19/06/2022 Estem d’enhorabona. Dos membres del GREDICS, en Jordi Castellví i la Maria Ballbé, han guanyat el Premi extraordinari per la seva tesi doctoral. Seguim treballant per la didàctica de les ciències socials!! Enhorabona!!
|
09/06/2022 El passat 08/06/2022 vam tenir el plaer de participar en una Jornada d’Intercanvi amb col·legues de diferents universitats i grups de recerca d’Argentina i Mèxic. Més de trenta docents de didàctica de les ciències socials intercanviant problemes de recerca, interessos i projectes. Va ser una tarda intensa: idees, propostes, reptes, limitacions, obstables… però sobretot ganes de compartir i de treballar conjuntament. Gràcies Miguel Ángel Jara per l’organització.
|
03/06/2022 La nostra companya Mariona Massip va participar en una trobada educativa per presentar alguns dels resultats de la seva recerca i donar a conèixer la feina que fem al GREDICS. |
02/06/2022 La delegació del Ministeri d’Educació del govern de Sèrbia va visitar-nos el 02/06/2022. Van visitar la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB i vam tenir una sessió de treball conjunta. Realitats molt diferents, històries molts diferents, però un objectiu en comú: fomentar la cultura democràtica en la formació de docents i en els centres educatius. Gràcies al projecte DICSO que vam desenvolupar el 2020-2021 hem pogut aprofundir-hi i aprendre’n més. |
01/06/2022 El 01/06/2022 una delegació del Ministeri d’Educació del govern de Sèrbia va visitar l’IE Els Pinetons per conèixer un exemple de centre educaciu de Catalunya que treballa les Competències de Cultural Democràtica. Va ser una tarda d’intercanvi molt interessant. Gràcies IE per acceptar fer d’amfitriones en nom del grup GREDICS.
|
31/05/2022 El proper 15 de juny de 2022 organitzem el Seminari Internacional de Recerca en Didàctia de les Ciències Socialls sobre “Patrimoni controvertit i educació per a la ciutadania global”, a càrrec de la dra. Marta Estellés i el dr. José María Cuenca. Cal inscripció prèvia. |
24/05/2022 El proper 20 de juny 2022, n’Antoni Santisteban participarà en el XX Fórum Em Ilcae sobre “Tornando visiveis os invisiveis” que es farà a Brasil (PUC-SP). La seva intervenció es centrarà en “Pessoas invisiveis ou invisibilizadas? Uma revisao da educaçao em cultura democrática”. Hi haurà retransmisió virtual pel canal DTI Ao Vivo, youtube. Cal inscripció prèvia:
|
19/05/2022 Ahir, 18/05, sis escoles que participen al projecte CROMA de la FAS-UAB van participar als tallers que vam preparar GREDICS i van compartir amb nosaltres els seus espectaculars vídeos sobre el que havíen après de perspectiva de gènere. Tenim molta esperança en el futur si està a les seves mans! Gràcies nens i nenes de 5è i 6è.
|
19/05/2022 A la 57a Escola d’Estiu de l’Associació de mestresRosaSensat, GREDICS us convidem a participar el cap de setmana de l’1 al 3 de juliol al taller: Treball globalitzat entorn als problemes socials rellevants i la humanització dels sabers. Si us interessa, apunteu-vos-hi aquí: https://www.rosasensat.org/producte/treball-globalitzat-entorn-als-problemes-socials/ |
19/05/2022 Ahir, el nostre col·lega Amurabi Oliveira va impartir una classe la MURE sobre “la crisi de la democràcia i l’ensenyament de les ciències socials”. Un plaer compartir la sessió. |
19/05/2022 El passat 11/05 la nostra companya Mariona Massip va fer la conferència “Humanizing futures. Humanizing paradigms in education and the projection of social alternatives” |
03/04/2022 El passat 01/04/2022 la Mariona Massip Sabater va defensar la seva tesi doctoral “La Humanització de la Història Escolar. Conceptualització, limitacions i possibilitats per al professorat”. Va ser un moment de discussió acadèmica molt interessant. Enhorabona!!!!!! Felicitaaaaats!!!! |
02/04/2022 El proper dilluns, el nostre company Jordi Castellví presentarà la recerca que estem desenvolupant a GREDICS juntament amb moltes universitats d’Espanya, Portugal i Anglaterra. Gràcies per difondre la recerca en DCS! Si en voleu saber més, podeu consultar el web: https://grupsderecerca.uab.cat/gredics/node/213 |
01/04/2022 Per fi!!!! Pandèmia i ciberatac ho han posat difícil! Ens plau informar-vos que ja tenim al Dipòsit Digital de Documents (DDD) de la UAB “El futur comença ara mateix. L’ensenyament de les ciències socials per interpretar el món i actuar socialment” Enllaç permanent: https://ddd.uab.cat/record/257493 El llibre que teniu a les mans sorgeix de les comunicacions i ponències presentades a les XVI Jornades Internacionals de Didàctica de les Ciències Socials, celebrades el febrer de 2019 a la Universitat Autònoma de Barcelona.
|
29/03/2022 GREDICS participa en el grup de treball de la FAS per dissenyar el pla estratègic d’aquests propers 5 anys. Gràcies Laura per representar-nos tan bé. |
25/03/2022 Si, si, Montserrat! Para despedir a Arasy González que ha hecho una pasantía con nosotros, decidimos llevarla a Montserrat. Muchas gracias por compartir reflexiones y experiencias. Hemos aprendido mucho, Arasy! |
18/03/2022 Retomamos las reuniones de ReDoCS para seguir reflexionando a partir de las tesis que estamos desarrollando en GREDICS. |
Tornem després del ciberatac!!!!!
06/10/2021 Dijous/Jueves/Thursday 21 octubre, 4:00 -5:00 p.m. (UTC/GMT +1h) Ponència / Ponencia / presentation Dr. Angelos Vallianatos
|
05/10/2021 Divendres / Viernes / Friday, 22 octubre / october Ponència / Ponencia / Conference Dra. Melinda Dooly (Universitat Autònoma de Barcelona)
|
03/10/2021 Divendres / Viernes / Friday, 22 octubre / october Ponència / Ponencia / Conference Dr. Roberto García Morís (Universidade A Coruña)
|
02/10/2021 El passat dijous 30 de setembre 2021, Alexis Sanhueza Rodríguez va defensar la recerca “La invisibilidad social del pueblo mapuche en la enseñanza y el aprendizaje de la Historia y de las Ciencias Sociales en Chile y en Argentina. Un análisis desde la Teoría Fundamentada”, dirigida per Joan Pagès Blanch, Neus González-Monfort i Gustavo González Valencia |
30/09/2021 Dijous/Jueves/Thursday 21 octubre, 10:35 -11:35 a.m. (UTC/GMT +1h) Ponència inaugural / Ponencia inaugural / Inaugural presentation Dra. Karen Pashby
|
27/09/2021
|
11/09/2021 El divendres 10/09/2021 es va defensar la tesi
|
26/07/2021 Congrés Internacional / XVIII Jornades Internacionals de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials (virtual)
Les línies d’aquest Congrés són les següents: 1. Investigació i innovació en educació per a la cultura democràtica. 2. Educació per a la ciutadania global, diversitat i gènere. 3. Literacitat crítica digital i contrarelats de l’odi. 4. Educació per al futur i acció social. El Congrés comptarà amb traducció simultània castellà-anglès/anglès- castellà Dates d’inscripció El període d’inscripció s’iniciarà el 15 de juliol de 2021 i finalitzarà a 30 de setembre de 2021 (places limitades). Trobareu el formulari d’inscripció a: https://forms.office.com/r/FZNUwzzJZU Presentació de comunicacions Els participants en les Jornades podran presentar comunicacions de qualsevol nivell educatiu (infantil, primària, secundària i ensenyament universitari), escrits en català, castellà, francès, portuguès o anglès. Caldrà enviar un resum de 1000 paraules màxim (espais inclosos), a partir del 15 de juliol i abans del 14 de setembre de 2021 a l’adreça: pr.disco@uab.cat Informació actualitzada a: https://jornades.uab.cat/dcs/ |
