ortiz, M, & Duran, D. (2024). Does reciprocal peer observation promote the transfer of learning to teaching practice? Psychology in the Schools, 61(10), 3873–3890. doi: 10.1002/pits.23259 (PDF)
Miquel, E., Monguillot, M., Soler, M., & Duran, D. (2024). Reciprocal peer observation: A mechanism to identify professional learning goals. Education Inquiry. Advance online publication. doi: 10.1080/20004508.2024.2370116 (PDF)
Flores, M., Ribosa, J., & Duran, D. (2024). How does peer tutoring contribute to the development of reading comprehension? Evidence from ten years of practice. Revista de Psicodidáctica, 29(2), 176–184. doi: 10.1016/j.psicoe.2024.05.003
Bastart, C., & Flores, M. (2024). Un programa de tutoría entre iguales para la resolución de problemas matemáticos. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 26. doi: 10.24320/redie.2024.26.of.5760 (PDF)
Corcelles-Seuba, M., Sala, I., Soler, M., & Duran, D. (2024). Impact of reciprocal peer observation on teacher collaboration perceptions. British Educational Research Journal. Advance online publication. doi: 10.1002/berj.3958 (PDF)
Ribosa, J., Noguera, I., Monguillot, M., & Duran, D. (2024). Teachers’ closeness of professional relationship and its role in learning perception after reciprocal peer observation. Teaching and Teacher Education, 140, 104469. doi: 10.1016/j.tate.2024.104469 (PDF)
Garriga, I., González, M., & Duran, D. (2023). A virtual peer tutoring project to improve communication skills. Autonomy and Responsibility: Journal of Educational Sciences, 8(1), 53–64. doi: 10.15170/AR.2023.8.1.4. (PDF)
Ribosa, J., Corcelles-Seuba, M., Morodo, A., & Duran, D. (2023). Reducing teachers’ resistance to reciprocal peer observation. European Journal of Education. Advance online publication. doi: 10.1111/ejed.12606 (PDF)
Corcelles-Seuba, M., Miquel, E., & Duran, D. (2023). Teachers’ perceptions of reciprocal peer observation. Revista de Educación, 402. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2023-402-601 (PDF)
Quiñones-Ramírez, F., Duran, D., & Viladot, L. (2023). Co-teaching with high school students for music teaching. Education Sciences, 13(10), 972. doi: 10.3390/educsci13100972 (PDF)
Rubio-Fernández, A., & Moliner, L. (2022). “Juntos aprendemos más”: Una experiencia de tutoría entre iguales. Revista de Educación Inclusiva, 15(2), 220-233. (PDF)
Fernández-Barros, A., Duran, D., & Viladot, L. (2023). Peer tutoring as a tool for developing the intonation of violin and viola students in elementary music education. Music Education Research, 25(2), 176-189. doi: 10.1080/14613808.2023.2193210 (PDF)
Corcelles, M., Duran , D., Flores, M., Miquel, E., & Ribosa, J. (2023). Percepciones docentes sobre observación entre iguales: Resistencias, agencia, procedimiento y objetivos de mejora. Estudios sobre Educación, 44, 35-58. (PDF)
Ribosa, J., & Duran, D. (2023). Students’ feelings of social presence when creating learning-by-teaching educational videos for a potential audience. International Journal of Educational Research, 117, Article 102128. doi: 10.1016/j.ijer.2022.102128 (PDF)
Ribosa, J., & Duran, D. (2022). Students creating videos for learning by teaching from their scientific curiosity. Research in Science & Technological Education. doi: 10.1080/02635143.2022.2116419 (PDF)
Ribosa, J., & Duran, D. (2022). Do students learn what they teach when generating teaching materials for others? A meta-analysis through the lens of learning by teaching. Educational Research Review, 37, Article 100475. doi: 10.1016/j.edurev.2022.100475 (PDF)
Ribosa, J., & Duran, D. (2022). Student-generated teaching materials: A scoping review mapping the research field. Education in the Knowledge Society, 23, Article 27443. doi: 10.14201/eks.27443 (PDF)
