Aquest estiu es realitzarà la segona edició del curs “Educació Financera per a Mestres d’ E. Primària”. El curs és fruit del treball que les companyes i companys de la Unitat de Didàctica de les Ciències Socials han fet conjuntament amb companyes de la Facultat d’Economia de la Universitat de Barcelona, unint forces, experteses i mirades per donar resposta a una demanda creixent: la formació en educació financera.  El disseny del curs ha estat finançat per la Fundación ICO. 

Les competències financeres són fonamentals per poder entendre el nostre món i el nostre context, on els poders i les relacions econòmico-financeres tenen molt d’impacte en la nostra vida personal i social. També són fonamentals en la gestió de les nostres vides personals i col·lectives, i la manca de competències ens condiciona sovint la salut financera en l’àmbit personal, familiar, en la gestió d’entitats o, fins i tot, de la mateixa escola. Els estudis i informes ens confirmen que som una societat poc educada financerament, i que les competències que tenim les adquirim bàsicament a l’àmbit familiar, a partir de l’assaig-error i a mesura que ens anem enfrontant a la realitat i ens trobem que ens falten eines. La falta d’educació financera ens fa ser vulnerables a ser enganyades, i ens limita les possibilitats de prendre decisions crítiques i conscients sobre els diners, el consum i la gestió i administració de recursos, i sobre el paper que tenen en la nostra vida i participació ciutadanes. Com ens recorda Niclas Modig, “Si l’economia i els sistemes econòmics són incomprensibles per a la majoria de ciutadanes i ciutadans, no hi ha possibilitat de discutir-los i queden en risc la qualitat i la influència democràtiques”

La manca d’educació financera és evident des de fa uns anys, i la voluntat de revertir-la ha generat programes estatals d’educació financera i la progressiva incorporació de competències financeres als currículums escolars, sobretot en l’àmbit de coneixement de les matemàtiques, però també en l’àmbit del coneixement del medi social.  L’educació financera inclou competències logicomatemàtiques i també socials, perquè ens demana que pensem sobre el rol dels diners a la nostra societat, que entenguem les relacions de consum i puguem prendre decisions crítiques. Tot i això, la falta de formació docent ha fet que, sovint, els programes i materials d’educació financera no hagin estat dissenyats per les especialistes d’educació (mestres), sinó per entitats financeres. És per això que el curs està orientat a la formació de competències docents, on es puguin reforçar les competències financeres personals, i es puguin treballar les competències pedagògiques perquè cada mestre pugui prendre decisions crítiques i conscients sobre què i com ensenyar a les aules.

És important treballar les competències financeres vinculades a la realitat propera dels infants. És per això que el curs s’estructura a partir de 4 àmbits quotidians: la botiga, la casa, el banc i l’escola. En aquests àmbits quotidians se’ns generen dubtes i conflictes: per cada pregunta que ens fem, es desenvolupa un tema del curs, on trobarem explicacions conceptuals, reflexions que ens fem com a mestres a l’hora de generar situacions d’aprenentatge relacionades amb aquesta temàtica, materials complementaris i d’aprofundiment, i exemples concrets d’activitats per les aules d’educació primària.  Finalment, totes les persones que hi participin hauran de dissenyar una proposta de situació d’aprenentatge per treballar l’educació financera al seu centre. 

El curs es desenvolupa en format en línia, a través del Campus Virtual de la Universitat de Barcelona, estarà obert entre l’1 de juliol i el 30 de setembre, té un cost de 40€ i queda certificat per 40 hores de formació permanent del professorat. I, si t’interessa, ja t’hi pots preinscriure!

Per a més informació: pprimaria.efinanciera@ub.edu

Preinscripció a: https://forms.gle/PPK1otp1cGEPQGVs6

Compartir esta página