25/07/2021 Nova publicació amb participació de membres de GREDICS. Bellaterra Journal of Teaching and Learning Language & Literature. Vol. 14 No 2 (2021): Llegir el món per escriure el futur: educació crítica per enfrontar els problemes contemporanis “La didàctica de les ciències socials i la didàctica de la llengua i la literatura estan unides per un fort vincle que es remunta a l’origen d’ambdues àrees. El desenvolupament del pensament crític i de la literacitat crítica ha estat -i segueix sent- un dels elements centrals de les seves línies de recerca. Aquestes sempre han tingut en l’horitzó la formació d’una ciutadania global, reflexiva i crítica, capaç de desmantellar els relats de l’odi presents en els mitjans i en les xarxes socials, llegint més enllà de les línies i de les fonts d’informació, i analitzant textos, imatges, vídeos, i altres productes culturals per tal d’ identificar ideologies i poder comprendre i enfrontar els problemes socials passats i presents, i projectar-se cap al futur”. Amb articles de: Amurabi Oliveira, Jordi Castellví Mata, Breogán Tosar Bacarizo, Antoni Santisteban Fernández, Maria Ballbé Martínez, Gustavo González Valencia, Delfín Ortega Sánchez, Mariona Massip Sabater, Carmen Rosa García-Ruiz, y Neus González-Monfort. Entrevista als professors E. Wayne Ross i Xosé Manuel Souto, experts en estudis socials crítics, per Jordi Castellví Mata. |
13/07/2021 ¿Cómo educar en la era de la posverdad? Pensamiento crítico y valores en el aula de ciencias Us compartim el programa del curs ¿Cómo educar en la era de la posverdad? Pensamiento crítico y valores en el aula de ciencias”, que es realitzarà de manera virtual entre el 26 i el 28 de juliol. Des de GREDICS hi participem amb l’activitat Pensamiento crítico y enseñanza en el ámbito social y humanístico: formar el pensamiento crítico para la acción social (Jordi Castellví i Mariona Massip) https://www.uimp.es/agenda-link.html?id_actividad=64ZF&anyaca=2021-22 |
02/07/2021 Aquest 21 i 22 de juny s’ha realitzat el seminari de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials: Perspectives i Possibilitats |
02/07/2021 Compartim la informació de l’Especialitat de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials, dins del Màster de Recerca en Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona. La pre-inscripció està oberta en aquest moment. Aquesta especialitat del Màster també pot permetre continuar si es vol els Estudis de Doctorat de la UAB amb la tesi doctoral. Al Màster poden accedir diplomats, llicenciats i graduats dels diversos àmbits de les ciències socials. Línies de recerca actuals: **Reenvieu-lo a qui penseu que li pot interessar, si ho considereu oportú. |
10/05/2021 IV ELPED Encontro de Licenciaturas e Pesquisa em Educação Mesas simultàneas de debate: Investigación en la Enseñanza de Humanidades |
21/04/2021 NOVEDAD BIBLIOGRÁFICA “La enseñanza de la historia en Brasil y España: un homenaje a Joan Pagès Blanch. Antoni Santisteban Fernández; Carlos Augusto Lima Ferreira (Org.) Con este libro homenaje, nosotros, un grupo de investigadores brasileños y españoles, enfrentamos el mayor de todos los desafíos que se nos presentaron. El desafío de construir un libro que dé cuenta de lo que el profesor Joan Pagès Blanch representó para todos nosotros. Hablar de compañeros nunca es fácil y, cuando se trata de ellos, se convierte en una tarea casi imposible. Entonces, para evitar un camino más emocional, llamémoslo celebración. La tristeza y el dolor de perder a nuestro querido Joan queda abolida por el honor de haber tenido la oportunidad de conocerlo, de haber tenido el placer de disfrutar de su vida juntos. La palabra que mejor define nuestro sentimiento hoy es GRATITUD. Gracias por enseñarnos a ser mejores personas, mejores colegas. Gracias por animarnos a luchar por un mundo y una sociedad mejores. Gracias no solo por ayudarnos a seguir nuestro camino, sino también por darnos razones para seguirlo. Y, sobre todo, ¡gracias por contribuir a una Enseñanza de la Historia que lucha por la ciudadanía PLENA! Joan fue, a lo largo de su recorrido, la excelencia en forma de profesional. Es importante resaltar que su obra sigue siendo uno de los legados más importantes para el campo de la enseñanza de la historia en Europa y América Latina y brindará a muchas generaciones el significado de lo que nos enseñó, cada teoría y práctica que nos mostró no fue en vano. Número de página: 388 ISBN: 978-65-5917-132-3 DOI: 10.22350 / 9786559171323 |
21/04/2021 DEFENSA DE TESI DE YOLANDA MONCADA PASCUAL “El paper de la ficció i les distòpies en les representacions sobre l’organització social. Un estudi de casos múltiples a l’educació secundària a partir dels relats de l’alumnat”. Tesi tutoritzada per Antoni Santisteban Fernández La defensa ha estat aquest dimecres 21 d’abril de 2021 |
20/04/2021 INTERNATIONAL SEMINAR: PROMOTING DEMOCRACY THROUGH TEACHER EDUCATION POLICY AND PRACTICE 20-21 APRIL 2021
Seminar 1: Teacher Education Policy and Democratic Culture (20th April, to Barcelona 15:00h GTM+1). Seminar 2: Teacher Education Practice and Democratic Culture (21st April, to Barcelona 15:00h GTM+1). All information:
|
16/04/2021 LA FORMACIÓN DEL PENSAMIENTO CRÍTICO EN LA ERA DIGITAL Acaba de publicarse el curso-MOOC “La formación del pensamiento crítico en la era digital”, hecho por Coursera-UAB y GREDICS. Nos alegra poder compartir este proyecto de aprendizaje online. Pretendemos ayudar a desarrollar tu propio pensamiento crítico y el de tu alumnado para comprender el mundo global y digital en el que vivimos, y actuar para la justicia social. ¡¡Esperamos que el curso cumpla tus expectativas!! https://www.coursera.org/learn/formacion-pensamiento-critico |
09/04/2021 Últim número de la Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales (REIDICS), un altre merescut homenatge per en Joan Pagès. Gràcies! Núm. 8 (2021): Didáctica de la Historia. Homenaje a Joan Pagès https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/reidics/issue/view/277 |
07/04/2021 Les tardes dels dies 6 i 7 d’abril hem estat reflexionant sobre les competències de cultura democràtica en formació de docents a la UAB. Un treball de discussió intens dins el projecte “Embedding a Democratic Culture Dimension in Teacher Education Programmes (EDCD-TEP)”.
Gràcies Carmen Rosa i Elisa per les vostres aportacions, així com a tots i cadascún dels assistents i participants. |
12/03/2021 DEFENSA DE TESI DE JULIA TOSELLO “Educació Històrica en un món global. Un estudi des de dos llocs del món (Neuquén i Barcelona)” Tesi tutoritzada per Miguel Ángel Jara i Antoni Santisteban Fernández La defensa ha estat aquest divendres 12 de març de 2021 |
11/03/2021 DEFENSA DE TESI DE MERCÈ ANDREU ROSÉS “Explica’m un relat i et diré què penses. La formació del pensament crític de l’alumnat de quart d’ESO” Tesi tutoritzada per Antoni Santisteban Fernández La defensa ha estat aquest dijous 11 de març de 2021 |
11/03/2021 Ja ha sortit el darrer número de la revista “Enseñanza de las Ciencias Sociales. Revista de Investigación”. Núm. 19 (2020) ¿POR QUÉ ENSEÑAMOS CIENCIAS SOCIALES, GEOGRAFÍA E HISTORIA?
