Presentem el primer monogràfic de la revista Enseñanza de las Ciencias Sociales, que té per objectiu oferir un espai de discussió sobre els desafiaments i les oportunitats que planteja l’ensenyament de les ciències socials per a la participació democràtica i la intervenció social. La didàctica de les ciències socials analitza un coneixement que ha de promoure la formació d’una ciutadania capaç de comprendre, analitzar i intervenir en els seus entorns socials i polítics. Examinem com la geografia, la història i altres disciplines socials contribueixen a una educació ciutadana integral, promovent un aprenentatge que va de la reflexió a l’acció i de l’avaluació de les situacions a la presa de decisions informades, partint de la base que la participació democràtica i la intervenció social han de ser el centre dels aprenentatges.
S’aborda la necessitat d’una educació que equilibri la teoria i la pràctica, i que ofereixi als estudiants oportunitats d’experiències significatives en la participació ciutadana. També ens plantegem els reptes i les resistències que comporta tractar temes que, sovint, són sensibles. L’ensenyament de les ciències socials ha de preparar els més joves per ser una ciutadania activa, informada i compromesa.
És necessari continuar investigant què i com podem ensenyar ciències socials amb la finalitat d’una educació per a la justícia social, que inclou habilitats cognitives, però també valors, actituds i disposicions, que són essencials per comprendre i actuar dins d’una societat en constant canvi. Hem de superar la simple transmissió de coneixements per promoure una reflexió profunda sobre com promoure la millora de la societat i produir canvis socials, cosa que ens porta a fomentar l’educació per a una ciutadania responsable i compromesa socialment.
Podeu trobar la informació en el següent enllaç.