Fernández-Barros, A., Duran, D., & Viladot, L. (2022). Peer tutoring in music education: A literature review. International Journal of Music Education. Advance online publication. doi: 10.1177/02557614221087761 (PDF)
Ribosa, J., & Duran, D. (2021). Cuando la curiosidad científica se transforma en un videotutorial para aprender enseñando: Conocimiento del contenido, elaboración de las explicaciones y complejidad de las preguntas. Revista Iberoamericana de Educación, 87(2), 85-101. doi: 10.35362/rie8724572 (PDF)
Martínez, E., & Duran, D. (2021). Efectos de la tutoría entre iguales como estrategia de educación inclusiva en el alumnado de Educación Infantil y Primaria con Trastorno del Espectro Autista de educación infantil y primaria. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 15(2), 227-246. (PDF)
Duran D., & Vázquez A. (2021). Implementing peer tutoring for the development of empathy in nursing education. Nursing Research and Education, 39(2), e07. doi: 10.17533/udea.iee.v39n2e07 (PDF)
Duran, D., Flores, M., Ribas, T., & Ribosa, J. (2020). Student teachers’ perceptions and evidence of peer learning through co-teaching: Improving attitudes and willingness towards co-teaching. European Journal of Psychology of Education, 36(2), 495-510. doi: 10.1007/s10212-020-00479-0 (PDF)
Duran, D., Ribosa, J., & Sánchez, G. (2020). Peer tutoring for improvement in rhythm reading fluency and comprehension. International Journal of Music Education, 38(2) 299-312. doi: 10.1177/0255761419898313 (PDF)
Duran, D., Corcelles, M., Flores, M., & Miquel, E. (2020). Changes in attitudes and willingness to use co-teaching through pre-service teacher training experiences. Professional Development in Education, 46(5), 770-779. doi: 10.1080/19415257.2019.1634631
Valdebenito, V., & Duran, D. (2019). Aprendizaje cooperativo como estrategia para la generación de oportunidades en el ámbito de la lectura. Opción, 90, 1435-1464. (PDF)
Duran, D., Flores, M., & Miquel, E. (2019). The teacher’s role during cooperative learning: Should I leave the classroom when students are independently working in teams? Journal of Classroom Interaction, 54(2), 25-40. (PDF)
Duran, D., & Miquel, E. (2019). Preparing teachers for collaborative classrooms. In Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford University Press. doi: 10.1093/acrefore/9780190264093.013.78 (PDF)
Duran, D., Flores, M., Mas, O., & Sanahuja J. M. (2019, in press). Docencia compartida en la formación inicial del profesorado: Potencialidades y dificultades según los estudiantes y los profesores. REIRE: Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 12(2), 1-11. (PDF)
Villagra-Bravo, C., & Valdebenito, V. (2019). Tutoría entre iguales como estrategia para la formación del profesorado. Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación, 12(24), 161-176. doi: 10.11144/Javeriana.m12-24.tief (PDF)
Duran, D. (2018). Evidencias sobre la efectividad del aprendizaje cooperativo: Síntesis de metaanálisis y relación con educación inclusiva. In J. C. Torrego, L. Rayón, Y. Muñoz & P. Gómez (Eds.), Inclusión y mejora educativa (pp. 122-130). Universidad de Alcalá. (PDF)
Duran, D., Flores, M., Oller, M., & Ramírez, M. (2019). Reading in pairs: Description and results of a peer tutoring program for English as a foreign language. Innovation in Language Learning and Teaching, 13(4), 303-317. doi: 10.1080/17501229.2018.1462370 (PDF)
Duran, D., Corcelles, M., & Flores, M. (2017). Enhancing expectations of cooperative learning use through initial teacher training. International Journal of Educational Psychology, 6(3), 278-300. (PDF)