|
08/02/2021 DEFENSA DE TESI DE HELENA RAUSELL GUILLOT “Género y formación de profesorado. Un estudio de caso en el Máster de Profesorado de Educación Secundaria de la Universidad de Valencia” Tesi tutoritzada per Antoni Santisteban Fernández i Rafael Valls Montes La defensa ha estat aquest divendres 8 de febrer de 2021 |
01/02/2021 DEFENSA DE TESI DE SANDRA MUZZI “El lloc de les dones a l’ensenyament de la història a Itàlia. Estudi de cas múltiple. Una recerca sobre el problema de la formació del professorat” Tesi tutoritzada per Antoni Santisteban Fernández La defensa ha estat aquest dilluns 1 de febrer de 2021 |
29/01/2021 DEFENSA DE TESI DE DANIELA CARTES PINTO “Las representaciones de la enseñanza y aprendizaje de la periodización en contextos de diversidad étnica: la cosmovisión Mapuche. Estudio de casos de escuelas de la región de la Araucanía, Chile” Tesi tutoritzada per Joan Llusá Serra i Antoni Santisteban Fernández La defensa ha estat divendres 22 de gener de 2021 |
22/01/2021 DEFENSA DE TESI DE PATRICIA GÓMEZ SALDIVIA “Formar al profesorado en educación para la ciudadanía a partir de problemas sociales relevantes. Un estudio de caso con el profesorado en formación inicial de Ciencias Sociales sobre la libertad de expresión”. Tesi tutoritzada per Sixtina Pinochet Pinochet i Antoni Santisteban La defensa ha estat divendres 22 de gener de 2021 |
21/01/2021 DEFENSA DE TESI: CAROLINA ALEJANDRA CHÁVEZ PREISLER “Formación del pensamiento histórico en Estudiantes de Formación Inicial Docente. Un estudio de casos en universidades chilenas” Tesi tutoritzada per Antoni Santisteban i Liliana Bravo La defensa ha estat divendres 21 de gener de 2021 |
16/11/2020
REIDICS 8 Monográfico y Miscelanea (marzo 2021) Didáctica de la Historia. Homenaje a Joan Pagès. Fecha final de llamada: 30.12.2020 Más información: |
16/11/2020 I° Jornada de la Asociación Chilena de Enseñanza de las Ciencias Sociales. Conferencia, Neus González Monfort, viernes 20 de noviembre de 2020, 12h (Chile)
|
15/11/2020 Conferencia impartida per Antoni Santisteban: “Estudios sociales y formación ciudadana en tiempos de incertidumbre”, martes 17 de noviembre de 2020. Jornadas internacionales de investigación en didáctica y formación inicial docente (JIIDFID 2020) que organiza la Universidad Católica del Maule.
|
13/11/2020 Estades de recerca internacionals, 2020 Tot i les dificultats que la Covid19 està posant per a qualsevol activitat, aquest any 2020 està sent molt intens en quant a estades de recerca amb GREDICS. Volem agrair la confiança les persones que trien el nostre grup i la UAB per seguir aprenent i compartint recerca, innovació i docència.
|
Amurabi Oliveira. Universidad Federal de Santa Catarina |
Monica Martins da Silva. Universidad Federal de Santa Catarina |
Noelia Pérez-Rodríguez. Universidad de Sevilla |
Arasy González Milea. Universidad de Málaga | ||||||||||||
Amurabi Oliveira. Universidad Federal de Santa Catarina | ||||||||||||||||
Monica Martins da Silva. Universidad Federal de Santa Catarina | ||||||||||||||||
Noelia Pérez-Rodríguez. Universidad de Sevilla | ||||||||||||||||
Arasy González Milea. Universidad de Málaga |
12/11/2020 Aquests dies s’està celebrant la Graz Conference 2020 sobre Consciència Històrica, Pensament Històric i Cultura Històrica amb perspectiva intercultural i per fer front als reptes del món actual. Des de GREDICS hi participem amb la comunicació “Historical Culture Countering Hate Speeches” per compartir algunes reflexions sorgides del projecte “Enseñar y aprender a interpretar problemas y conflictos contemporáneos ¿Qué aportan las ciencias sociales a la formación de una ciudadanía global crítica? (EDU2016-80145P)”. És telemàtica i no podem gaudir de les converses i intercanvis més informals, però està essent molt enriquidor i és una molt bona ocasió per fer xarxa i aprendre de les recerques i perspectives de la didàctica de les ciències socials d’arreu del món.
|
02·10·2020 Iniciem un nou projecte
Proponemos una investigación centrada en la Educación para el Futuro y la esperanza en la democracia, repensando de nuevo la enseñanza de las ciencias sociales en tiempos de cambio. Una investigación dirigida a la educación primaria, al alumnado y al profesorado, y a estudiantes universitarios en formación inicial del Grado de Educación Primaria. Teniendo en cuenta que la etapa de educación primaria ha sido objeto de muy pocas investigaciones en el área de los estudios sociales y en las líneas de formación ciudadana que se pretenden indagar. Esta investigación tiene 4 ejes de trabajo interrelacionados: 1) imaginar, 2) interpretar, 3) valorar y 4) actuar. a) Imaginar. La Prospectiva sobre el futuro desde el conocimiento del pasado y desde parámetros de sostenibilidad y justicia social. b) Interpretar. La Literacidad Crítica Digital para interpretar de manera crítica las informaciones de los medios digitales y construir contrarelatos. c) Valorar. La Educación para una Ciudadanía Global, con especial atención a la diversidad cultural y a la perspectiva de género. d) Actuar. El desarrollo de la Esperanza en la Democracia y el aprendizaje de la participación ante problemas sociales relevantes. |
02·10·2020 Iniciem un nou projecte DISCO – Embedding a Democratic Culture Dimension in Teacher Education Programmes (EDCD-TEP)
L’objectiu d’aquest projecte és dissenyar un marc per incorporar les Competències per a la Cultura Democràtica als Programes d’Educació Primària del Professorat als països socis (Espanya, Portugal i el Regne Unit) i a tota Europa. |
01·10·2020 Matrícula abierta de la Especialidad de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales dentro del Master de Investigación en Educación (MURE) Toda la información en el siguiente enlace: goo.gl/xLMCrB |
10·08·2020 Ya ha salido el último número de la Revista Espaço do Currículo
El monográfico, coorrdinado por Amurabi Oliveira (Universidad de Santa Catarina) y Antoni Santisteban (UAB/GREDICS), aborda la importancia del currículo en Europa y América Latina para la enseñanza de las Ciencias Sociales. En el mónográfico encontramos artículos publicados por miembros de GREDICS y de la UAB: A EDUCAÇÃO PARA A CIDADANIA DEMOCRÁTICA NA EUROPA. Mariona Massip Sabater y Antoni Santisteban. EDUCAÇÃO PARA A CIDADANIA EM PORTUGAL. Alfredo Dias y Maria João Hortas. |
05·08·2020 Nuevas publicaciones Ya han salido las siguentes publicaciones en abierto para su consulta: Pre-Service Teachers’ Critical Digital Literacy Skills and Attitudes to Address Social Problems. Artículo escrito por Jordi Castellví (UAB/GREDICS), María-Consuelo Díez-Bedmar (UJA) y Antoni Santisteban (UAB/GREDICS) para el monográfico The End-Purpose of Teaching Social Sciences and the Curricular Inclusion of Social Problems de la revista Social Sciences. The Educational Implications of Populism, Emotions and Digital Hate Speech: A Dialogue with Scholars from Canada, Chile, Spain, the UK, and the US. Artículo escrito por Marta Estellés (UC) y Jordi Castellví (UAB/GREDICS) para el monográfico Influence of Emotions and Feelings in the Construction of Digital Hate Speech: Theoretical and Methodological Principles for Building Inclusive Counter-Narratives de la revista Sustainability. |
10·06·2020 Webinar Internacional en DCS
10 y 11 de Junio de 2020. Webinar Internacional en DCS. Contribuciones a la construcción de la DCS: formación, investigación e innovación. 10 de Junio Amurabi Pereira de Oliveira Universidade Federal de Santa Catarina. La sociología dentro de la Didáctica de las Ciencias Sociales: pasado, presente y futuro. Mónica Martins Da Silva Universidade Federal de Santa Catarina. La Didáctica de las Ciencias Sociales en la formación del profesorado en Brasil: contexto universitario y social. 11 de Junio Mercè Andreu i Rosés Institut Camí de Mar i Universitat Autònoma de Barcelona. Investigación e innovación en la Didáctica de las Ciencias Sociales. Gustavo A. González Valencia Universitat Autònoma de Barcelona. La publicación científica en la Didáctica de las Ciencias Sociales. |
03·06·2020 Joan Pagès, DEP
Pels qui coneixeu i estimeu en Joan Pagès, que sou moltes i molts, i de moltes parts del món, us informem que ens ha deixat aquesta nit. El seu cor ha parat de bategar. Sabem que el seu llegat és gran i estem segures i segurs que ell voldria que seguís multiplicant-se amb el nostre treball. Descansi en pau. Una forta abraçada a totes i a tots. |
31·05·2020 Nova Red chilena de Investigación y Enseñanza de las Ciencias Sociales (REDIECS)
La Red chilena de Investigación y Enseñanza de las Ciencias Sociales (REDIECS) es constitueix com a comunitat que integra docents, estudiants i investigadors i investigadores de el camp de la didàctica de les ciències socials. L’interès principal és generar espais que permetin potenciar el vincle entre la pràctica pedagògica i la recerca, per tal de millorar els processos d’ensenyament i aprenentatge de les ciències socials i contribuir a una educació social democràtica i crítica. Per saber-ne més consulta els seus comptes a les xarxes socials: FACEBOOK: https://www.facebook.com/REDIECS/ |
18·05·2020 Ja està disponible el nº 99 de la revista Íber: Interpretar problemas y conflictos contemporáneos.
