Nou call for papers de la revista Enseñanza de las Ciencias Sociales

Data d’inici: 01-01-2026
Data de tancament: 27-03-2026
Publicació: Octubre de 2026

Vivim en societats a on la comunicació es transmet a través de múltiples pantalles i llenguatges: textuals, visuals, digitals i multimodals. L’ensenyament de les ciències socials no es pot entendre al marge de les paraules, els discursos i les narratives que configuren la nostra manera de llegir i interpretar el món. Seguint Freire cal “llegir la paraula per llegir el món”. Aquest monogràfic proposa aprofundir en com el domini del llenguatge propi de les ciències socials resulta imprescindible per descriure, interpretar i actuar davant els problemes i conflictes socials del nostre temps. Les ciències socials es construeixen a partir del relat social, la narració històrica, l’argumentació sobre qüestions socialment vives geogràfiques, econòmiques, polítiques, etc.

Aquest número vol acollir treballs de recerca que analitzin la importància cabdal del llenguatge a l’ensenyament de les ciències socials, posant èmfasi en el desenvolupament de competències de lectura, escriptura, argumentació i interpretació crítica de la realitat. Ens interessa especialment:

  • Investigacions sobre la lectura i l’escriptura en l’àmbit de les ciències socials a les diferents etapes educatives, atenent al paper del llenguatge temporal, espacial i social en la construcció de coneixement històric, geogràfic i per a una ciutadania democràtica.
  • Estudis empírics que utilitzin l’anàlisi crítica del discurs i el pensament crític com a marc per comprendre com els textos, les imatges i els mitjans digitals reprodueixen o qüestionen relacions de poder i desigualtats.
  • Recerques sobre la lectura de les fonts d’informació històrica, geogràfica o artística a les classes de ciències socials, i la seva interpretació crítica segons la seva naturalesa i intencionalitat, entre d’altres aspectes.
  • Recerca sobre propostes integrades que connectin l’aprenentatge de llengües i ciències socials (TILC/CLIL), i la seva contribució al pensament crític i al plurilingüisme.
  • Aportacions que examinin el paper del llenguatge en la formació de la ciutadania democràtica: el diàleg, la controvèrsia, l’argumentació i la construcció de narratives alternatives i contrarelats.

Convidem a enviar treballs de recerca que permetin aprofundir en el paper del llenguatge en la didàctica de les ciències socials i en la formació d’una ciutadania crítica i democràtica.

Editors:
Antoni Santisteban Fernández – antoni.santisteban@uab.cat

Jordi Castellví Mata – jordi.castellvi.mata@uab.cat

Compartir esta página