Duran, D. (2017). Learning-by-teaching: Evidence and implications as a pedagogical mechanism. Innovations in Education and Teaching International, 54(5), 476-484. doi: 10.1080/14703297.2016.1156011 (PDF)
Mellado, M. E., Valdebenito, V., & Aravena, O. (2017). Peer tutoring to develop social skills among university students. International Journal of Pedagogies and Learning, 12(2), 147-159. (PDF)
Miquel, E., & Duran, D. (2017). Peer Learning Network: Implementing and sustaining cooperative learning by teacher collaboration. Journal of Education for Teaching, 43(3), 349-360. doi: 10.1080/02607476.2017.1319509 (PDF)
Ribosa, J., & Duran, D. (2017). Cooperación, juego y matemáticas: Análisis de la aplicación del Tridio Cooperativo con alumnado de primaria. PNA, 11(3), 205-231. (PDF)
Valdebenito, V., & Duran, D. (2017). Cambio conceptual sobre la colaboración entre el profesorado y cooperación entre estudiantes. Cadernos de Pesquisa, 24(3), 111-124. (PDF)
Valdebenito, V., & Duran, D. (2017). Teachers expectations of peer tutoring program: Initial explicit representation. British Journal of Education, Society & Behavioural Science 20(2), 1-8. (PDF)
Flores, M., & Duran, D. (2016). Tutoría entre iguales y comprensión lectora: ¿Un tándem eficaz? Los efectos de la tutoría entre iguales sobre la comprensión lectora. Universitas Psychologica, 15(2), 339-352. (PDF)
Flores, M., & Duran, D. (2016). Influence of a Catalan peer tutoring programme on reading comprehension and self-concept as a reader. Journal of Research in Reading, 39(3), 330-346. doi: 10.1111/1467-9817.12044 (PDF)
Corcelles, M., & Castelló, M. (2015). Learning philosophical thinking through collaborative writing in secondary education. Journal of Writing Research, 7(1), 157-200 doi: 10.17239/jowr-2015.07.01.07
Duran, D. (2015). [Presentation of the monograph Aprendizaje entre iguales para la inclusión, by C. Duk (Coord.)]. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 9(2), 15-19. (PDF)
Duran, D., Flores, M., & Valdebenito, V. (2015). Tutoría entre iguales: Concepto y práctica como metodología para la educación inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 9(2), 23-40. (PDF)
Valdebenito, V., & Duran, D. (2015). The coordinating role of the teacher in a peer tutoring programme. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 191, 2300-2306. (PDF)
Valdebenito, V., & Duran, D. (2015). Formas de interacción implicadas en la promoción de estrategias de comprensión lectora a través de un programa de tutoría entre iguales. Revista Latinoamericana de Psicología, 47(2), 75-85. (PDF)
Duran, D., & Valdebenito, V. (2014). Desarrollo de la competencia lectora a través de la tutoria entre iguales como respuesta a la diversidad del alumnado. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 8(2), 141-160. (PDF)
Duran, D., & Utset, M. (2014). Reading in pairs network: A training model based on peer learning for the sustainability of educational innovation / Red Leemos en pareja: Un modelo de formación basado en el aprendizaje entre iguales para la sostenibilidad de la innovación educativa. Cultura y Educación. Culture and Education, 26(2), 377-384. (PDF)
Blanch, S., Corcelles, M., Duran, D., Dekhinet, R., & Topping, K. (2014). La escritura y corrección de textos en una tutoría entre iguales, recíproca y virtual, para la mejora en inglés y español. Revista de Educación, 363, 309-333. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2012-363-190 (PDF)
Corcelles, M., & Castelló, M. (2013). El aprendizaje de la filosofía mediante la escritura y el trabajo en equipo: Percepciones de los estudiantes de bachillerato. Revista de Investigación en Educación, 11(1), 150-169. (PDF)