Es tracta d’un monogràfic coordinat per la M. pilar García Rivero i Neus González-Monfort (GREDICS). En el monogràfic abordem temes d’especial rellevància que permeten afrontar els reptes de l’educació en aquests temps:
Podeu descarregar el número en el catàleg de revistes digitals de la biblioteca de la UAB. |
18·05·2020 Ja ha estat publicat l’article ‘Critical digital literacy of future teachers in the Twitter Age’ a la revista Culture & Education. L’article ha estat elaborat per l’Antoni Santisteban, la Consuelo Díez i el Jordi Castellví, membres i col·laboradors de GREDICS.
Las trasformaciones producidas por la proliferación de las redes sociales en la era digital tienen un gran impacto en el ámbito educativo. Los programas de formación docente se enfrentan al reto que supone preparar a los futuros maestros y maestras para interpretar los medios digitales de forma crítica. Del éxito de esta formación depende la consecución de una ciudadanía informada y reflexiva. Esto nos lleva a la pregunta: ¿son los futuros maestros y maestras pensadores críticos? Esta investigación indaga en las capacidades del alumnado de tercer y cuarto curso del grado de educación primaria de cinco universidades españolas (n = 322) para construir discursos críticos. Este estudio examina sus capacidades para analizar y discutir información de las redes sociales sobre temas controvertidos entorno a la violencia de género, el machismo, el colectivo LGTBIQ, la homofobia, la intolerancia o las actitudes no democráticas. Los resultados evidencian la dificultad del futuro profesorado para elaborar discursos críticos a partir de información en la red sobre temas controvertidos. Son una minoría aquellos que dudan, contrastan, analizan y argumentan de manera crítica.
L’article es pot trobar en el numero 32(2) de la revista Culture & Education. |
18·05·2020 Ha sortit publicat l’article ‘Global Citizenship and Analysis of Social Facts: Results of a Study with Pre-Service Teachers’ a la revista Social Sciences. L’article ha estat elaborat pel Gustavo. A. González-Valencia, la Maria Ballbé i el Delfín Ortega, membres i col·laboradors de GREDICS. This article outlines how the dimensions of global citizenship education (GCE) are reflected in future secondary school teachers’ analysis of news items. The question that guided the research was: When analysing a news item with global implications, do teachers in training use the dimensions of the critical global citizenship education model and which critical literacy achieve? The study used a mixed methodology. Content analysis was used to analyse the information, specifically the use of codes through descriptive and inferential statistics. The findings show that the majority of future secondary school teachers tend to take a socially committed perspective, while they take a critical stance or mobilise for social justice action to a lesser extent. L’article es pot trobar en el numero 9(5) de la revista Social Sciences. |
04·05·2020 Ja ha sortit publicat el Decàleg de criteris de justícia global per a la valoració i l’elaboració de materials curriculars de ciències socials El decàleg ha estat elabroat per GREDICS, l’Escola de Cultura de Pau i GRICSO. Amb el suport de L’Ajuntament de Barcelona. Aquesta publicació defineix deu perspectives bàsiques per al disseny i anàlisi de materials curriculars. Per cadascuna d’aquestes deu perspectives es defineixen criteris bàsics amb l’objectiu de promoure, de forma més transversal i consistent, els valors, continguts i metodologies de l’educació per a la justícia global, amb els Drets humans com a horitzó permanent. S’adreça tant a les persones que creen materials curriculars com a aquelles que els utilitzen. La voluntat és que, d’una banda, serveixi d’orientació a les persones que dissenyen materials i seqüències didàctiques, per tal que incorporin els criteris de justícia global de forma més transversal i significativa als materials curriculars. D’altra banda, pretén aportar pistes per tal que qui utilitza aquests materials curriculars els pugui avaluar críticament i prengui decisions sobre el seu ús. |
04·04·2020 Aquests dies de confinament, des de la Unitat de Didàctica de les Ciències Socials us volem transmetre el nostre escalf i que #totaniràbé
|
17·03·2020 Ja és aquí el llibre… Quin professorat, quina ciutadania, quin futur? Els reptes de l’ensenyament de les ciències socials, la geografia i la història
El podeu descarregar-lo fent click a la imatge. Quins són els reptes de l’ensenyament de les ciències socials i de l’educació per a la ciutadania? Per contestar aquesta pregunta hauríem de pensar quina ciutadania volem educar, quin professorat volem formar i quin futur volem construir. En un món global on les tecnologies de la informació, de la comunicació i dels intercanvis són cada dia més avançades, els problemes socials relacionats amb la pobresa, la manca de democràcia, la desigualtat, les injustícies o els conflictes bèl·lics semblen augmentar. En aquest context, l’ensenyament de les ciències socials ha de ser un instrument de reflexió sobre la justícia social i per a l’acció social, una crida a la consciència histèrica com a consciencia crítica de la ciutadania, una aportació essencial per a la millora de la salut democràtica. En aquest llibre hi trobareu experiències educatives d’educació primària, secundària i universitària. També hi trobareu recerques realitzades en totes les etapes educatives, que ens ajuden a pensar la innovació en l’ensenyament de les ciències socials, de la geografia i de la historia, per formar una ciutadania democràtica crítica, competent per interpretar els problemes i els conflictes socials, responsable i compromesa amb el canvi social. |
04·03·2020 Ja podeu accedir als vídeos de les ponències de les XVII Jornades Les Jornades Internacionals de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials són una activitat organitzada per GREDICS (Grup de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials), nascut l’any 2007. Tal com les coneixem, són un punt de trobada entre la teoría i la pràctica, d’interrelació entre el professorat de les diferents etapes educatives: infantil, primària, secundària, batxillerat i universitat. Les Jornades esdevenen un espai per compartir les diferents experiències, sensacions, inquietuds i reflexion entorn l’educació i, més concretament, l’ensenyament i aprenentatge de les ciències socials.
|
25·02·2020 Arriba l’exposició: Visca la revolució!
Del 24 de febrer al 6 de març gaudirem de l’exposició de llibres Visca la revolució de Clijcat Faristol a la biblioteca d’humanitats. Esperem que tot l’alumnat la facultat la visiti i l’aprofiti per pensar propostes didàctiques per pensar criticamen. Gràcies a la Roser Canals que ho ha organitzat.
|
14·02·2020 Aquesta setmana ens ha visitat la professora Elspeth Grant, d’Austràlia. L’Elspeth és professora d’història a secundària i està fent un viatge per diferents països (Tailàndia, Espanya, Regne Unit, i Estats Units) per conèixer com s’ensenya història a la secundària, i com es treballa la història nacional amb la història regional. L’Elspeth ens explica que una de les seves preocupacions és la manca d’esperit crític a Austràlia quan s’ensenya història. Els mites i la història bèl·lica son la tònica general, a més, la història de la seva zona (l’estat de Sud d’Austràlia) i la història dels aborígens, habitualment no és present en el currículum. L’Elspeth ens confessa que es quedaria més temps amb nosaltres perquè ha tret molt profit de la seva estada a la nostra universitat, a nosaltres també ens ha permès conèixer una altra realitat, pel que fa als aspectes de l’ensenyament i l’aprenentatge de la història, d’un país que ens queda molt llunyà. Esperem poder seguir col·laborant amb l’Elspeth Grant i establir connexions amb els companys i companyes australians. La seva darrera parada serà als Estats Units, on es trobarà amb el professor Sam Wineburg, que ha estat un referent per nosaltres. Per a més informació podeu llegir la web de la professora Elspeth Grant: https://elspethgrant.weebly.com/churchillblog/barcelona
|
11·02·2020 Les XVII Jornades Internacionals de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials han estat un èxit En les Jornades de Recerca passades ens plantejàvem la importància del desenvolupament de la literacitat crítica en l’ensenyament de les ciències socials, la història i la geografia, i com aquest aprenentatge és rellevant per formar una ciutadania global compromesa. La literacitat crítica y la ciutadania global han d’estar orientades a comprendre i actuar davant de les injustícies socials com són les discriminacions, la violència de gènere, el discurs de l’odi o la reducció dels espais democràtics, entre d’altres. Per aquest motiu, pensem que l’ensenyament de les ciències socials ha de contribuir a desenvolupar la consciència social i ciutadana i promoure l’acció social. Creiem en la importància de mantenir l’esperança en la democràcia davant dels temps foscos que estem vivint en diferents llocs del món. En aquestes Jornades volem evidenciar que des de les escoles, instituts, universitats i des de la societat en general estem compromesos davant dels reptes que ens planteja el món actual, per això ens proposem pensar la democràcia i el paper de l’ensenyament de les Ciències socials per fer-los front.
