La competència lectora és el tercer fonament conceptual del programa.
Com ja sabem, la competència lectora comprèn un conjunt de coneixements, habilitats i estratègies que es construeixen al llarg de la vida en diferents contextos i comunitats en les que l’individu intervé i participa i en la que el lector pren un paper protagonista reflexionant i interpretant el significat del text. Segons apunta l’OECD (2009) es pot definir com la capacitat de comprendre i utilitzar textos escrits i de reflexionar i implicar-s’hi personalment amb la finalitat d’assolir els objectius propis, desenvolupar el coneixement i el potencial personal i participar en la societat.
El programa Llegim en parella intenta crear situacions de comprensió lectora autèntiques, a l’estil de PISA, presentant textos reals. Aquests textos són seleccionats amb tres criteris: varietat de formats, complexitat adequada a l’edat i continguts potencialment interessants amb unitat de significat. Es presenten en Fulls d’activitat estructurats en tres apartats: el previ, abans de llegir, en el que es formulen preguntes que ajudin a explorar les característiques del text; a fer hipòtesis o prediccions del contingut i a activar els coneixements previs. El de lectura pròpiament dit, durant el qual es realitzen diverses lectures i en el que tutor i tutorat seguiran el mètode de lectura en parella PPP (pausa, pista, ponderació). I, en darrer lloc, l’apartat de comprensió, després de llegir es plantegen preguntes o activitats de comprensió lectora amb formats variats i que inclouen tant activitats de comprensió literal com d’altres que estimulen la interpretació i la reflexió.