Heredia, J., & Duran, D. (2013). Aprendizaje cooperativo en educación física para la inclusión de alumnado con rasgos autistas. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 6(3), 25-40. (PDF)
Flores, M., & Duran, D. (2013). Effects of peer tutoring on reading self-concept. International Journal of Educational Psychology, 2(3), 297-324. doi: 10.4471/ijep.2013.29 (PDF)
Valdebenito, V., & Duran, D. (2013). La tutoría entre iguales como un potente recurso de aprendizaje entre alumnos: Efectos, fluidez y comprensión lectora. Perspectiva Educacional, 52(2), 154-176. doi: 10.4151/07189729-Vol.52-Iss.1-Art.141 (PDF)
Duran, D., & Flores, M. (2013). Influencia de la tutoría entre iguales en el desarrollo de la comprensión y el autoconcepto lector. Investigación en la Escuela, 81, 67-78. (PDF)
Topping, K. J., Dehkinet, R., Blanch, S., Corcelles, M., & Duran, D. (2013). Paradoxical effects of feedback in international online reciprocal peer tutoring. Computers & Education, 61, 225-231. (PDF)
Blanch, S., Duran, D., Valdebenito, V., & Flores, M. (2013). The effects and characteristics of family involvement on a peer tutoring programme to improve the reading comprehension competence. European Journal of Psychology of Education, 28(1), 101-119. doi: 10.1007/s10212-012-0104-y (PDF)
Moliner, L., Moliner, O., & Sales, A. (2012). Porque solos no aprendemos mucho: Una experiencia de tutoría entre iguales recíproca en educación primaria. Revista de Investigación Educativa, 30(2), 459-474. (PDF)
Seguí, G., & Duran, D. (2011). Efectos del aprendizaje cooperativo en el nivel atencional de una alumna con un trastorno del espectro autista. Revista de Educación Inclusiva, 4(3), 9-19. (PDF)
Moliner, L., Flores, M., & Duran, D. (2011). Efectos sobre la mejora de las competencias lingüísticas y la autoimagen lectora a través de un programa de tutoría entre iguales. Revista de Investigación en Educación, 9(2), 209-222. (PDF)
Duran, D. (2010). Cooperative interactions in peer tutoring: Patterns and sequences in paired writing. Middle Grades Research Journal, 5(1), 47-60. (PDF)
Vidal, J., Duran, D., & Vilar, M. (2010). Aprendizaje musical con métodos de aprendizaje cooperativo. Cultura y Educación, 22(2), 363-378. (PDF)
Duran, D., Blanch. S., Thurston. A., & Topping, K. (2010). Tutoría entre iguales recíproca y virtual para la mejora de habilidades lingüísticas en español e inglés. Infancia y Aprendizaje, 33(2), 209-222. (PDF)
Thurston. A., Duran, D., Cunningham, E., Blanch, S., & Topping, K. (2009). International on-line reciprocal peer tutoring to promote modern language development in primary schools. Computers & Education, 53, 462-472. doi: 10.1016/j.compedu.2009.03.005 (PDF)
Duran, D., & Monereo, C. (2008). The impact of peer tutoring on the improvement of linguistic competence, self-concept as a writer and pedagogical satisfaction. School Psychology International, 29(4), 481-499. (PDF)
Duran, D., & Blanch, S. (2007). Read on: Un programa de mejora de la lectura a través de la tutoria entre iguales y el apoyo familiar. Cultura y Educación, 19(1), 31-46. (PDF)
Duran, D., & Monereo, C. (2005). Styles and sequences of cooperative interaction in fixed and reciprocal peer tutoring. Learning and Instruction, 15, 179-199. (PDF)
Ibáñez, V., & Gómez, I. (2005). La interacción y la regulación de los procesos de enseñanza-aprendizaje en la clase de ciencias: Análisis de una experiencia. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 23(1), 97-110. (PDF)
Ibáñez, V., & Gómez, I. (2004). ¿Qué pasa cuando cooperamos?: Hablan los alumnos. Investigación en la Escuela, 54, 69-79. (PDF)