|
05·02·2020 Segon dia de Seminari Internacional en Didàctica de les Ciències Socials amb la Dra. Consuelo Díez
|
04·02·2020 Seminari Internacional en Didàctica de les Ciències Socials: L’ensenyament de les ciències socials davant la incertesa democràtica amb el Dr. Daniel Schugurensky
|
31·01·2020 Us convidem a la 4a convocatòria del projecte “Connecta’t a la recerca” organitzat pel CESIRE amb l’objectiu d’afavorir la transferència de la recerca educativa a les aules.
En aquesta nova sessió, es presentarà la recerca, Com ens ajuda la llengua en l’aprenentatge de les diferents matèries curriculars? Les capacitats cognitivolingüístiques en la construcció del coneixement en què es mostrarà com la llengua acompanya i ajuda a millorar i consolidar els aprenentatges de les diverses àrees de coneixement. La presentació es farà el dimecres 19 de febrer de 2020, de 18:00 h a 20:00 h, a la seu del CESIRE a càrrec de la Roser Canals, professora de didàctica de les Ciències Socials de la UAB i inspectora del Departament d’Educació. La sessió va dirigida al professorat de primària i secundària, especilament d’àrees no lingüístiques, i professorat d’adults.
|
15·01·2020 Seminario de investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales Con el Dr. Daniel Schugurensky y la Dra. Mª Consuelo Díez.
|
Nova publicació: Handbook of Research on Citizenship and Heritage Education Editors: Emilio José Delgado-Algarra (University of Huelva, Spain) y José María Cuenca-López (University of Huelva, Spain)
El Handbook of Research on Citizenship and Heritage Education, en el que participa GREDICS és un llibre crític acadèmic que proporciona investigacions rellevants i actuals sobre ciutadania i educació patrimonial destinades a promoure la participació activa i la transformació de la societat. Els lectors arribaran a comprendre el paper del patrimoni com a font d’identitat simbòlica que facilita la comprensió del present i del passat, destacant el valor de l’ensenyament. A més, ofereix una font per al disseny de propostes didàctiques que fomentin la participació activa i la conservació crítica del patrimoni. Aquest llibre, que ofereix diversos temes com la política educativa, el disseny del currículum i la ciència política, és ideal per a educadors, acadèmics, administradors, científics polítics, tècnics, investigadors i estudiants. |
El passat dilluns el doctor Jordi Castellví va defensar la seva tesi titulada: Literacitat Crítica Digital en els Estudis Socials. Estudis de Cas en Educació Primària. |
Pilar Benejam ha estat investida Doctora Honoris Causa de la Universitat Rovira i Virgili.
La mestra i investigadora Pilar Benejam ha estat investida Doctora Honoris Causa per la Universitat Rovira i Virgili (URV) aquest divendres. Com a mestra, Benejam ha divulgat nous corrents de la geografia, i com a investigadora, s’ha centrat en l’anàlisi de la docència. És la setena dona distingida com a Honoris Causa per la universitat tarragonina. Tal com ha explicat en el seu discurs, per a Benejam els mestres haurien de tenir una formació científica perquè “el coneixement s’ha de de justificar amb raons, que són diverses i no totes tenen la mateixa verosimilitud”. Ha considerat igualment indispensable la vinculació entre teoria i pràctica perquè “per construir el coneixement professional s’han de tenir experiències que donin significat i posin a prova la teoria”. |
El doctor Albert Izquierdo va de fensar la seva tesi titulada: Contrarelats de l’odi a l’ensenyament i l’aprenentatge de les ciències socials. Una recerca interpretativa i crítica a l’Educació Secundària |
Ja podeu descarregar els dossiers de CIUTADANIA GLOBAL, (CONTRA)RELATS DE L’ODI i LITERACITAT CRÍTICA. | ||||||
Joan Callarisa defensa la seva tesi doctoral La reflexió sobre la pràctica d’ensenyament del patrimoni cultural. Estudi de cas d’una mestra d’educació primària.
La defensa tindrà lloc el divendres 8 de Novembre a les 11 del matí a la sala de juntes de la facultat d’educació (edifici G5). |
VII Jornada de presentació de les línies de recerca de GREDICS Professorat, doctorands i estudiants de màster compartint línies i metodologies de recerca. |
V jornades del Master Universitari de Recerca en Educació Natalia Riquelme i Sebastian Quintana presentant les seves recerques del TFM als estudiants d’aquest curs.
|
Publicació “Què vol dir ser una persona refugiada?” Meritxell Cortés Vicente i Neus González han publicat l’article “Què vol dir ser una persona refugiada?” a la Revista Guix, sobre una seqüència didàctica en marc de les pràctiques al grau. Trobareu la publicació en el següent enllaç: https://cat.grao.com/ca/producte/que-vol-dir-ser-una-persona- |
Terrassa: ciutat educadora i inclusiva Els professors de la Universitat Católica del Norte de Xile i GREDICS han visitat Terrassa per conèixer i analitzar la idea de ciutat educadora i inclusiva vinculada a la educació per la ciutadania.
|
Visita de professors xilens a l’EG del 12 d’octubre de 1492 Avui, a Espai globalitzat de 3r d’ESO, hem pogut gaudir de la visita d’uns professors i d’unes profesores xilenes que ens han ofert un punt de vista llatinoamericà sobre el 12 d’octubre de 1492. La seva visió ens ha permès indagar més sobre les qüestions treballades en aquest EG: Què (no) es commemora el 12 d’octubre?, El 12 d’octubre de 1492 es va descobrir Amèrica? i El 12 d’octubre de 1492 va significar l’inici d’un genocidi? Qüestions en que ens haurem de posicionar el proper dijous on realitzarem un dels productes finals d’aquest EG: el debat final. |
Seminari d’investigació Experiencies de educació ciutadana amb colegues de la Universidad Católica del Norte: Sixtina Pinochet, Siu Lay, Javier Mercado i Carlos Calderón També hem comptat amb la presència del grup GREDICS i de les doctorandes i doctorands de didáctica de les ciències socials, i estudiants del MURE. |
El proper 30 octubre 2019 els alumnes de l’Institut Bitàcola mostraran a la facultat d’educació de la UAB els productes dissenyats per a l’exposició Refugiades! dins el marc del màster de secundària de didàctica de les ciències socials.
|
XVII Jornades Internacionals de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials Construir la democràcia en temps d’incertesa el paper de l’ensenyament de les ciències socials, la geografia i la història. 6, 7 i 8 de febrer de 2020
Les Jornades Internacionals de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials són una activitat organitzada per GREDICS (Grup de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials), nascut l’any 2007. Les Jornades, tal com les coneixem, són un punt de trobada entre la teoría i la pràctica, d’interrelació entre el professorat de les diferents etapes educatives: infantil, primària, secundària, batxillerat i universitat. Les Jornades esdevenen un espai per compartir les diferents experiències, sensacions, inquietuds i reflexion entorn l’educació i, més concretament, l’ensenyament i aprenentatge de les ciències socials. |
Literacitat crítica i ensenyament de les ciències socials
|
Comunicació de GREDICS al IX simposio internacional de didáctica de las ciencias sociales en el entorno iberoamericano La Mariona Massip ha presentat la comunicació: DE 1ER A 4RT: QUÈ HA CANVIAT? ANÀLISI COMPARATIVA DE LES REPRESENTACIONS SOCIALS SOBRE EL PROTAGONISME I L’AGÈNCIA EN ELS CONTINGUTS HISTÒRICS D’UN GRUP CLASSE D’EDUCACIÓ SECUNDÀRIA |
Comunicació de GREDICS a León en el I Congreso Internacional EDUCACIÓN CRÍTICA E INCLUSIVA
La Mariona Massip i el Jordi Castellví van presentar la comunicació: ENTRE LA EMOCIÓN Y EL PENSAMIENTO CRÍTICO: UN ESTUDIO CON PROFESORADO DE CIENCIAS SOCIALES EN FORMACIÓN. Ben aviat penjaran les actes a la web del congrés i us la podreu decarregar. |
DEFENSA DE TESI D’ALFREDO GOMES PRÁCTICAS Y CONCEPCIONES DE LA HISTORIA Y DE LA DIDÁCTICA DE LA HISTORIA EN LA FORMACIÓN DE MAESTROS DE ENSEÑANZA BÁSICA
Tesi tutoritzada per en Joan Pagès Blanch. La defensa ha estat aquest dijous 12 de setembre. |
ENSENYAR CIÈNCIES SOCIALS AMB PERSPECTIVA DE GÈNERE 13 i 14 de setembre
La perspectiva de gènere ens interpel·la com a docents en tots els àmbits de la nostra tasca. Quan ensenyem ciències socials, però, hi hem de respondre doblement: perquè les desigualtats de gènere són un problema social i perquè els continguts de les ciències socials escolars moltes vegades han reproduït les desigualtats i les injustícies històriques, geogràfiques, polítiques o econòmiques. Però, què implica la perspectiva de gènere quan ensenyem ciències socials? Aquestes jornades volen ser un espai per compartir i reflexionar, per aprendre i preguntar-nos conjuntament. Incriu-t’hi gratuitament AQUÍ Per obtenir més informació i llegir el programa fes clic AQUÍ |
GREDICS PARTICIPA EN EL CONGRÉS DE HISTORY EDUCATORS INTERNATIONAL RESEARCH NETWORK [HEIRNET] A VIENA
La membre de GREDICS Mariona Massip participa al congrés de Heirnet a Viena per compartir la recerca sobre el projecte EDU2016-80145-P Enseñar y aprender a interpretar problemas y conflictos contemporáneos ¿Qué aportan las ciencias sociales a la formación de una ciudadanía global crítica? |
Aquest dimarts ha tingut lloc la matinal acadèmica de la unitat de Didàctica de les Ciències Socials
Continuem la feina de compartir i actualitzar teories, marcs conceptuals, propostes d’aula, exemples, activitats… Seguim avançant i formant-nos com a unitat.
|
Aquesta setmana la Maria Ballbé ha defensat la seva tesi amb el títol Els i les mestres com a responsables del currículum. El cas del grup de mestres de ciències socials de segona etapa d’EGB de ‘Rosa Sensat’ Moltes felicitats a la nova doctora i als seus directors, en Joan Pagès i l’Antoni Santisteban. |
GREDICS participa en el IX INTERNATIONAL CONFERENCE ON CRITICAL EDUCATION Resistance and Praxis against Populism, Sexism and Racism Is an annual, peer-reviewed academic and scientific conference, a well-established tradition that attracts delegates from all over the world. It deals with sharing academic developments and findings, oriented towards inter-disciplinary reflections, experiences and proposalsfor a critical education focused on having an actual impact on society. The Conference will be held from 3 to 6 of July 2019 in Naples, Italy at the Università degli studi di Napoli Federico II, the Sala dei Baroni (Hall of the Barons) in Castel Nuovo, and Accademia di Belle Arti (Academy of Fine Arts). |
Gredics participarà en el “colloque international didactiques histoire, géographie et citoyenneté” Genève 26-28 juny 2019 examiner les frontières qui traversent sciences sociales, didactiques et épistémologies, pour répondre aux défis du monde contemporain. Comment les futurs enseignants interprètent-ils les problèmes et les conflits contemporains ? Une enquête en formation initiale pour l’éducation à une citoyenneté globale critique, Neus González-Monfort & Antoni Santisteban (Université Autonome de Barcelone) Més informació a: https://www.unige.ch/didactiquesHGC2019/programme/ |
Invitació “Seminari per compartir bones pràctiques d’educació en valors als recursos didàctics” Dimarts, 2 de juliol, de 18:00 a 20:00 a l’AM Rosa Sensat (Av. de les Drassanes, 3, 08001 Barcelona). L’objectiu de la sessió és el de presentar un “Decàleg de criteris per dissenyar i avaluar materials didàctics des d’una perspectiva crítica i transformadora” en el que les entitats convocants hem estat treballant, i de compartir bones pràctiques, relacionades amb aquest decàleg, de les persones i institucions assistents. Els resultats d’aquest sessió es recolliran en una publicació que permetrà donar visibilitat a les vostres bones pràctiques. Aquesta trobada s’emmarca en el projecte “Entre Línies”, que s’incorporin de forma més transversal el valors d’una educació crítica i transformadora als llibres de text de ciències socials, i està impulsat per l’Escola de Cultura de Pau, el Grup de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials (GREDICS) de la UAB i el Grup de Recerca i Innovació en el Currículum de Ciències Socials (GRICCSO) de Rosa Sensat. Aquest projecte rep el suport de la Direcció de Justícia Social i Cooperació Internacional de l’Ajuntament de Barcelona. Confiant que sigui del vostre interès, us demanem que confirmeu la vostra participació a l’acte al correu: cecile.barbeito@uab.cat.
|
La Universitat Rovira i Virgili nomena Pilar Benejam doctora ‘honoris causa’ El Consell de Govern de la Universitat Rovira i Virgili ha aprovat el nomenament com a doctores honoris causa de dues professores de la UAB: Pilar Benejam, catedràtica jubilada del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials, i Marina Subirats, catedràtica emèrita del Departament de Sociologia.
Benejam ha estat proposada pel grup de didàctica de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia de la URV. Va impartir classes a la UAB des del 1972 fins a la seva jubilació, i va ser una de les signants de la declaració de principis coneguda com a Manifest de Bellaterra, fet públic el 1975. Va ser també directora de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat. És membre de l’Associació de Mestres Rosa Sensat. Entre altres distincions anteriors, Benejam ha rebut la Creu de Sant Jordi de la Generalitat, el premi Ramon Llull, el Premi Marta Mata (dins dels Premis Catalunya d’Educació 2011), el premi d’actuació cívica de la Fundació Lluís Carulla i el premi Bartomeu Picornell a la millora de la qualitat educativa dins dels premis Ara Balears del 2017. |
GREDICS participa en la formació “Educació per la Justícia Global: una nova mirada de l’educació transformadora. Teixint sinergies entre la universitat, l’administració i la societat civil”.
La formació, organitzada per la Fundació Autònoma Solidària, va aplegar grups de diferents àmbits de l’educació per compartir projectes que treballen per la justícia global.
|
Vine a aprendre amb nosaltres en el Màster Universitari de Recerca en Educació, en l’especialitat de Didàctica de les Ciències Socials. El màster forma docents crítics i reflexius, professionals d’avaluació i assessorament de centres educatius, i personal investigador en educació. Per obtenir més informació visita la web del màster o envia un correu electrònic a antoni.santisteban@uab.cat
|
Gredics participa en el “Seminario Internacional Educación para la Ciudadania Democrática e Intercultural” El seminari té lloc a la facultat de Pedagogía de la Universitat de Barcelona i compta amb la presència dels membres de GREDICS Joan Pagès i Mariona Massip |
Gredics participa en la presentació de defensores dels drets humans coordinat per l’ONG Eirene L’alumnat presenta el seu treball a la Biblioteca La Bòbila de l’Hospitalet Les activitats que es realitzen busquen promoure l’educació en valors, la formació i la sensibilització de la població a través de processos d’aprenentatge que pretenen no només una actuació puntual sinó la implicació en un conjunt de fases o etapes que potenciïn la visió de la diversitat de la realitat com a punt de partida per fomentar l’esperit i el pensament crític i solidari. |
Seminari Internacional de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials
Inscripcions a: |
Per què, per a què i com fer recerca qualitativa en Ciències Socials? Amb la participació de la Dra. Luci Nussbaum, Professora de Universitat Autònoma de Barcelona. Lloc: Facultat de Ciències de l’Educació. Sala de Juntes. |
Estat de la qüestió en l’ús de tecnologia a l’aula. Impacte i límits de les xarxes socials Amb la participació de Josep M. Silva, Professor de la Universitat Autònoma de Barcelona i expert en recursos TIC de la Generalitat de Catalunya.
| ||
Per què, per a què i com fer recerca qualitativa en Ciències Socials? Amb la participació de la Dra. Luci Nussbaum, Professora de Universitat Autònoma de Barcelona. Lloc: Facultat de Ciències de l’Educació. Sala de Juntes. |
Estat de la qüestió en l’ús de tecnologia a l’aula. Impacte i límits de les xarxes socials Amb la participació de Josep M. Silva, Professor de la Universitat Autònoma de Barcelona i expert en recursos TIC de la Generalitat de Catalunya.
|
GREDICS treballa amb alumnat de primària amb un taller de cinema social GREDICS col·labora amb el projecte CROMA que treballa amb alumnes d’escoles amb alta complexitat Els infants que viuen situacions de vulnerabilitat tenen més possibilitats de patir fracàs escolar. La manca d’un acompanyament personalitzat en el seu aprenentatge fa que els seus resultats se’n ressentin i provoca, també, que l’interès per les experiències que els ofereix l’escola disminueixi. Amb el CROMA 2.0 volem ajudar-los a recuperar l’interès per la investigació i l’aprenentatge, a partir de tallers dinamitzats per voluntaris que els apropin la possibilitat de convertir-se en els responsables de les seves descobertes i, així, col·laborar en incrementar l’interès per aquells coneixements que els ofereix l’àmbit escolar. Descobreix més coses sobre el projecte CROMA fent click AQUÍ. |
Juan Carlos Ramos obté el Premi Extraordinari de Doctorat La tesi llegida s’enmarca en l’àmbit de la didàctica de les ciències socials Enhorabona a Juan Carlos Ramos por haber recibido el premio extraordinario de doctorado por su tesis leida en la especialidad de Didáctica de las ciencias Sociales Els Premis Extraordinaris de doctorat posen en valor aquelles tesis que han rebut la qualificació d’Excel·lent Cum Laude, i que, a proposta de la CAPD de cada programa de doctorat, han destacat per a la seva aportació i avenç en els diferents àmbits de la nostra Universitat.
|
Matinal acadèmica de la unitat departamental de Didàctica de les Ciències Socials Discutint sobre marcs conceptuals, propostes, esquemes de pensament…
|
Últim número de la revista de cecerca REIDICS L’AUPDCS (Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales https://didactica-ciencias-sociales.org/ ) acaba de publicar el darrer número de la revista de recerca REIDICS, número 4 – 2019. Ja el podeu consultar aquí: https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/reidics/issue/view/259
|
Seminari d’Investigació en Didàctica de les Ciències Socials La historia del presente como herramienta para la ciudadanía crítica Miguel Ángel Jara, professor de didàctica de les ciències socials de la Universidad Nacional del Comahue (Argentina). Dimecres, 24 abril de 2019
Per a més informació, contacteu amb: antoni.santisteban@uab.cat |
Ja podeu consultar els videos de les ponències XVI Jornades Internacionals de Didàctica de les Ciències Socials. Ponència de Caterin Duquette Ponènica d’en Jordi Nomen Ponència de la Sònia Miranda Tots els vídeos a la pestanya de les Jornades |
Jordi Castellví, membre de GREDICS, presenta: Change the word and change the world: potentially of narratives in training critical thinkers The 6th Education Graduate Students (EGS) Conference is an annual conference organized by students and for students from the Department of Curriculum and Pedagogy (EDCP) in the Faculty of Education. This year’s theme is Conversation as Potentiality. We chose Potentiality because it “is an important educational concept that repeatedly appears in practice, policy, and theory” (Lewis, 2013, p. 1). For instance, in practice, teachers at all levels wish to help their students reach their full potential. And yet, in an increasingly neo-liberal culture, what does this well-intentioned desire mean for students and teachers alike? How, for example, is a student’s full potential measured in a schooling system that encourages teaching-to-the-test? Potentiality is proposed as a way of exploring the ‘not yet’ and ‘must be’ of education (Lewis, 2013). Our research, considered in this manner, is potential and all research has the potential to provide a point of conversation. Més informació: https://educ.ubc.ca/6th-education-graduate-students-egs-conference-conversation-as-potentiality/ |
Jornades Argó Geografia i Gènere: mirades feministes a l’aula L’Equip Argó de Geografia de l’ICE de la UAB format per professorat de secundària i batxillerat de diversos centres educatius de Catalunya i professorat del Departament de Geografia, us convida a aquesta Jornada pensada amb l’objectiu de reflexionar sobre la perspectiva de gènere en geografia i aportar noves idees i mirades per a introduir a les aules.
Lloc: Dates:
Preu: Totes les sessions són gratuïtes, però heu de fer la inscripció si voleu assistir-hi. Més informació: https://www.uab.cat/web/programa-argo/programa-argo-professorat/professorat/jornades-geografia-i-genere-1345782218194.html |
Membres de GREDICS participaran a “Jornada #Somcrítics: Com fer dels centres educatius espais crítics, lliures i d’acció?“ Taller 4: (Re)pensem els materials didàctics? Lectura crítica des de les ciències socials. (amb Mariona Massip i Antoni Santisteban). 02/03/2019 de 9.30 h a 14.00 h Més informació a: https://www.fbofill.cat/…/fem-dels-centres-educatius-espais… |
Seminari d’Investigació en Didàctica de les Ciències Socials La historia del presente como herramienta para la ciudadanía crítica Miguel Ángel Jara, professor de didàctica de les ciències socials de la Universidad Nacional del Comahue (Argentina). Dimecres, 24 abril de 2019
Per a més informació, contacteu amb: antoni.santisteban@uab.cat |
Investigar en Didàctica de les Ciències Socials davant la crisi de la democràcia mundial Amb: Dra. Sonia Miranda Dr. Antoni Santisteban Dr. Gabriel Villalón Cal inscripció prèvia *Hi ha hagut una modificació del lloc. El que apareix ara és el correcte. |
Ja es poden consultar tots els dossiers de les Jornades a Internet. (menys el de les IX) Els trobareu al DDD de la UAB: https://goo.gl/sZPnZQ |
El membre de GREDICS Jordi Castellví està fent una estada predoctoral a la University of British Columbia, Vancouver, Canadà. L’objectiu de l’estada és la de compartir i construir coneixement i establir conneccions entre el nostre grup de recerca i els grups de recerca canadencs, espcialment amb el Professor E Wayne Ross.
Jordi Castellví i E Wayne Ross al Grandview Park de Vancouver El treball se centrarà en la formació del pensament crític, l’educació per una ciutadania perillosa i l’aprofundiment en els mètodoes de recerca qualitatius. |
Seminari d’investigació “Los caminos de la historia en la escuela: enseñanza e investigación.
Ponent convidada: Paula González [Universidad Nacional de General Sarmiento (Argentina)]
Dia: Dilluns 21 gener 2019 Horari: 11.00h-13.00h Lloc: Sala de Juntes |
Seminari-taller enmarcat en el projecte: Entre línies Hi treballa Griccso, l’Escola de la Pau i Gredics. Elaborem els criteris per dissenyar llibres de text i materials didàctics amb els valors de la justicia global.
Semirari-taller realitzat el passar 4 de desembre. |
El proper 16 de gener Pilar Benejam, filla il·lustre de Ciutadella
Des de GREDICS estem molt contents per aquest reconeixement molt merescut. Cal destacar que la Pilar Benejam és la tercera dona en rebre aquest reconeixement que ostenten 28 personalitats destacades filles de Ciutadella.
|
Novetat editorial:
Universidad Tecnológica de Pereira, 2018. |
Trobada de doctorands Aquest curs hem començat una sèrie de trobades doctorals organitzades pels propis doctorands per compartir coneixements i les nostres inquietuds com a nous investigadors i investigadores. La pròxima trobada serà el gener, en una data per determinar. |
Seminari d’investigació: La situación de la enseñanza las ciencias sociales y la educación para ciudadanía en Chile y Perú Augusta Valle y Jesús Marolla
Organitza:
|
Dia: divendres, 16 novembre 2018 | |
Dia: divendres, 16 novembre 2018 |
Novetat editorial: Jara, Miguel Ángel, coord. Pots descarregar-la a: https://ddd.uab.cat/record/196869
|
Nova publicació: Santisteban, Antoni ; González Monfort, Neus (2019) Education for Citizenship and Identities. Pineda, J.A., de Alba, N., Navarro, E. (eds.) Handbook of Research on Education for Participative Citizenship and Global Prosperity.
United States of America : IGI Global Information Science Reference, p. 551-567. DOI: https://ddd.uab.cat/record/196202
|
En el marc de Inicio IV Encuentro Iberoamericano de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales (XVII Jornadas Nacionales y VI Internacionales de Enseñanza de la Historia; y II Jornadas Nacionales Red de Docentes e Investigadores en la Enseñanza de la Geografía) amb la temàtica : “LOS APORTES DE LA DIDÁCTICA DE LAS CIENCIAS SOCIALES, DE LA HISTORIA y DE LA GEOGRAFÍA A LA FORMACION DE LA CIUDADANIA EN LOS CONTEXTOS IBEROMAERICANOS” celebrat els dies 3 al 5 de octubre de 2018 a San Carlos de Bariloche, Provincia de Río Negro. Norpatagonia Argentina, es va celebrar l’homenatge al dr. Joan Pagès (https://grupsderecerca.uab.cat/gredics/node/144). Durant l’homenatge, es va presentar el llibre fet diversos autors i autores que han volgut manifestar el seu agraïment pel seu ensenyament i magisteri en tots aquests anys a Latinoamèrica. Contribuciones de Joan Pagès al desarrollo de la didáctica de las ciencias sociales, la historia y la geografía en Iberoamérica / Miguel Angel Jara …[et al.]; coordinación general de Miguel Angel Jara y Antoni Santisteban. – 1ra. edición especial – Cipolletti: Miguel Angel Jara, 2018. ISBN 978-987-42-9324-4 |
XVI Jornades Internacionals de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials
Contacte Unitat departamental de Didàctica de les Ciències Socials GREDICS (Grup de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials) Telèfon: 93 581 18 78 – 93 581 30 14 Adreça electrònica: 16jornades.rdcs.uab@gmail.com Facultat de Ciències de l’Educació – Edifici G5 Universitat Autònoma de Barcelona 08193 Bellaterra (Cerdanyola del Vallès) |
7-8-9 de febrer de 2019 |
Lloc: Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) |
Més informació: https://jornades.uab.cat/dcs/ | |||
7-8-9 de febrer de 2019 | ||||||
Lloc: Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) | ||||||
Més informació: https://jornades.uab.cat/dcs/ |
Tesi guardonada amb la Mención de Honor Alejandro Ángel Escobar en Ciencias Sociales y Humanas
|
La tesi doctoral d’en Juan Carlos Ramos Pérez “Enseñanza y aprendizaje del conflicto armado en Colombia. Prácticas docentes y conocimiento escolar” dirigida pel dr. Joan Pagès el passat 13-11-2017 dins del programa de doctorat de Didàctica de les Ciències Socials de la UAB, ha rebut Mención de Honor Alejandro Ángel Escobar en Ciencias Sociales y Humanas a su investigación (2018) Enllaç TD: https://www.tdx.cat/handle/10803/458020
| |
La tesi doctoral d’en Juan Carlos Ramos Pérez “Enseñanza y aprendizaje del conflicto armado en Colombia. Prácticas docentes y conocimiento escolar” dirigida pel dr. Joan Pagès el passat 13-11-2017 dins del programa de doctorat de Didàctica de les Ciències Socials de la UAB, ha rebut Mención de Honor Alejandro Ángel Escobar en Ciencias Sociales y Humanas a su investigación (2018) Enllaç TD: https://www.tdx.cat/handle/10803/458020
|
Novetat editorial: Què està passant al món? Què estem ensenyant? Per un ensenyament de les ciències socials centrat en els problemes, la justícia social i la ciutadania global Tosar Bacarizo, Breogán, ed. ;Santisteban, Antoni, ed. ; Pagès, Joan (Pagès Blanch), ed. Bellaterra (Cerdanyola del Vallès) : GREDICS (Grup de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials), 2018 / 344 pag. Els nostres temps són temps carregats d’història, és a dir, d’esdeveniments i problemes que afecten al conjunt de la humanitat, tant a nivell local com a escala global, com els desplaçaments, migracions i xenofòbia; la precarietat laboral o la pobresa; el desprestigi de la democràcia, la corrupció; els fonamentalisme o l’increment de l’autoritarisme; l’ús de la violència en la resolució de conflictes; la pervivència de guerres regionals i locals; els feminicidis, les intolerància; els problemes ambientals, la sinistralitat… L’ensenyament de les ciències socials, la geografia i la historia i de l’educació per a la ciutadania, està dominat per uns continguts allunyats dels problemes del present. No és possible un currículum més centrat en situacions que preocupen a les persones? Per què existeix aquesta desconnexió entre el saber geogràfic, històric i social i la vida de les persones? El professorat rep la formació pertinent per educar per a la justícia social i la ciutadania global? Com adequar el currículum i les pràctiques al problemes als que ha de donar resposta la ciutadania? En aquest llibre trobareu experiències educatives d’educció primària, secundària i universitàries. També trobareu investigacions que ens ajuden a pensar la innovació a l’ensenyament de les ciències socials, de la geografia i de la història, per formar una ciutadania democràtica crítica, competent per interpretar els problemes i els conflictes socials, responsable i compromesa social. |
Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales Próximo número: marzo de 2019 Recepción de originales hasta el 30 de diciembre del 2018 Enviar a: https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/reidics/information/authors |
José A. Pineda-Alfonso (University of Seville, Spain), Nicolás De Alba-Fernández (University of Seville, Spain) and Elisa Navarro-Medina (University of Seville, Spain) Projected Release Date: November, 2018|Copyright: © 2019 |Pages: 525 Active participation in processes of change are an essential aspect of community participation, and proper recognition of opportunities for participation facilitate community engagement nationally and internationally. Education and its relation to citizenship in recent years has become one of the most important fields of research. From different areas and contexts, it has been revealed that there is a prevailing need for education for citizens to take part actively in the processes of change and improvement that the current global situation requires. The Handbook of Research on Education for Participative Citizenship and Global Prosperity is a pivotal reference source focusing on the productions and fields of study that are carried out all over the world on education for citizenship, namely the devices that provide young people with the consciousness and highlight the aspects of an active democratic life. While highlighting topics such as citizenship identity, educational policy, and social justice, this publication explores participation instruction, as well as the methods of community involvement. This book is ideally designed for educational administrators, policymakers, researchers, professionals, and educators seeking current research on instructional methods for teaching active community and political involvement. |
Especialitat Didàctica de les Ciències Socials Aquesta especialitat està destinada a la preparació d’investigadors en el camp de l’ensenyament i l’aprenentatge de les ciències socials, així com en el camp de la formació del professorat. Els àmbits de treball són fonamentalment els següents: • L’anàlisi de la pràctica i de la formació del professorat en didàctica de les ciències socials. • L’ensenyament de la història i la construcció del temps històric. Memòria i consciència històrica. • La construcció de l’espai en l’ensenyament, lectura del paisatge i interpretació del territori. L’educació per a la sostenibilitat. • L’ensenyament de la història de l’art i del patrimoni cultural. • L’educació cívico-política i la formació del pensament social crític i creatiu. • Els problemes socials o les qüestions socialment vives a l’ensenyament de les ciències socials. • L’anàlisi i experimentació de materials curriculars de didàctica de les ciències socials. |
El passat 10 de febrer 2018, en Joan Pagès i Blanch va fer la seva “Classe magistral” En el marc de les XV Jornades Internacionals de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials (8, 9 i 10 de febrer de 2018) el passat 10 de febrer de 2018, en Joan Pagès i Blanch, catedràtic emèrit de Didàctica de les Ciències Socials de la UAB, va fer la seva “Classe magistral” amb el títol “Quin professorat, quina ciutadania, quin futur? Els reptes de l’ensenyament de les ciències socials, la geografia i la història”. La glossa de presentació la va fer la Pilar Benejam Arguimbau, catedràtica emèrita de Didàctica de les Ciències Socials de la UAB. Els companys i companyes del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura, i de les Didàctica de les Ciències Socials, amb el recolzament de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB vam voler retre el merescut homenatge en Joan Pagès per la seva dedicació i mestratge durant els més de 40 anys de professió. |